REKRUTACJA DO PRZEDSZKOLA NA NOWY ROK SZKOLNY 2025/2026 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Resetowanie ustawień
Reset

Zabawy w domu -05.05.20 - WTOREK

Zabawy w domu -05.05.20 - WTOREK

Dziś druga część tematu CZYSTE RĘCE – ZDROWIA WIĘCEJ. Potrafimy już prawidłowo myć ręce, a za chwilę dowiemy się, co takiego czyha na nas w brudzie i kiedy z tym walczyć, czyli KIEDY MYJEMY RĘCE?

 

Cele do realizacji na dziś:

* dziecko rozpozna i nazwie przybory toaletowe i powie do czego one służą.

* pozna konsekwencje jedzenia posiłków brudnymi rękoma

* dowie się i zapamięta, kiedy należy myć ręce

* ułoży obrazek z części i wypełni całą przestrzeń kartki odciskami dłoni

 

Zanim zaczniemy proszę przygotować:

-  stosowne wydruki (obrazki: BRUDNY I CZYSTY CHŁOPIEC, BRUDNA RĘKA, KIEDY MYJĘ RĘCE)

- talerzyki z kolorowymi farbami (dzieci będą robić odciski dłoni)

- duży arkusz lub sklejone 4 kartki A4, klej

- przybory toaletowe (pasta do zębów, mydło, szczotka, grzebień, szampon, gąbka, ręcznik, nożyczki do paznokci) oraz inne przedmioty (np. szufelka, druciak do mycia garnków, płyn do mycia naczyń, mleko w kartoniku) – wszystko razem włożone do jednej dużej miski, druga miska na odłożone przedmioty

 

Wszystko przygotowane, więc czas na dzisiejszą aktywność:

1. Pokażcie obrazek BRUDNEGO I CZYSTEGO CHŁOPCA i poproście dziecko, by powiedziało czym różnią się ci chłopcy. Jeden z nich to czyścioch, a drugi brudasek. Poproście dziecko, bo powiedziało, co należy zrobić, żeby zamienić brudaska w czyścioszka. Dziecko domyśli się, że chłopiec musi się umyć.

 

2. Poproście dziecko, by wyciągnęło z miski na dywan WSZYSTKIE znajdujące się tam przedmioty. Po przyjrzeniu się poproście, aby teraz do miski włożyły tylko te przedmioty, które zamieniają nas w czyścioszki. Każdorazowo, gdy dziecko odkłada przedmiot do miski – proszę, by określiło, do czego on służy i jak się nazywa. Jeśli o jakimś przedmiocie dziecko zapomniało i nie włożyło go do miski, wskażcie, proszę, ten przedmiot, i wytłumaczcie do czego służy. Przy okazji nożyczek do paznokci należy wyjaśnić, że dziecko samo nie powinno ich używać, że mogą to robić tylko dorośli – nożyczki są ostre i mogą zrobić nam krzywdę. Żeby nie zostawiać bałaganu po zabawie, pozostałe przedmioty na dywanie włóżcie razem do drugiej miski – TE PRZEDMIOTY NIE PASUJĄ.

 

3. Poproście dziecko, by przyjrzało się wnętrzom swoich rąk i niech określi ich stan (zapewne powie, że są czyste). Pokażcie mu teraz obrazek BRUDNA RĘKA i nazwijcie go. Zastanówcie się teraz razem, kiedy możemy mieć brudne ręce ? (np. po wyjściu z piaskownicy, po zabawach na podwórku, gdy coś zjemy…)

 

Powiedzcie dziecku, że:

 

 W brudzie mieszkają bakterie. Są bardzo małe i my ich zobaczyć nie potrafimy, potrzebne jest do tego specjalne urządzenie, które bardzo mocno je powiększa To mikroskop. Bakterie są wszędzie: na klamkach, na dłoniach innych dzieci, na zabawkach. Kiedy dostaną się do naszych ust, gdy wkładamy brudne palce do buzi mogą powodować choroby, ból brzuszka, katar. Gdy ktoś jest chory i na nas kicha to wtedy się zarażamy, a bakterie „lądują” wtedy na naszych rękach i ciele.  Jest ich dużo, ale  bardzo się boją ciepłej wody i mydła. Dlatego należy często myć ręce i całe ciało.

 

4. Pokażcie obrazek KIEDY MYJEMY RĘCE i omówcie z dzieckiem każdą z tych sytuacji.

Razem nazwijcie, że ręce myjemy każdorazowo:

- po skorzystaniu z toalety

- gdy dotykamy zwierzęta

- po zabawie

- przed jedzeniem

- po wydmuchaniu nosa, itd.

 

5. Wykonajcie plakat KIEDY MYJEMY RĘCE

Na oczach dziecka potnijcie obrazek na części – ten sam, który przed chwilą omówiliście. Dziś znowu będziemy układać obrazek z części, ale już bez gotowego wzoru. Ostatnio podzieliliście państwo obrazek na 3-4 i 4-5 części. Jeśli zauważyliście, że zadanie było zbyt łatwe, dziś dodajcie jedną część i potnijcie obrazek o jedną część więcej. Na środku dużego arkusza układamy  obrazek, pocięty przez Was na części. Dziecko składa obrazek w całość (pomagamy przy przyklejaniu wszystkich części do arkusza). Teraz dookoła ułożonego obrazka dzieci robią odciski swoich dłoni w farbie. Może być tych odbitek dużo, ale niech odbijają na przemian raz lewą, raz prawą rękę (każda dłoń odbijana jest w innym kolorze farby)

W trakcie wykonywania pracy plastycznej zachęcam do słuchania piosenki MYJ RĘCE - w ciągu najbliższego tygodnia można włączać wielokrotnie tę piosenkę i spróbować nauczyć słów i melodii na pamięć.

 

Kolorowanki, załączone w plikach, można wykorzystać dziś lub w kolejnych dniach, jeśli dziecko będzie miało ochotę.

 

 

Zyczę miłej zabawy!

Jolanta Szymkowiak-Polcyn

Źródła udostępnionych materiałów

Chomikuj.pl użytkownik piatek82 – obrazek BRUDNY, CZYSTY

Chomikuj.pl użytkownik hellen25 – obrazki do kolorowania (kiedy myjemy ręce)

Chomikuj.pl nasza_muzykapiosenki - grupa Misie / Myj ręce.mp3

https://fi.pinterest.com/pin/668080925950756376/ bakterie na dłoni

Data dodania: 2020-05-02 20:27:30
Data edycji: 2020-05-02 20:37:21
Ilość wyświetleń: 2883
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej