REKRUTACJA DO PRZEDSZKOLA NA NOWY ROK SZKOLNY 2025/2026 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Resetowanie ustawień
Reset

Zabawy w domu - 30.04.20 - CZWARTEK

Zabawy w domu - 30.04.20 - CZWARTEK

Dzisiejszy temat - Czarnków – moje miasto / Czarnków- tam jest moje przedszkole ma przybliżyć dzieciom informację o mieście, a także poznamy/ utrwalimy nasz adres zamieszkania. 

          

Zanim rozpoczniemy:

- przygotujcie proszę mapę Polski z zaznaczonymi miastami (w plikach)

- zdjęcia, albumy o Czarnkowie

- szpileczkę z grzybkiem, żeby zaznaczyć miejsce Czarnkowa na mapie

- małą kartkę z nazwą ulicy, na której mieszkacie (może być umieszczona na patyczku , wklejonym w plastelinę, przymocowaną np. do plastikowej nakrętki); na kartoniku – numer domu/bloku i numer mieszkania (w przypadku bloków) Dobrze byłoby, gdyby nazwa i numery zostały napisane na komputerze i wydrukowane, żeby dziecko od początku miało kontakt z prawidłowym zapisem nazwy, bez upraszczania, jakie robimy, pisząc odręcznie.

- upewnijcie się, że dziecko dysponuje klockami, które wykorzysta do budowy domu i ulicy

 

Cele do realizacji na dziś:

  • dziecko utrwala swą wiedzę na temat Czarnkowa – rozpoznaje charakterystyczne miejsce w Czarnkowie
  • zna jego miejsce na mapie Polski
  • potrafi przedstawić się i podać swój adres zamieszkania, poznaje globalnie jego zapis

 

Czas na wspólne działanie:

1. Zaczynamy znowu od mapy Polski, tym razem z zaznaczonymi miastami. Wytłumaczcie, proszę, dziecku, że te wszystkie punkty, które widzi na mapie to miasta polskie. Wskażcie kilka punktów, tych największych miast i nazwijcie je: tu leży Warszawa, najważniejsze polskie miasto. Warszawa jest stolicą Polski. Pokażcie jeszcze Kraków – możecie wspomnieć i pokazać, że rzeka Wisła płynie przez Kraków i przez Warszawę, można pokazać Poznań – jako jedno z większych miast w pobliżu Czarnkowa – tu można odnieść się już do Waszego pobytu w Poznaniu (jeśli faktycznie dziecko już w nim było), można zapowiedzieć synkowi/córce wycieczkę, jak już będzie można opuścić domy w normalnych warunkach np. do palmiarni czy na Maltę (ale tylko wówczas, gdy będziecie mieć Państwo taką w planie – nie obiecujemy nic na wyrost)

 

2. Wskażcie teraz na mapie miejsce położenia Czarnkowa – zaznaczcie je kropką ,a dziecko niech wbije w środek np. szpileczkę z grzybkiem i zabezpieczy od tyłu plasterkiem korka od wina lub plasteliną. Pokażcie proszę albumy, zdjęcia z różnych miejsc w Czarnkowie – w plikach do pobrania kilka takich zdjęć znajdziecie.

Porozmawiajcie o tych miejscach – czy je dziecko sobie przypomina, czy rozpoznaje, czy pamięta, jak tam było. Jeśli nie zna miejsc to króciutko wyjaśnijcie, co takiego przedstawia zdjęcie – ważne żeby były to zdjęcia charakterystyczne dla naszego miasta.

 

3. Wyjdźcie teraz przed dom/blok i przyjrzyjcie się jemu bardzo dokładnie. Wydaje się to dziwne, ale wiele rzeczy robimy z automatu i nie przykładamy do nich wagi, a tu ważne jest, żeby dziecko dostrzegło numerację bloku, mieszkania, nazwę ulicy – łatwiej mu będzie sobie poukładać w głowie przyswajanie adresu. Najlepiej podczas spaceru znaleźć tabliczkę z nazwą ulicy, na której mieszkacie. Po odnalezieniu wskażcie dłońmi jak duża, długa jest WASZA ulica i nazwijcie ją się… Dzieci i rodzice z domków jednorodzinnych – proszę, byście przeszli się kawałeczek po swojej okolicy, również znajdźcie nazwę ulicy i zauważcie, że inne domy też mają swój numer. Pokażcie blok i jego numer na ścianie (drzwiach), wyrażnie powiedzcie, że to jest numer bloku/domu. WSZYSTKIE BLOKI/DOMY MAJĄ SWOJE NUMERY, ŻEBYŚMY NIE ZABŁĄDZILI. Dzieci z bloku – tu trzeba wskazać duży numer na każdym bloku i pojedyncze oznakowanie klatek – nie nazywać ich wszystkich tylko zaznaczyć, np.: Zobacz, to jest numer naszego bloku. Podobnie analizujemy numer mieszkania -(dotyczy dzieci, mieszkających w bloku) - wskazujemy drzwi do mieszkania i nazywamy: To jest nasze mieszkanie w bloku nr...Zobacz mieszkanie też ma swój numer, każde mieszkanie ma numer. Nasze mieszkanie ma numer...

 

Teraz po kolei przyswajamy wiedzę:

 

Mój dom stoi na ulicy…./ na Osiedlu…

Patrzymy na blok , pokazujemy numer budynku dziecku i go nazywamy:

Mój blok/dom ma numer…

Wracamy do domu, pokazujemy numer do drzwi wejściowych

Moje mieszkanie ma numer …

 

4. Po powrocie do domu niech dzieci zbudują z klocków swój dom, można wykorzystać jakieś kartony, pudełka… Zbudujcie razem ulicę i postawcie tabliczkę z nazwą tej ulicy – przeczytajcie ją dziecku, przymocujcie na "budynku" numer domu, jeśli to możliwe - na "drzwiach mieszkania" - numer mieszkania – niech dziecko oswaja się z wyglądem liczb i liter.

Jak już dom będzie gotowy mówimy adres, a  dziecko powtarza. Kilkakrotnie w ciągu najbliższych dni utrwalajcie tę wiedzę, aż do całkowitego opanowania przez dziecko adresu zamieszkania.

 

Nazywam się… mieszkam w … na ulicy… numer …/…

 

DZIECKO MUSI ZNAĆ SWÓJ ADRES – te ćwiczenia wyżej pozwolą mu sobie go zwizualizować. Jak już dziecko opanuje swój adres KONIECZNIE UŚWIADOMCIE JE, ŻE NIE MOŻNA PODAWAĆ ADRESU OBCEJ OSOBIE I DLACZEGO TEGO NIE WOLNO ROBIĆ( obcy człowiek może nas skrzywdzić – mówmy o tym otwarcie!)

 

 

Zabawa w budowanie może się przeciągnąć – możemy dobudować inne miejsca wokół naszego domu, nazywać je, dorobić inne eksponaty, np. drzewka, sklep, plac zabaw…

 

Miłego dnia życzę

Jolanta Szymkowiak-Polcyn

 

 

Źródła udostępnionych materiałów:

Chomikuj.pl użytkownik Lim0nka – mapa Polski, miasta

http://www.rozklady.miasta.pl/rozklad_pks/czarnkow_pks.html - czarnków na mapie

http://www.polskaniezwykla.pl/web/place/35966,czarnkow-janko-z-czarnkowa.html – Janko z Czarnkowa

wronieckibazar.pl

https://www.polskaniezwykla.pl/web/place/23711,czarnkow-plac-wolnosci.html

https://www.czarnkow.pl/edukacja.html

https://wronieckibazar.pl/zapraszamy-na-basen-do-czarnkowa/

https://www.rmf.fm/bajeczna-polska/show,1034,czarnkow-skocznia-narciarska.html

http://www.dombezprzemocy.monar.org/?page_id=2

https://zszywka.pl/p/budujemy-domki---czyli-praca-plasty-18747523.html - zdjęcie główne

Data dodania: 2020-04-29 17:42:49
Data edycji: 2020-04-29 17:55:02
Ilość wyświetleń: 384
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej