64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10
TEMAT KOMPLEKSOWY: WIELKANOC
TEMAT DNIA: Najpiękniejsze jajka
na nich elementów; zwrócenie uwagi na to, co się kojarzy z Wielkanocą. Zachęcanie do
swobodnych wypowiedzi na ten temat; dzielenie się swoimi spostrzeżeniami.
POTRZEBNE BĘDĄ : widokówki, obrazki związane ze świętami wielkanocnymi. Wybrane ilustracje w PLIKACH poniżej
2. Oglądanie jaj kurzych. Zwracanie uwagi na delikatność skorupki.
POTRZEBNE BĘDĄ: jaja kurze
3. Słuchanie opowiadania Grzegorza Kasdepke „Najpiękniejsze…”
Jak wiadomo, każda mama pragnie, aby jej dziecko było naj, naj, najwspanialsze! Prawda?
Tak samo rzecz się miała z pewnymi dobrze mi znanymi kurami. Któregoś ranka wszystkie trzy zniosły jajka. Cóż to była za radość! Gdakały wniebogłosy ze szczęścia! Spoglądały z miłością na swe jajeczka. Otulały je delikatnie. Nasłuchiwały, czy zza kruchej skorupki nie dobiegnie ich czasem jakiś dźwięk. Jednym słowem, jak wszystkie mamy, robiły sporo zamieszania.
– Z mojego jajeczka – gdakała pierwsza kura – wyrośnie najsilniejszy kogucik na całym podwórku!
– A z mojego – gdakała druga – najpiękniejsza nioska w całej wsi!
Zaś trzecia kura była tak szczęśliwa, że nie wiedziała nawet, czy wolałaby chłopca, czy
dziewczynkę. Wszystkie jednak chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze. Postanowiły więc pomalować skorupki jajek najwspanialej, jak tylko potrafiły.
– Mój kogucik – gdakała pierwsza kura – będzie czerwony w niebieskie paski.
– A moja nioska – gdakała druga – będzie różowa w zielone groszki.
Zaś trzecia kura nie mogła się zdecydować, czy pomalować jajo na pomarańczowo w brązowe
kwadraciki, czy na brązowo w pomarańczowe trójkąciki. Wszystkie były przekonane, że z tak kolorowych jajek wyklują się najpiękniejsze kurczaki na świecie.
(Rodzic przerywa opowiadanie i pyta dziecka, co sądzi o pomyśle kurek i czy rzeczywiście z jajek wylęgną się kurczątka w kolorach skorupek. Następnie kontynuuje opowiadanie, zwracając uwagę dziecka na to, kto miał rację).
I rzeczywiście. Którejś nocy usłyszały jakieś ciche trzaski, jakieś popiskiwania. Zanim się obejrzały,
z popękanych kolorowych skorupek wyskoczyły ich dzieci.
– Jaka śliczniutka! – wygdakała pierwsza kura.
– Mój ty kochany! – rozczuliła się druga.
– Chlip, chlip! – płakała ze szczęścia trzecia kura.
A małe kurczaczki, wszystkie żółciutkie, jak gdyby pomalowało je samo słońce, rozejrzały się
dookoła i krzyknęły radośnie: „Mamo! Już jestem!”.
Rodzic wyjaśnia dziecku znaczenie słowa – nioska.
4. Rozmowa na temat opowiadania.
− Co zniosły kury?
− Dlaczego chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze?
− Co zrobiły, aby tak się stało?
− Jak pomalowały jajka?
− Jakie kurczątka wykluły się z jajek
5. Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej – „Popękane jajeczka”.
POTRZEBNE BĘDĄ : kartonowa sylweta jajka (pocięte na trzy części), klej, kartki.
Dziecko składa tekturową sylwetę jajka pociętą na trzy części; przykleja ją na kartkę
6. Zabawa ruchowa kształtująca postawę ciała – „Kurczątko”.
Dziecko przykuca, głowę ma skuloną między ramionami – jest kurczątkiem, które zaraz wykluje się ze swojej skorupki. Na hasło: Kurczątko się wykluwa dziecko powoli podnosi się, prostuje stopniowo dolne i górne kończyny; kręcą głowę w różnych kierunkach – ogląda świat, na którym się znalazło.
Miłej zabawy. Do jutra J
64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10