REKRUTACJA DO PRZEDSZKOLA NA NOWY ROK SZKOLNY 2025/2026 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Resetowanie ustawień
Reset

Środa - 17.06.2020

Środa - 17.06.2020

Witam słonecznie wszystkie dzieci. Zapraszam do zabawy. Dzisiaj pozwiedzamy zamki.

 

Temat dnia: Zamki małe i duże.

Cele:

  • poznaje różne znaczenia słowa ZAMEK
  • potrafi powiedzieć jak wygląda zamek (budynek), jakie ma charakterystyczne cechy
  • poznaje słowa i melodię piosenki
  •  buduje zamek z klocków

 

1. Znaczenie słowa ZAMEK.

Słowo zamek na kilka znaczeń. Ty na pewno znasz zamki z bajek, w których mieszka król, królowa i księżniczka. W Polsce też jest dużo zamków, zobaczysz przykłady w załączniku. Pomyśl chwilę, co jeszcze może być zamkiem?

Odpowiedzi:

- zamek w kurtce, spodniach

- zamek w drzwiach

- zamek z piasku, z klocków

- zamek – budowla

 

2. Rozmowa na temat zamków (załącznik karty pracy s 77).

    • Obejrzyj zdjęcia zamków znajdujących się w Polsce, są to obiekty muzealne obiekt muzealny czyli przedmiot, budowla, są bardzo stare, historyczne. Mają duże znaczenia dla historyków i dla nas).

Porównaj wygląd zamków:

- Jak są zbudowane zamki? Z jakiego materiału są zbudowane?

- Po czym poznajemy, że to zamki?

- Czy wszystkie zamki są takie same?

- Czy wszystkie zamki wyglądają tak ładnie jak na zdjęciach?

- Dlaczego po większości zamków zostały tylko ruiny?

- Czego możemy dowiedzieć się podczas zwiedzania zamku?

- Czy byłeś/łaś kiedyś w zamku?

- Czy chciałbyś/chciałabyś zwiedzić zamek?

 

    • Co oznacza słowo ZAMEK?

- Zamek składa się z zamkniętego obwodu obronnego – wałów lub konstrukcji drewniano- ziemnej, potem murowanej, powiązanych z nim elementów warownych (wieży i murów) i budynków mieszkalnych. Zamki powstały dawno temu i były siedzibą księcia, rycerza czy placówką militarną. Z czasem zamki zmieniały swoje funkcje oraz wygląd, stając się pałacami.

    • Zamek służył jako:

- siedziba władzy

- skarbiec

- więzienie

- miejsce sądów

- ochrona granic

- miejsce schronienia ludzi

 

    • Cechy charakterystyczne zamku:

- wysokie i grube mury ze strzelnicami

- wieże

- wejście często z kratami i mostem zwodzonym

- małe i wysokie otwory okienne

- kaplica

- dziedziniec

- mury i baszty

W skład zamku, oprócz pomieszczeń mieszkalnych, wchodziły także pomieszczenia specjalne np. magazyny, stajnie, warsztaty, kuźnie

 

Teraz chyba już więcej wiesz o zamkach. Na załączniku pokoloruj ramkę wokół każdego zdjęcia. Odszukaj w naklejkach rysunków z konturami górnych części zamków i wklej je w ramkach pod odpowiednim rysunkiem (s 76)

 

3. Piosenka „Ja lubię lato”

Posłuchaj piosenki https://www.youtube.com/watch?v=aybyEFc4Ais opowiedz o czym ona jest.

-O jakiej porze roku śpiewają?

- Dlaczego lubią lato?

- Co można robić latem?

- Czy piosenka jest wolna czy szybka?

- Wesoła czy smutna?

- Czy są w piosence fragmenty, które się powtarzają? Przypomnij jak się nazywa ta część piosenki?

 

Spróbuj, śpiewać piosenkę na sylabach: la, la, la. Oczywiście z podkładem melodii. Powtarzając za rodzicem wersy piosenki, naucz się pierwszej zwrotki i refrenu.

 

4. Na zakończenie zbuduj piękny zamek z klocków, starając się uwzględnić podstawowe elementy zamku.

 

Przypominam!!! Zawsze, jak jest ładna pogoda, spędzaj czas na świeżym powietrzu!!!! Do zobaczenia jutro.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=aybyEFc4Ais

Agnieszka Grolewska

Data dodania: 2020-06-16 19:13:23
Data edycji: 2020-06-17 16:11:00
Ilość wyświetleń: 506
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej