64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10
Temat dnia: Dbamy o porządek
Cele dziecko:
1. „Nie śmiecimy” – oglądanie obrazków, kolorowanie tych ramek, na których jest wiodoczna właściwa postawa człowieka.
Omawianie znaków zakazu, kolorowanie ich.
Zabawy z porami roku, Wiosna, s. 24.
2. „Małe mrówki” – rozmowa na temat kształtu i budowy mrowiska na podstawie ilustracji ukazującej przekrój mrowiska.
Opis mrówki z wykorzystaniem ilustracji:
• Mrówka jest czarna, czerwona ma podłużny kształt.
• Jej ciało składa się z trzech członów: głowy, tułowia i odwłoka
• Na głowie znajdują się oczy oraz długie, bardzo ruchliwe czułki, którymi mrówka wącha
i smakuje, dzięki czemu rozpoznaje inne mrówki z tego samego mrowiska, znajduje
pożywienie oraz drogę do gniazda.
• Na głowie są też szczęki (żuwaczki) służące do rozdrabniania pokarmu i przenoszenia
różnych rzeczy, z których jest budowane mrowisko
• Na głowie są też szczęki (żuwaczki) służące do rozdrabniania pokarmu i przenoszenia
różnych rzeczy, z których jest budowane mrowisko
Mrówki żyją i pracują w podziemnym gnieździe – na powierzchni widzimy tylko niewielką jego część. Ich kolonie liczą nawet po kilkadziesiąt tysięcy osobników. Mrówki budują mnóstwo korytarzy za pomocą własnych szczęk, którymi kopią, tną, gryzą, przenoszą ziemię. W mrowisku panuje określona hierarchia: królowa matka znosi jaja, wejścia pilnują mrówki-żołnierze, pracują mrówki-robotnice, które zdobywają pożywienie, opiekują się jajami, sprzątają.
Pożyteczna rola mrówek w środowisku:
• niszczą szkodniki drzew,
• roznoszą nasiona,
• zjadają martwe szczątki roślin.
„Pracowity jak mrówka”- wyjaśnienie pojęcia dziecku.
3. „Mój znak” – rysowanie znaku zakazującego niewłaściwego zachowania.
Dziecko otrzymują kartkę w kształcie koła. Zadaniem jest wymyślić znak związany z ochroną środowiska (np. przekreślone ognisko).
Pozdrawiamy i życzymy miłej zabawy :)
Wśród zdjęć znajdziecie dwie pracowite mróweczki :)
zródło: podziemny-swiat-wilga4.jpg (800×600) (kreatywnezycie.pl)
64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10