REKRUTACJA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

Wtorek - 02.06.2020

Wtorek - 02.06.2020

Dzień dobry wszystkim!!!

Temat dnia: Każde dziecko ma swoje prawa.

Cele:

- zapoznanie wybrane prawa dziecka, które mu przysługują
- uświadamia sobie, że oprócz praw ma również obowiązki
- uwrażliwienie się na odmienność innych ludzi
- kształtuje postawę szacunku do praw innych ludzi
- poznaje instytucję, której celem jest niesienie pomocy dzieciom i chronienie ich praw

 

1. Zabawa na powitanie pt "Pokaż proszę".

Posłuchaj co czyta rodzic i zilustruj słowa ruchem.


POKAŻ PROSZĘ
pokaż proszę gdzie masz oczy,
gdzie masz uszy,
a gdzie nos,
pokaż rękę,
pokaż nogę,
gdzie na głowie rośnie włos?
podnieś rękę
tupnij nogą
kiwnij głową "tak" lub "nie"
klaśnij w ręce
skocz do góry
i uśmiechnij się!

 

2.Praca z wiersze „Prawa dziecka” M. Brykczyńskiego.

Zastanów się i odpowiedz:

- Czy dziecko jest człowiekiem?
- Czy dorosły człowiek był kiedyś dzieckiem?
- Czy wiecie co oznacza słowo prawo?

- Czy dzieci mają prawa?


Na świecie są rzeczy jednakowe dla wszystkich – są to prawa. Każdy człowiek ma swoje prawa, które go chronią i pozwalają funkcjonować w społeczeństwie, państwie. Prawo to znaczy, że komuś coś wolno lub czegoś nie wolno.


- Co by się działo, gdyby nie było praw? (chaos, zamieszanie, bałagan)


Prawa człowieka zaczynają się od praw dziecka, dlatego warto jest się z nimi zapoznać. Posłuchaj wiersza o prawach dziecka. Później można zobaczyć te prawa dla utrwalenia na prezentacji (załącznik).



O prawach dziecka” Marcina Brykczyńskiego.

Niech się wreszcie każdy dowie

I rozpowie w świecie całym,

Że dziecko to także człowiek,

Tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,

Którym za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los zmienić,

Spisali dla nich

mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta,

Spróbujcie dobrze zapamiętać.

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,

A szczególnie do robienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi

I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić wyzywać,

I każdego mogę na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata, już nie mieszka z nami,

Nikt nie może mi zabraniać spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,

Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać aby każdy uznał moje prawa

A gdy różnią się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wierszu poukładały,

Prawa dla dzieci na całym świecie,

Byście w potrzebie z nich korzystały

Najlepiej jak umiecie.

 

Przypomnę, że oprócz praw, dzieci jak i dorośli mają także swoje obowiązki. Z obowiązkami jest troszeczkę inaczej, ponieważ zależy to od wieku dziecka.

- Jakie obowiązki mają dzieci? Jakie obowiązki masz ty?Pomyśl, powiedz. np.

mycie zębów, opieka nad zwierzętami, zgodna zabawa, ścielenia łóżka, wyrzucanie śmieci, sprzątanie zabawek, ubieranie się itd.

 

Gdy zabraknie wam pomysłów zajrzyjcie do załącznika.

 

3. „Gdzie znajdują się prawa?” - rozmowa.

Wiesz już, że masz swoje prawa. Prawa te zagwarantowane masz przez państwo, które zostały określone w dokumencie o nazwie Konwencja o prawach dziecka.

 

A Konwencja to: międzynarodowa umowa opisująca twoje prawa (narodowa, czyli takie same prawa jak ty, ma każde inne dziecko w każdym innym kraju. Bez względu na to kim się jest, gdzie miesza, czym zajmują się rodzice, jakim mówisz językiem, jaką wyznajesz religię, czy jesteś chłopcem czy dziewczynką, bogaty czy biedny.

Obowiązkiem państwa jest dopilnowanie tego, aby prawa twoje i innych dzieci były przestrzegane.

 

4. Zabawa „Tak – nie”.


Rodzic będzie wam czytał zdania. Odpowiedzcie, czy macie do tego prawo:
- Mam prawo uderzyć kolegę, kiedy on uderzył mnie pierwszy.
- Mam prawo płakać, kiedy jest mi bardzo smutno.
- Mam prawo bawić się z kim chcę.
- Mam prawo zaglądać do cudzych szuflad.
- Mam prawo powiedzieć, że mam zły humor.
- Mam prawo do kontaktów z mamą i tatą chociaż rodzice nie mieszkają razem.
- Mam prawo zniszczyć kolegi/ki rysunek, jeżeli mi się nie podoba to co namalował/a.
- Mam prawo do zabawy po zajęciach.

 

Pozdrawiam, zapraszam jutro.

Agnieszka Grolewska

 

Źródło:

Prezentacja o prawach Ewelina Sass.

Data dodania: 2020-06-01 19:40:23
Data edycji: 2020-06-01 19:43:35
Ilość wyświetleń: 181
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej