64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10
W minionych dniach omówiliśmy rolę mamy i taty w rodzinie, dziś natomiast zajmiemy się ogólnym pojęciem RODZINY, w skład której wchodzą zarówno domownicy, jak i pozostali krewni. Jednak to właśnie domownicy stanowią krąg najbliższych dziecku osób.
CELE DO REALIZACJI NA DZIŚ:
- dziecko uważnie wysłucha wiersza, ilustrowanego obrazkami
- rozpozna prawidłowo nazwie członków najbliższej rodziny
- poszerzy słownictwo o wyrazy: JEDYNAK, BLIŹNIĘTA, RODZEŃSTWO
- będzie uczestniczyć w zabawie ruchowej
ZANIM ZACZNIEMY:
- przygotujcie proszę, zdjęcia wszystkich członków rodziny – dobrze, by wśród zdjęć oprócz domowników, byli dziadek, babcia, ciocia, wujek, kuzyn… ewentualne zdjęcie zwierzęcia,mieszkającego z Wami – także. Zdjęcia powinny przedstawiać pojedyncze osoby, a nie zdjęcia zbiorowe Mogą być legitymacyjne – chodzi o to by dziecko jednoznacznie mogło rozpoznać osobę na zdjęciu.
- w plikach do pobrania podałam przykładową sylwetę domu z oknami. Proszę, by Rodzic narysował podobny, schematyczny dom, z liczbą okien odpowiadającą liczbie MIESZKAŃCÓW WASZEGO DOMU (nie całej rodziny, a tylko tych osób, które mieszkają pod wspólnym dachem); jeśli w domu są zwierzęta, to proszę uwzględnić osobne okno dla nich.
- proszę podobny dom narysować jako ilustrację do wiersza – powinien mieć 7 okien, w których mieścić się będą obrazki RODZINA IGNACEGO, o której mówię poniżej (przepraszam, ale nie udało mi się znaleźć odpowiedniego do treści wiersza obrazka, jednak samodzielne narysowanie nie będzie dla Państwa trudne – to w sumie kilka kwadratów i prostokątów). W plikach znalazłam podobny dom, jednak jest on za mały w stosunku do obrazków, ale można podpatrzeć jego wykonanie.
- proszę wydrukować i wyciąć RODZINA IGNACEGO – ten element jest dzisiaj potrzebny. dla tych, którzy nie posiadają drukarek – proszę wykonać takie umowne rysunki. Na planszy jest obrazek kota – nie będzie potrzebny. IGNACY, BOHATER WIERSZA, TO POSTAĆ W CENTRALNYM MIEJSCU NA KARTCE.
- wydruki kart do ćwiczeń pozwolą na przeprowadzenie zabawy ruchowej, warto je dodatkowo nakleić na tekturki, żeby przedłużyć ich trwałość. Jeśli nie macie możliwości wydrukowania ich, to tę formę można pominąć, ale wtedy koniecznie należy zastąpić inną aktywnością ruchową, np. taniec do skocznej piosenki. Przerywnik ruchowy jest niezbędny, by dziecko mogło dalej skoncentrować się na zadaniu.
ZACZYNAMY:
1. Pokażcie dziecku ilustrację DOM IGNACEGO
Po podaniu nazwy poproście, by powiedziało, kto może mieszkać DOMU (ludzie, rodzina)
2. Powiedzcie proszę, że w tym domu mieszka pewien przedszkolak –Ignacy, który opowie dzisiaj o swojej rodzinie.
Czytając wiersz, układajcie jednocześnie na sylwecie domu wymienianych w tekście członków rodziny.
Jestem Ignacy, a to moja rodzinka
O której teraz powiem Wam słów kilka
To jest mój tatuś, tatuś ukochany,
Teraz z tatusiem mamy poszukamy.
To jest mamusia, mamusia kochana.
Zawsze pogodna, zawsze roześmiana.
To moja siostra, starsza o dwa lata.
Widzę młodszego ode mnie brata.
A czy gdzieś przypadkiem nie schowała się babcia z dziadkiem?
Też ich poszukamy, bo to rodzice taty i mamy!
Również w domu, na naszej kanapie
Leży pies Burek, który jak śpi to chrapie
On również należy do naszej rodziny
Pilnuje domu kiedy my już śpimy.
Z rodziną, miło spędzać czas.
Najważniejsza jest rodzina dla każdego z nas.
Po wysłuchaniu wiersza, niech dziecko przypomni kto mieszkał z Ignacym w jego domu – dziecko wskazuje i nazywa członków rodziny chłopca z wiersza.
Wyróżnijcie teraz wszystkie dzieci w rodzinie Ignacego: Ignacy, młodszy brat, starsza siostra. Proszę, by dziecko policzyło, ile jest dzieci w tej rodzinie. Po podaniu odpowiedniej liczby powiedzcie dziecku, że dzieci, które mieszkają w rodzinie to RODZEŃSTWO.
3, Czas na zabawę ruchową - Rodzicu, powiedz dziecku, że Ignacy bardzo lubi ćwiczenia, bo chce kiedyś zostać sportowcem.
Zaproponujcie, by i dziecko poćwiczyło, tak jak Ignacy:
Przygotujcie karty, odwróćcie je wierzchem do góry. Dziecko losuje wybraną kartę, a Rodzic czyta polecenie. Dziecko losuje przynajmniej 3-4 karty i wykonuje ćwiczenia, zgodnie z poleceniem
Zbierzcie karty, odsuńcie DOM IGNACEGO – niech już nie rozpraszają uwagi dziecka.
4. Połóżcie przed dzieckiem zdjęcia Jeśli macie zwierzę w domu, to proszę, by jego fotografia, albo symboliczny rysunek też były – uczymy dzieci, że zwierzęta w domu to jak członkowie rodziny – należy o nie dbać i opiekować się nimi, nie robimy im krzywdy. Kochamy zwierzęta.
Pokażcie teraz obrazek Waszego domu i poproście, by dziecko położyło na sylwecie domu zdjęcia TYLKO domowników.
Dziecko wybierze rodziców i rodzeństwo, jeśli je posiada, może i dziadków, jeśli rzeczywiście mieszkają z Wami. Jeśli dziadkowie, ciocie nie mieszkają w Waszym domu, należy powiedzieć, że chociaż nie mieszkają z Wami to też należą do RODZINY. Dziadek, babcia, ciocia, wujek, kuzyn i kuzynka to członkowie rodziny.
5, Przeanalizujcie, proszę, wspólnie z dzieckiem, ile dzieci jest w Waszym domu i omówcie każdą z poniższych przykładowych sytuacji, żeby osłuchać dziecko ze słownictwem: JEDYNAK, BLIŹNIAKI, RODZEŃSTWO.
Omawiamy każdą możliwą opcję:
przykłady:
- Popatrz, masz siostrę, ty i siostra jesteście RODZEŃSTWEM
- Nie masz siostry ani brata, jesteś JEDYNAKIEM
- Sandra i Ada, które znasz z przedszkola, urodziły się razem, w tym samym dniu. razem mieszkały w brzuszku Ich mamy. Są BLIŹNIACZKAMI. BLIŹNIACZKI są RODZEŃSTWEM.
Można pokazać dziecku zdjęcia innych bliźniąt, które poszukacie w Internecie, zwrócić jego uwagę, że dzieci, które razem były w brzuszku mamy i razem się urodziły mogą być bardzo do siebie podobne, albo mogą się różnić.
6.Ten punkt jest przeznaczony dla dzieci, które mają rodzeństwo: należy uświadomić dziecko, że brat czy siostra to bardzo ważna osoba w życiu dziecka – razem mieszkają, razem powinni dbać o siebie, pomagać sobie i być wobec siebie grzeczni. Jeśli rodzeństwo jest młodsze, to my jesteśmy starszym bratem (siostrą) i powinniśmy się młodszym rodzeństwem opiekować, pomóc mamie przy opiece nad młodszym. Brat i siostra to tak jak mama i tata, najważniejsze osoby dla dziecka. Wszyscy się kochają i szanują.
7 . Proponuję teraz obejrzenie krótkich filmów.
MOJA RODZINA (46 sekund)
CO MOŻNA ROBIĆ WSPÓLNIE Z RODZINĄ? (1 minuta, 8 sekund) - przeczytajcie Państwo dziecku komentarze do pokazujących się slajdów
https://www.youtube.com/watch?v=OWQBImdLoc8
Życzę miłej zabawy
Jolanta Szymkowiak-Polcyn
Źródła udostępnionych materiałów
https://www.youtube.com/watch?v=7Zh-4tJw_rA&fbclid=IwAR2pBno-746E0Q4O9NdftqAxIs7Yx-qGj_d613iLsqa8ALv9f5ZuAXbiazg – film MOJA RODZINA
https://panimonia.pl/2017/09/06/zabawy-ruchowe-przedszkolu-karty-obrazkowe-inspiracje/
https://ps81.bialystok.pl/konkursy/2018-05-25;RODZINNY_KONKURS_PLASTYCZNY_MOJA_RODZINA/ - zdjęcie głowne
64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10