REKRUTACJA DO PRZEDSZKOLA NA NOWY ROK SZKOLNY 2025/2026 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Resetowanie ustawień
Reset

Zabawy w domu - 22.05.20 - PIĄTEK

Zabawy w domu - 22.05.20 - PIĄTEK

W minionych dniach omówiliśmy rolę mamy i taty w rodzinie, dziś natomiast  zajmiemy się ogólnym pojęciem RODZINY, w skład której wchodzą zarówno domownicy, jak i pozostali krewni. Jednak to właśnie domownicy stanowią krąg najbliższych dziecku osób.

 

CELE DO REALIZACJI NA DZIŚ:

- dziecko uważnie wysłucha wiersza, ilustrowanego obrazkami

- rozpozna prawidłowo nazwie członków najbliższej rodziny

- poszerzy słownictwo o wyrazy: JEDYNAK, BLIŹNIĘTA, RODZEŃSTWO

- będzie uczestniczyć w zabawie ruchowej

 

ZANIM ZACZNIEMY:

- przygotujcie proszę, zdjęcia wszystkich członków rodziny – dobrze, by wśród zdjęć oprócz domowników, byli dziadek, babcia, ciocia, wujek, kuzyn… ewentualne zdjęcie zwierzęcia,mieszkającego z Wami – także. Zdjęcia powinny przedstawiać pojedyncze osoby, a nie zdjęcia zbiorowe Mogą być legitymacyjne – chodzi o to by dziecko jednoznacznie mogło rozpoznać osobę na zdjęciu.

- w plikach do pobrania podałam przykładową sylwetę domu z oknami. Proszę, by Rodzic narysował podobny, schematyczny dom, z liczbą okien odpowiadającą liczbie MIESZKAŃCÓW WASZEGO DOMU (nie całej rodziny, a tylko tych osób, które mieszkają pod wspólnym dachem); jeśli w domu są zwierzęta, to proszę uwzględnić osobne okno dla nich.

- proszę podobny dom narysować jako ilustrację do wiersza – powinien mieć 7 okien, w których mieścić się będą obrazki RODZINA IGNACEGO, o której mówię poniżej (przepraszam, ale nie udało mi się znaleźć odpowiedniego do treści wiersza obrazka, jednak samodzielne narysowanie nie będzie dla Państwa trudne – to w sumie kilka kwadratów i prostokątów). W plikach znalazłam podobny dom, jednak jest on za mały w stosunku do obrazków, ale można podpatrzeć jego wykonanie.

- proszę wydrukować i wyciąć RODZINA IGNACEGO – ten element jest dzisiaj potrzebny. dla tych, którzy nie posiadają drukarek – proszę wykonać takie umowne rysunki. Na planszy jest obrazek kota – nie będzie potrzebny. IGNACY, BOHATER WIERSZA, TO POSTAĆ  W CENTRALNYM MIEJSCU NA KARTCE.

- wydruki kart do ćwiczeń pozwolą na przeprowadzenie zabawy ruchowej, warto je dodatkowo nakleić na tekturki, żeby przedłużyć ich trwałość.  Jeśli nie macie możliwości wydrukowania ich, to tę formę można pominąć, ale wtedy koniecznie należy zastąpić inną aktywnością ruchową, np. taniec do skocznej piosenki. Przerywnik ruchowy jest niezbędny, by dziecko mogło dalej  skoncentrować się na zadaniu.

 

ZACZYNAMY:

 

1. Pokażcie dziecku ilustrację DOM IGNACEGO

 Po podaniu nazwy poproście, by powiedziało, kto może mieszkać  DOMU (ludzie, rodzina)

 

2. Powiedzcie proszę, że w tym domu mieszka pewien przedszkolak –Ignacy, który opowie dzisiaj o swojej rodzinie.

 

Czytając wiersz, układajcie jednocześnie na sylwecie domu wymienianych w tekście członków rodziny.

 

 

Jestem Ignacy, a to moja rodzinka

O której teraz powiem Wam słów kilka

To jest mój tatuś, tatuś ukochany,

Teraz z tatusiem mamy poszukamy.

To jest mamusia, mamusia kochana.

Zawsze pogodna, zawsze roześmiana.

To moja siostra, starsza o dwa lata.

Widzę młodszego ode mnie brata.

A czy gdzieś przypadkiem nie schowała się babcia z dziadkiem?

Też ich poszukamy, bo to rodzice taty i mamy!

Również w domu, na naszej kanapie

Leży pies Burek, który jak śpi to chrapie

On również należy do naszej rodziny

Pilnuje domu kiedy my już śpimy.

Z  rodziną, miło spędzać czas.

Najważniejsza jest rodzina dla każdego z nas.

 

Po wysłuchaniu wiersza, niech dziecko przypomni kto mieszkał z Ignacym w jego domu – dziecko wskazuje i nazywa członków rodziny chłopca z wiersza.

 

Wyróżnijcie teraz wszystkie dzieci w rodzinie Ignacego: Ignacy, młodszy brat, starsza siostra. Proszę, by dziecko policzyło, ile jest dzieci w tej rodzinie. Po podaniu odpowiedniej liczby powiedzcie dziecku, że dzieci, które mieszkają w rodzinie to RODZEŃSTWO.

 

3, Czas na zabawę ruchową - Rodzicu, powiedz dziecku, że Ignacy bardzo lubi ćwiczenia, bo chce kiedyś zostać sportowcem.

Zaproponujcie, by i dziecko poćwiczyło, tak jak Ignacy:

 

Przygotujcie karty, odwróćcie je wierzchem do góry. Dziecko losuje wybraną kartę, a Rodzic czyta polecenie. Dziecko losuje przynajmniej 3-4 karty i wykonuje ćwiczenia, zgodnie z poleceniem

Zbierzcie karty, odsuńcie DOM IGNACEGO – niech już nie rozpraszają uwagi dziecka.

 

4. Połóżcie przed dzieckiem zdjęcia Jeśli macie zwierzę w domu, to proszę, by jego fotografia, albo symboliczny rysunek też były – uczymy dzieci, że zwierzęta w domu to jak członkowie rodziny – należy o nie dbać i opiekować się nimi, nie robimy im krzywdy. Kochamy zwierzęta.

 

Pokażcie teraz obrazek Waszego domu i poproście, by dziecko położyło na sylwecie domu zdjęcia TYLKO domowników.

 

Dziecko wybierze rodziców i rodzeństwo, jeśli je posiada, może i dziadków, jeśli rzeczywiście mieszkają z Wami. Jeśli dziadkowie, ciocie nie mieszkają w Waszym domu, należy powiedzieć, że chociaż nie mieszkają z Wami to też należą do RODZINY. Dziadek, babcia, ciocia, wujek, kuzyn i kuzynka to członkowie rodziny.

 

5, Przeanalizujcie, proszę, wspólnie z dzieckiem, ile dzieci jest w Waszym domu i omówcie każdą z poniższych przykładowych sytuacji, żeby osłuchać dziecko ze słownictwem:  JEDYNAK, BLIŹNIAKI, RODZEŃSTWO.

 Omawiamy każdą możliwą opcję:

 

przykłady:

- Popatrz, masz siostrę, ty i siostra jesteście RODZEŃSTWEM

-  Nie masz siostry ani brata, jesteś JEDYNAKIEM

- Sandra i Ada, które znasz z przedszkola,  urodziły się razem, w tym samym dniu.  razem mieszkały w brzuszku Ich mamy. Są BLIŹNIACZKAMI. BLIŹNIACZKI są RODZEŃSTWEM.

 

Można pokazać dziecku zdjęcia innych bliźniąt, które poszukacie w Internecie,  zwrócić jego uwagę, że dzieci, które razem były w brzuszku mamy i razem się urodziły mogą być bardzo do siebie podobne, albo mogą się różnić.

 

6.Ten punkt jest przeznaczony dla dzieci, które mają rodzeństwo: należy uświadomić dziecko, że brat czy siostra to bardzo ważna osoba w życiu dziecka – razem mieszkają, razem powinni dbać o siebie, pomagać sobie i być wobec siebie grzeczni. Jeśli rodzeństwo jest młodsze, to my jesteśmy starszym bratem (siostrą) i powinniśmy się młodszym rodzeństwem opiekować, pomóc mamie przy opiece nad młodszym. Brat i siostra to tak jak mama i tata, najważniejsze osoby dla dziecka. Wszyscy się kochają i szanują.

 

7 . Proponuję teraz obejrzenie krótkich filmów.

 

MOJA RODZINA (46 sekund)

https://www.youtube.com/watch?v=7Zh-4tJw_rA&fbclid=IwAR2pBno-746E0Q4O9NdftqAxIs7Yx-qGj_d613iLsqa8ALv9f5ZuAXbiazg

 

CO MOŻNA ROBIĆ WSPÓLNIE Z RODZINĄ? (1 minuta, 8 sekund) - przeczytajcie Państwo dziecku komentarze do pokazujących się slajdów

https://www.youtube.com/watch?v=OWQBImdLoc8

 

Życzę miłej zabawy

Jolanta Szymkowiak-Polcyn

 

Źródła udostępnionych materiałów

https://www.istockphoto.com/pl/wektor/zestaw-siedmiu-cz%C5%82onk%C3%B3w-rodziny-awatary-ikony-w-p%C5%82askie-styl-gm475378198-65562129

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2016/12/przyk%C5%82adowy-scenariusz-zaj%C4%99%C4%87-RODZINA.pdf – wiersz

https://www.youtube.com/watch?v=7Zh-4tJw_rA&fbclid=IwAR2pBno-746E0Q4O9NdftqAxIs7Yx-qGj_d613iLsqa8ALv9f5ZuAXbiazg – film MOJA RODZINA

https://panimonia.pl/2017/09/06/zabawy-ruchowe-przedszkolu-karty-obrazkowe-inspiracje/

https://ps81.bialystok.pl/konkursy/2018-05-25;RODZINNY_KONKURS_PLASTYCZNY_MOJA_RODZINA/ - zdjęcie głowne

Data dodania: 2020-05-19 22:00:48
Data edycji: 2020-05-19 22:04:19
Ilość wyświetleń: 630
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej