64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10
Witam wszystkich!!! Mamy kolejny tydzień, kolejne wyzwanie.
Temat tygodnia: Muzyka jest wszędzie.
Temat dnia: Dźwięki wokół nas.
Cele:
- rozpoznaje różnorodne dźwięki
- uświadamia sobie, że hałas jest szkodliwy
- próbuje zagrać różne rytmy na przedmiotach codziennego użytku
Potrzebujemy: KP s 20,21,22, książka s 76, kredki, przedmioty codziennego użytku np. kartka, gazeta, kubek, łyżeczka, pokrywki, garnek,
1. Zabawa dydaktyczna „Co słychać wokół nas?”
Proszę włączyć film edukacyjny https://www.youtube.com/watch?v=KIYGlIdI_FY . Dziecko siedzi dalej aby nie widziało przedmiotu, który wydaje dźwięk – odgaduje co to za dźwięk. Po skończonej prezentacji można włączyć jeszcze raz aby dziecko obejrzało film. Następnie dzieci odpowiadają na pytania:
- Jakie dźwięki słyszysz codziennie?
- Co kojarzy się z muzyką? (np. każdy dźwięk z otoczenia, gra na instrumencie, taniec, śpiew, dźwięki przyrody itp.)
- Poszukuje jak największej liczby przymiotnikowych określeń tego, jaki może być głos (np. gruby, cienki, piskliwy, słaby, mocny, płaczliwy itd)
- Czy muzyka może męczyć?
- Po czym poznajemy, że hałas męczy? (np. jest za głośna, boli nas głowa, jesteśmy zmęczeni itp.)
- Dlaczego należy szanować prawo do zabawy i odpoczynku w ciszy i spokoju?
2. Karta pracy cz 4, s 20 (w załączniku)
Dziecko rysuje przedmioty, które są źródłem muzyki. Następnie mówi rymowankę z różnymi emocjami (śmiech, gniew, złość, strach itp.), głośno, cicho, szeptem.
3. Zabawa dydaktyczna „Wszystko może być instrumentem”
Dziecko nazywa instrumenty perkusyjne przedstawione na zdjęciach (książka s 76 – kołatka, bębenek grzechotka, trójkąt, talerze, tamburyn), dzieli nazwy instrumentów na sylaby (wyklaskuje), określa pierwszą głoskę.
Następnie próbuje wydobyć dźwięk z wcześniej przygotowanych przedmiotów codziennego użytku (może to być kartka, gazeta, tarka kuchenna, pokrywki, kubek i łyżeczka – co jest pod ręką :) ). Gdy już są wypróbowane „instrumenty”, dziecko wybiera sobie jeden i powtarza rytmy - rodzic pokazuje.
np. - 2 szybkie uderzenia, przerwa, 2 szybkie uderzenia
- 1 uderzenie, przerwa, 3 uderzenia, przerwa, 2 uderzenia
Bawimy się tak długo, aż nam się znudzi :)
4. Karty pracy do uzupełnienia s 21,22( w załączniku)
- dokończ ozdabiać rysunek grzechotki - ołówkiem
- wyklaszcz podane rytmy, które są na rysunku; podaj nazwy muzyków którzy na nich grają (skrzypek, pianista, trębacz, flecista, gitarzysta, saksofonista); pokoloruj instrumenty
Miłej zabawy
Agnieszka Grolewska
64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10