Twórczynią Planu daltońskiego jest amerykańska nauczycielka Helen Parkhurst (1887-1957):
"Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami, to może ono zrobić więcej, niż od niego oczekujemy,
a wszystko co dziecko potrafi – nauczycielowi zrobić nie wolno."
SAMODZIELNOŚĆ
Rozwijamy samodzielność w działaniu i myśleniu dzieci, dzięki czemu wzmacniamy i wspieramy ich poczucie bezpieczeństwa, pewność siebie oraz otwartość na nowe wyzwania.
Jako nauczyciele - wychowawcy:
Wizualizacja kącików tematycznych – dziecko na podstawie fotografii widzi, gdzie należy odłożyć daną zabawkę.
WSPÓŁPRACA
Rozwijamy umiejętności dzieci do:
Współpracując dzieci dokonują wielkich rzeczy.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Uczymy dzieci dobrze używać swobody i odpowiedzialności poprzez planowanie swojej pracy. Dzieci same decydują o sposobie, tempie, kolejności i czasie wykonania postawionego im zadania. Za każdym wyborem stoi odpowiedzialność za wykonanie zadania, dzięki temu dzieci uczą się, że z danej wolności należy mądrze korzystać.
Pełnienie dyżurów, np.: nakrywanie do stołu, sprzątanie po posiłku, rozdawanie pomocy dydaktycznych, wycieranie stołów, zamiatanie podłogi pod stołami, sprawdzanie porządku w kącikach, podlewanie kwiatów itp.
Tablica planowania zadań - uczenie podejmowania odpowiedzialności za własne działania i doprowadzanie
ich do końca.