REKRUTACJA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

PLAN DALTOŃSKI

PLAN DALTOŃSKI

 

Twórczynią Planu daltońskiego jest amerykańska nauczycielka Helen Parkhurst (1887-1957): 

"Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami, to może ono zrobić więcej, niż od niego oczekujemy,

a wszystko co dziecko potrafi – nauczycielowi zrobić nie wolno."

 

 

SAMODZIELNOŚĆ

 

Rozwijamy samodzielność w działaniu i myśleniu dzieci, dzięki czemu wzmacniamy i wspieramy ich poczucie bezpieczeństwa, pewność siebie oraz otwartość na nowe wyzwania.

 

Jako nauczyciele - wychowawcy:

  • SŁUCHAMY – dajemy szansę spróbować,
  • STOPNIUJEMY TRUDNOŚCI – dążymy do tego, aby dziecko osiągnęło sukces,
  • NIE WYRĘCZAMY – jeśli dziecko jest w stanie wykonać czynność samodzielnie,
  • WSPIERAMY I MOTYWUJEMY.

 

   

 

 

 

 

 

   

 

 

 

Wizualizacja kącików tematycznych – dziecko na podstawie fotografii widzi, gdzie należy odłożyć daną zabawkę.

 

 

 

 

WSPÓŁPRACA

 

Rozwijamy umiejętności dzieci do:

  • pracy w grupie,
  • zespołowego wykonywania zadań,
  • wspólnego rozwiązywania problemów,
  • a także zdolność tworzenia więzi wśród dzieci.

 

 

 

 

 

 

Współpracując dzieci dokonują wielkich rzeczy.

 

 

 

 

ODPOWIEDZIALNOŚĆ

 

Uczymy dzieci dobrze używać swobody i odpowiedzialności poprzez planowanie swojej pracy. Dzieci same decydują o sposobie, tempie, kolejności i czasie wykonania postawionego im zadania. Za każdym wyborem stoi odpowiedzialność za wykonanie zadania, dzięki temu dzieci uczą się, że z danej wolności należy mądrze korzystać.

 

Pełnienie dyżurów, np.: nakrywanie do stołu, sprzątanie po posiłku, rozdawanie pomocy dydaktycznych, wycieranie stołów, zamiatanie podłogi pod stołami, sprawdzanie porządku w kącikach, podlewanie kwiatów itp.

 

 

 

Tablica planowania zadań - uczenie podejmowania odpowiedzialności za własne działania i doprowadzanie

ich do końca.

 

 

 

 

 

 

REFLEKSJA

Stanowi tło każdego podjętego przez nas działania. Służy zastanowieniu się nad sposobem naszej pracy oraz jej skutkami i efektami. 

 

 

 

 

Narzędzia, które wykorzystujemy w naszej pracy:

 

Plan dnia – wizualizację poszczególnych części dnia. Dzięki niemu dziecko wie, jakie aktywności pojawią się w ciągu pobytu w przedszkolu.

 

 

 

Wizualizacja zasad „Kodeks grupowy”wyeksponowany jest w sali w widocznym miejscu. Odwołujemy się do niego w razie potrzeby. 

 

 

 

Wizualizacja dni tygodnia – zgodnie z umowną kolorystyką dni. Dzieci zaznaczają aktualny dzień tygodnia. Kolorowa wizualizacja ułatwia zrozumienie pojęcia czasu.

 

 

 

Tablica obecności

 

 

 

 

Zegar daltońskiodmierza czas pracy. Zegar uczy dzieci planowania podejmowanych aktywności, tak aby zmieściły się w wyznaczonym przez nauczyciela przedziale czasowym (5, 10, 15, 30 minut). 

 

        

 

 

 

Praca z instrukcją

 

 

 

 

 

 

Kalendarz pogody

 

 

 

 

 

 

Wizualizacja pór roku oraz miesięcy

 

 

 

 

"Droga do wakacji" - wizualizacja najważniejszych wydarzeń w ciągu roku

 

 

 

 

Sygnalizator form pracy

(pracuję sam, pracujemy w zespole, pracujemy z nauczycielem)

 

 

 

KĄCIKI ZEWNĘTRZNE W SZATNI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Data dodania: 2021-12-13 21:39:28
Data edycji: 2024-10-07 20:17:05
Ilość wyświetleń: 1353
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej