64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10
WITAMY WAS W PIĄTEK, PIĄTECZEK. PIĄTUNIO... MAMY NADZIEJĘ, ŻE LUBICIE DO NAS ZAGLĄDAĆ...
DZIŚ DOWIEMY SIĘ LUB SOBIE PRZYPOMNIMY WIADOMOŚCI NA TEMAT: ZNACZENIA WODY W ŻYCIU CZŁOWIEKA
Zaczniemy od zabawy "Marcowa pogoda".
Przygotujcie starą gazetę... każdy bierze fragment (jedną stronę) gazety i wykonuje poniższe zadania:
• spaceruj z gazetą, wachlując się nią – wieje lekki wiatr,
• zwijaj gazetę i uderzaj się nią w różne części ciała – wieje mocny wiatr,
• rozkładaj gazetę na podłodze, uderzaj w nią palcami – pada deszcz,
• rozrywaj gazetę na kawałki; rób to szybko i nerwowo – jest burza,
• zbieraj kawałki gazety, robiąc z nich kule – przyroda uspokaja się po burzy,
• rzucaj papierowe kule do kosza – powoli nadchodzi wiosna.
Rozmowa na temat: Znaczenie wody w życiu człowieka.
Kilka ciekawostek na temat wody.
Na Ziemi znajduje się bardzo dużo wody, a np. na Księżycu nie ma jej wcale. Jest ona bardzo
potrzebna: do picia, mycia, podlewania. Po zużyciu woda jest oczyszczana w oczyszczalniach
ścieków. Aby zapewnić stały dopływ wody do naszych domów, buduje się na rzekach tamy,
tworząc tzw. zbiorniki wodne. Woda jest też źródłem energii, którą wykorzystano w młynach
wodnych. W przeszłości takie młyny służyły do mielenia ziarna na mąkę. Energię spadającej
wody wykorzystuje się też do wytwarzania elektryczności w elektrowniach wodnych.
Rozmowa na temat wartości wody.
− Do czego jest potrzebna woda?
− Kto potrzebuje wody?
Poznanie obszarów wodnych występujących na świecie.
Przygotujcie globus:
Pytanie dorosłego do dziecka:
− Jak nazywa się ten przedmiot?
− Co przedstawia?
− Jakie kolory na nim widzicie?
− Jakiego koloru jest najwięcej?
−Co on oznacza?
−Jak nazywa się takie obszary wody?
Dziecko wskazuje oceany, morza. Dorosły odczytuje ich nazwy.
Dorosły wyjaśnia, że Ziemia widziana z kosmosu jest cała błękitna przez wodę, która na naszej planecie występuje w dużej ilości.
Przygotujcie mapę lub ilustarcję mapy w internecie
Wskazywanie morza, jezior, rzek na mapie fizycznej Polski.
- nazywają najdłuższe rzeki Polski – Wisłę i Odrę
- wodzą palcem po mapie wzdłuż rzek (od źródeł do morza).
Zwracanie uwagi na czystość wód, ich znaczenie dla życia ludzi, zwierząt i roślin.
− Czy można wrzucać śmieci do rzek i jezior?
− Co się stanie, jeśli do rzek, jezior lub innych zbiorników wodnych będziemy wrzucać śmieci lub wylewać różne niebezpieczne substancje?
Rozmowa na temat znaczenia wody.
− Co by było, gdyby nie było wody?
− Czy można bez niej żyć?
− Czy woda może ludziom zagrażać?
DLA CHĘTNYCH...
Przeczytajcie opis sami lub z dorosłym i przygotujcie niezbędne przedmioty
Zabawa badawcza – Co pływa? Co tonie?
• Wymawianie przez dorosłego nazw wybranych przedmiotów z podziałem na głoski. Podawanie całych nazw przez dziecko, np.: m-o-n-e-t-a, i-g-ł-a…
• Wypowiedzi dziecka dotyczące jego przewidywań, na temat: Co się stanie, kiedy wrzucimy te przedmioty do wody?
• Sprawdzanie zachowania się w wodzie drobnych przedmiotów wybranych przez dziecko
(monety, igły, korka, gumowej kaczuszki, gwoździa, agrafki, plasteliny…).
• Dzielenie się swoimi spostrzeżeniami na temat przedmiotów, które pływają w wodzie i które w niej toną. Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Dlaczego tak się dzieje? Wyjaśnianie, co wpływa na taki stan rzeczy.
Do zobacznia w poniedziałek... Miłego wekendu ...
64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10