64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10
Twórczynią Planu daltońskiego jest amerykańska nauczycielka Helen Parkhurst (1887-1957):
"Jeśli szanujemy dziecko i podążamy za jego możliwościami, to może ono zrobić więcej, niż od niego oczekujemy,
a wszystko co dziecko potrafi – nauczycielowi zrobić nie wolno."
SAMODZIELNOŚĆ
Rozwijamy samodzielność w działaniu i myśleniu dzieci, dzięki czemu wzmacniamy i wspieramy ich poczucie bezpieczeństwa, pewność siebie oraz otwartość na nowe wyzwania.
Jako nauczyciele - wychowawcy:
Wizualizacja kącików tematycznych – dziecko na podstawie fotografii widzi, gdzie należy odłożyć daną zabawkę.
WSPÓŁPRACA
Rozwijamy umiejętności dzieci do:
Współpracując dzieci dokonują wielkich rzeczy.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Uczymy dzieci dobrze używać swobody i odpowiedzialności poprzez planowanie swojej pracy. Dzieci same decydują o sposobie, tempie, kolejności i czasie wykonania postawionego im zadania. Za każdym wyborem stoi odpowiedzialność za wykonanie zadania, dzięki temu dzieci uczą się, że z danej wolności należy mądrze korzystać.
Pełnienie dyżurów, np.: nakrywanie do stołu, sprzątanie po posiłku, rozdawanie pomocy dydaktycznych, wycieranie stołów, zamiatanie podłogi pod stołami, sprawdzanie porządku w kącikach, podlewanie kwiatów itp.
Tablica planowania zadań - uczenie podejmowania odpowiedzialności za własne działania i doprowadzanie
ich do końca.
REFLEKSJA
Stanowi tło każdego podjętego przez nas działania. Służy zastanowieniu się nad sposobem naszej pracy oraz jej skutkami i efektami.
Narzędzia, które wykorzystujemy w naszej pracy:
Plan dnia – wizualizację poszczególnych części dnia. Dzięki niemu dziecko wie, jakie aktywności pojawią się w ciągu pobytu w przedszkolu.
Wizualizacja zasad „Kodeks grupowy” - wyeksponowany jest w sali w widocznym miejscu. Odwołujemy się do niego w razie potrzeby.
Wizualizacja dni tygodnia – zgodnie z umowną kolorystyką dni. Dzieci zaznaczają aktualny dzień tygodnia. Kolorowa wizualizacja ułatwia zrozumienie pojęcia czasu.
Tablica obecności
Zegar daltoński - odmierza czas pracy. Zegar uczy dzieci planowania podejmowanych aktywności, tak aby zmieściły się w wyznaczonym przez nauczyciela przedziale czasowym (5, 10, 15, 30 minut).
Praca z instrukcją
Kalendarz pogody
Wizualizacja pór roku oraz miesięcy
"Droga do wakacji" - wizualizacja najważniejszych wydarzeń w ciągu roku
Sygnalizator form pracy
(pracuję sam, pracujemy w zespole, pracujemy z nauczycielem)
KĄCIKI ZEWNĘTRZNE W SZATNI
64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10