REKRUTACJA DO PRZEDSZKOLA NA NOWY ROK SZKOLNY 2025/2026 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Resetowanie ustawień
Reset

CZWARTEK (19.11.2020) - ŹRÓDŁA ENERGII

CZWARTEK (19.11.2020) - ŹRÓDŁA ENERGII

 

 

CZWARTEK

(19.11.2020)

 

 

Temat dnia: Źródła energii

Cele:

− rozwijanie wrażliwości muzycznej,

− poznawanie różnych sposobów otrzymywania energii.

 

 

Zabawa rozwijająca pamięć i orientację - Zapamiętaj kolejność:

 

Dziecko porusza się po pokoju przy dźwiękach marszowej muzyki: https://www.youtube.com/watch?v=FB_bogk1YEw&ab_channel=MitchMiller-Topic

 

Podczas przerw w grze wykonuje umówione czynności, zwracając uwagę na zachowanie ich właściwej kolejności, np.:

  • pierwsza przerwa – zatrzymuje się, klaszcze w dłonie;
  • druga – przykuca, uderza rękami o podłogę;
  • trzecia – podskakuje w górę obunóż w miejscu;
  • czwarta – obraca się podskokami wokół własnej osi.

 

 

Słuchanie piosenki „Polka komputerowa” (sł. Agnieszka Galica, muz. Tadeusz Pabisiak):

https://soundcloud.com/user-956760406/polka-komputerowa-s-agnieszka?in=user-956760406/sets/odkrywam-siebie-bb-cd1

 

Rozmowa na temat piosenki:

  • Określanie jej tempa, nastroju.
  • Omawianie tekstu, zwracanie uwagi na nazwy, o których była w niej mowa (O czym była piosenka? Co się stało z komputerem?).

 

Zabawa rozwijająca umiejętność reagowania ruchem na różnice dynamiczne w utworze:

 

Dziecko spaceruje swobodnie po pokoju, słuchając nagrania piosenki. Kiedy rodzic ustawi nagranie cicho, siada skrzyżnie i kołysze się na boki. Kiedy nagranie jest głośno, staje w rozkroku, przenosząc ciężar ciała raz na jedną nogę, raz na drugą.

 

 

Zabawa dydaktyczna - Jak powstaje energia?:

 

Zabawa - Co do siebie pasuje?

 

Rodzic pokazuje dziecku obrazki przedstawiające: słońce, kolektory słoneczne, zaporę wodną, wodę w rzece, wiatrak, symbolicznie przedstawiony wiatr.

 

Dziecko omawia poszczególne obrazki. Dobiera obrazki w pary i wyjaśnia, dlaczego do siebie pasują.

 

 (Źródło obrazów: miesięcznik BliżejPrzedszkola, nr 6.153/2014, pixabay.com)

 

 

Słuchanie ciekawostek na temat energii, elektryczności:

Energię słoneczną można gromadzić za pomocą kolektorów słonecznych i wykorzystywać do ogrzewania domów, wody. Kolektory są instalowane na dachach budynków, skierowane ku słońcu. Mają czarny kolor, aby lepiej pochłaniały promieniowanie słoneczne (ciepło).

 

 (Źródło: miesięcznik BliżejPrzedszkola, nr 6.153/2014)

 

 

Do wytwarzania elektryczności używa się też turbin, czyli maszyn z łopatkami jak u wiatraka. Woda padająca na turbinę obraca jej łopatkami. Wodę spiętrza się zaporą, u podnóża której przepływa ona ciągiem tuneli i dostaje się do turbin. Każda turbina jest całkowicie zanurzona w wodzie, która przepływa z dużą prędkością przez jej zakrzywione łopatki. Jej ruch obraca turbiną, która jest połączona z prądnicą elektrowni znajdującej się przed zaporą. Wytworzony prąd jest przesyłany do odbiorców przewodami zawieszonymi na słupach.

 

  (Źródło: miesięcznik BliżejPrzedszkola, nr 6.153/2014)

 

 

Wiatrak - nowoczesny ma często tylko dwie wielkie łopatki w kształcie śmigieł samolotu. Wiatrak łapie wiatr, który porusza turbiną połączonej z nim prądnicy. W niej zostaje wytworzony prąd.

 (Źródło: miesięcznik BliżejPrzedszkola, nr 6.153/2014)

 

 

Podawanie przez dziecko czasowników określających zachowania wiatru:

  • Udzielanie odpowiedzi na pytanie: Co robi wiatr? (Gwiżdże, syczy, szumi, huczy, świszcze, wyje, ryczy, szepcze, szeleści, chucha, dmucha).

 

 

Zabawa - Dmuchane obrazki:

Potrzebujemy: papier rysunkowy, kolorowy tusz lub farby wodne, słomkę.

 

Dziecko na środku kartki robi jeden kleks lub kilka kleksów z tuszu/ farb. Dmucha delikatnie

na kleksy, rozprowadzając farbę po kartce, tworząc przemyślane lub dowolne kompozycje.

 

 

 

DO ZOBACZENIA JUTRO!

 

 

Źródło obrazów: pixabay.com, bliżejprzedszkola.pl

 

 

 

Data dodania: 2020-11-18 15:56:25
Data edycji: 2020-11-18 16:12:26
Ilość wyświetleń: 264
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej