REKRUTACJA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

Zabawy w domu - 14.05.20 - CZWARTEK

Zabawy w domu - 14.05.20 - CZWARTEK

Kolorowe motyle czy urocze biedronki budzą sympatię i zaiteresowanie dzieci. My dorośli sami często podążamy wzrokiem, tam gdzie dostrzeżemy trzepot kolorowych skrzydel motyli, z dziecięcą ciekawością przeliczamy kropki na czerwonych skrzydłach  biedronek, słuchamy uspakajających dźwięków świerszczy. Ale tam w trawie spotkać możemy i takie zwierzęta, które budzą w nas skrajne uczucia...

Pająki – nieodłączny element łąk, ogrodów i sadów. Często – nieproszeni goście w naszych domach, budzący nierzadko strach, wstręt  lub obrzydzenie. A przecież pająki były, są i będą, i co ważne – odgrywają bardzo ważną rolę w ekosystemie.

O ile w naturze przechodzimy obok nich z respektem (mam nadzieję, że nie z wandalizmem),  o tyle, gdy pojawią się w domach, potrafią w naszych głowach urosnąć do wielkości tarantuli i już nikt i nic nie zdoła nas uspokoić.

Pająki to temat, który sam w sobie wywołuje u dzieci strach, a z drugiej strony, podobnie jak Kosmos czy dinozaury, budzi ich fascynację i zainteresowanie.

Dlatego...

Porozmawiamy dziś o pająkach, podejmiemy próbę przełamania strachu względem nich i przekonamy się, że to niezwykle pożyteczne stawonogi. Poruszymy również temat akceptacji wszystkich, którzy różnią się wyglądem od nas samych, ale są pełnowartościowymi istotami, bez względu na ich wygląd.

 

Cele do realizacji to:

* wysłucha bajki,

* zrozumie, że wszyscy mają takie same prawa i każdy może być inny

* zrozumie pożyteczność pająków oraz to, że nie należy robić im krzywdy, nawet gdy towarzyszy nam strach przed nimi

 

 

Zanim rozpoczniemy:

- Przygotujcie, proszę, wydruki bohatera naszego opowiadania – Pajączka Jasia oraz pajęczyny i osy.

- Można pobrać również pliki zdjęć okazów naturalnych wybranych pająków lub po prostu pokażecie je na ekranie telefonu/komputera

- Przygotujcie odpowiednie materiały plastyczne do wykonania pająka i pajęczej sieci – technika dowolna, jednak w plikach do pobrania znajdziecie Państwo przykłady prac plastycznych dzieci, które być może i Was zainspirują do aktywności plastycznej

 

 

Zaczynamy:

1. Pokażcie dziecku pajączka Jasia – to tylko rysunek, więc nie powinien wzbudzić lęku u dziecka. Niech dziecko przyjrzy się jego budowie, niech policzy nogi, niech spróbuje określić, jak czuje się ten pajączek, a co czuje samo dziecko gdy na niego patrzy. To ćwiczenie, na którym pająkowi przypisano ludzkie cechy (elementy „twarzy”) jest małym krokiem w oswajaniu strachu.

 

2. Zaproście teraz dziecko do wysłuchania bajeczki „ŁĄKOWE PRZEDSZKOLE”

W trakcie czytania posłużcie się w odpowiednim momencie pokazaniem utkanej pajęczyny i osy, która do niej wpada ( to wyniknie z treści bajki)

Po przeczytaniu KONIECZNIE porozmawiajcie na temat bajki:

- jak czuł się na początku mały pajączek w przedszkolu? (był smutny, nie miał przyjaciół)

- dlaczego dzieci nie chciały się z nim bawić? (bo był najmniejszy, miał dużo rąk i włochate ciało)

- czego wystraszyły się łąkowe przedszkolaki? (Osy)

- kto im pomógł? (pajączek Jasio)

- jak Jasio pomógł kolegom z przedszkola? (zbudował pajęczynę na osę)

- jaki okazał się pajączek Jasio? (odważny, przyjacielski)

- jak traktują teraz dzieci pajączka? (chcą się już z nim bawić i dają mu ręce)

- jak się czuje Jasio wśród przyjaciół? (jest szczęśliwy)

 

Powiedzcie na koniec dziecku, że WSZYSTKIE DZIECI CHCĄ MIEĆ PRZYJACIÓŁ I KOLEGÓW  I POWINNIŚMY BYĆ PRZYJAŹNI WOBEC KAŻDEGO DZIECKA, TAKŻE JEŚLI JEST INNE NIŻ MY. KAŻDY CZŁOWIEK JEST WAŻNY.

 

Poproście dziecko, by spojrzało na Pajączka Jasia i zaproponujcie Córce/Synowi, by pogłaskało go – niech pogłaska głowę, tułów, przywita się z wszystkimi odnóżami… Jeśli dziecko nie chce tego zrobić, nie namawiamy, nie popędzamy i nie wyśmiewamy. Po prostu sami pogłaszczcie obrazek pajączka, a dziecko niech obserwuje.

 

3. Czas na rozruszanie się. Zaproponujcie zabawę ruchową. Dziecko jest małym pajączkiem i porusza się po dywanie. Zaczyna reagować ruchem na usłyszane słowa:

 

Pokaż jak po nitce do góry się wspinasz – dziecko z przysiadu powoli porusza się w górę
A potem zjeżdżasz w dół jakby to była lina. – dziecko wykonuje ponownie szybki przysiad

Potem w lewo na swojej nitce szybujesz– wskażcie kierunek – dziecko przesuwa się drobnymi krokami w lewą stronę
Spadasz  szybko na ziemię i znów podskakujesz – szybki przysiad, przy słowie podskakujesz – dziecko opiera się rękoma o podłogę i próbuje podskakiwać naprzemiennie nogami (nadal w pozycji podpartej)

Po chwili w prawo wiosenny wiatr cię  podrywa
, - dziecko wstaje i drobnymi krokami porusza się w prawo (wskażcie ręką kierunek)


W końcu zmęczony tańcem w sieci odpoczywasz
– kładzie się na plecach na podłodze, ręce i nogi szeroko rozstawione

 

4. Jeśli widzicie, że dziecko nie ma oporów przed poznawaniem pająków, chętnie o nich mówi, bez strachu pogłaskało rysunek pająka, to można teraz pokazać pająki na zdjęciach.  Jeśli jednak wyczuwalny jest nadal strach, to rezygnujemy z pokazania zdjęć okazów – mogą zapaść w pamięć, bo te na obrazkach są znacznie większe niż w rzeczywistości i mogą powodować koszmary senne.

Powiedzcie jednak dziecku, że :

 

Na świecie jest bardzo dużo pająków, wiele z tych, które widzimy w sadach, w domach czy ogrodach są bardzo pożyteczne, bo łapią do swych sieci również szkodniki – pająki zjadają m.in. kleszcze, komary, muchy, larwy owadów, które niszczą rośliny.  Nie wszystkie pająki robią sieci, a te, które mieszkają w jaskiniach mogą być nawet ślepe.

Często pająki boją się ludzi i same przed nimi uciekają. Najchętniej polują w nocy, gdy ludzie już śpią. Pająki to też zwierzęta i nie wolno ich zabijać, chcą żyć tak samo jak biedronka czy motylek.

 

5. Na zakończenie zachęcam do wykonania pająka w sieci - pomysły na wykonanie znajdziecie w plikach do pobrania, choć wiem, że Wasza wyobraźnia nie ma granic.

 

Życzę miłej zabawy i odważnego spojrzenia pająkowi w twarz

Jolanta Szymkowiak-Polcyn

 

 

Źródła udostępnionych materiałów:

https://pl.depositphotos.com/vector-images/paj%C4%85k.html – obrazek pająka

https://redro.pl/fototapeta-pajeczyna-,2096797 – obrazek pajęczyny

wiersz „Pajączek” E. Furmańska

https://www.kalendarzrolnikow.pl/5484/pajaki-w-ogrodzie-i-sadzie-to-nasi-przyjaciele-czy-wrogowie - informacja o pająkach

https://stylowi.pl/24201795-jak wykonać pająka

https://zszywka.pl/u/zaraza88/pomyslypraca-623057.html?page jak wykonać pająka?

https://pracaplastyczna.pl/index.php/zwierzeta/869-pajak-z-rolki

https://polki.pl/rodzina/dziecko,5-kreatywnych-zabaw-na-halloween,10079326,artykul.html

https://pracaplastyczna.pl/m/index.php/zwierzeta/mieszkancy-lasu/101-pajak-krzyzak-z-papieru

https://pl.depositphotos.com/vector-images/paj%C4%85k.html zdjęcie gł.

Data dodania: 2020-05-13 15:57:03
Data edycji: 2020-05-13 16:12:14
Ilość wyświetleń: 903
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej