Czcionka:

A+
A-

Kontrast:

Zabawy w domu - 11.05.20 - PONIEDZIAŁEK

Zabawy w domu - 11.05.20 - PONIEDZIAŁEK

Przed nami nowy tydzień i nowe zabawy. W tym tygodniu zachwycimy się pięknem WIOSENNEJ ŁĄKI, która szczególnie właśnie w maju, ożywia się kolorami i skrywa wiele interesujących żyjątek, zawzięcie budujących swój owadzi i nie tylko owadzi, świat.

 

 Temat dzisiejszych zabaw zaprasza nas właśnie na WYCIECZKĘ NA ŁĄKĘ.

 

Jest to zdecydowanie temat do realizacji w terenie – żaden obraz, żadna fotografia nie zastąpią przyjemności poznawania tego środowiska przyrodniczego poprzez bezpośredni kontakt.

 

Dlatego dziś, drodzy Rodzice i dzieci, zaplanujcie sobie wycieczkę na pobliską łąkę.

 

Cele, jakie chcemy osiągnąć to:

- uwrażliwianie dziecka na piękno naturalnego otoczenia

- wyzwalanie motywacji do samodzielnej obserwacji

- wypowiadanie się na temat przeżyć po odbytej wycieczce

- aktywność plastyczna na bazie poczynionych obserwacji

 

Zanim zaprosicie dziecko na wycieczkę, warto zawczasu przemyśleć trasę i miejsce wcześniej upatrzone – łąkę

 

Dla wprowadzenia dziecka w temat:

 

1. Przygotujcie wcześniej rysunek łąki (do pobrania w plikach) i przykryjcie go inną kartkę, pociętą wcześniej na kilka części – dziecko nie widziało wcześniej obrazka łąki, nie wie, co ukrywa się pod pociętą i złożoną z części kartką (dobrze, żeby kartka wierzchnia była z grubszego kartonu, którego części będzie potem łatwiej dziecku ściągać z obrazka). Ciekawszą formą jest pocięcie kartki wierzchniej w formie otwieranych okienek (rysujemy kilka kwadratów i tniemy nożyczkami tylko wzdłuż trzech boków kwadratów, czwarty bok „trzyma” okienko, jednak warto go przed zabawą samemu wygiąć, by dziecko łatwiej „otworzyło okienko”. Poproście dziecko, by ściągnęło ostrożnie tylko jedną część (lub otworzyło 1 okienko) – ukazał się jego oczom mały fragment łąki. Niech dziecko przyjrzy się temu fragmentowi i spróbuje odpowiedzieć co tam ukryło się na obrazku? Jeśli jeszcze nie zna odpowiedzi – odkrywa znowu jedną część i ponownie podejmuje próbę odpowiedzi, co ukryło się na obrazku – w ten sposób odkrywa wszystkie części. Odkrywamy okienka do momentu, aż padnie odpowiedź, że to jest ŁĄKA. Po podaniu prawidłowej odpowiedzi odkrywamy cały obrazek i przyglądamy się łące.

 

Jeśli dziecko do samego końca nie udzieliło prawidłowej odpowiedzi, Waszym zadaniem jest wyjaśnić mu, że:

 

ŁĄKA, TO TAKIE MIEJSCE, W KTÓRYM ROŚNIE WIELE TRAW, ZIÓŁ I KOLOROWYCH KWIATÓW. WŚRÓD TEJ ROŚLINNOŚCI ŻYJE DUŻO ZWIERZĄT, W TYM OWADY I PAJĄKI.

 

2. Teraz czas, by zaprosić dziecko na wycieczkę na łąkę – dla mieszkańców Czarnkowa – ten ekosystem możemy podejrzeć w okolicach Noteci, trawniki w parku, niekoszone dotąd, bardzo przypominają charakterem łąkę, choć nie jest to dokładnie to – no, chyba że do tego czasu zamienią się w typowe, krótko przycięte trawniki.

Jeśli macie w domach szkła powiększające, lupy to warto zabrać ze sobą. Można też zabrać kilka folii – koszulek, do których odkładać będziecie znalezione okazy kwiatów, ziół czy traw – zwierząt nie zabieramy :-)

 

3. Ubierzcie się wygodnie – niech dziecko samodzielnie spróbuje ubierać odzież wierzchnią i obuwie

 

4. Na łące - dzieci podchodzą do roślin, przyglądają się im uważnie, wącha­ją, wymieniają kolory danej rośliny, podają nazwę, jeśli znają. Jeśli nie znają – podpowiedzcie im Państwo poopowiadajcie dzieciom ciekawostki na temat obserwowanych roślin i zwierząt. Zauważcie stokrotki, żółte mlecze, może uda się zobaczyć maki (widziałam, że już zaczynają kwitnąć). Można powiedzieć dziecku, że te żółte kwiatki (mniszek) zamienia się w białą kulkę – to są owoce tego kwiatka. Dmuchawców jest już w tej chwili bardzo dużo. Można rozdać lupy i spróbować wypatrzeć jakieś małe owady, mikroorganizmy. Zbierzcie, do każdej z folii po 1 roślinie – nawet jeśli nie znacie jej nazwy, będzie można poszukać w atlasach po powrocie do domu. Nie nastawiajcie się na używanie wszystkich nazw roślin łąkowych (stokrotka, mak i mniszek pospolity, czyli mlecz na tym etapie wystarczą) – dziecko ich nie zapamięta, ale zwróćcie jego uwagę na feerię barw na łące : od zieleni, po błękity, fiolety, żółcie, biele, a nawet czerwienie.

 

5. Po powrocie do domu – pozwólcie dziecku namalować łąkę. Tak, namalować, bo farby najpiękniej oddadzą urok łąki. Dobrze, żeby arkusz był stosunkowo duży – by ruchy malowanie mogły być zamaszyste i nie krępowane ograniczoną powierzchnią kartki. Jutro dalej wykorzystamy powstałą makietę łąki. Gdy kartka wyschnie, można nakleić na niej przyniesione rośliny lub zasuszyć je, by powstał zielnik.

 

Uwaga: dziecko maluje tylko to, co zobaczyliście dziś na łące Wiem, że temat łąki wyzwala kreatywność i zaraz chciałoby się domalować motyle, biedronki, bociany czy żaby. Jeśli jednak tego nie widzieliście na wycieczce, to nie umieszczamy dziś tego na pracy plastycznej, ponieważ owadami i innymi mieszkańcami łąki zajmiemy się jutro i ten dzisiejszy obrazek we wtorek nam się także przyda  Jeśli jednak dziecko będzie chciało SAMO, BEZ PAŃSTWA POMOCYI, tworzyć dalej, to nie ograniczamy go, ale tworzy absolutnie samo.

 

 

Gdyby jednak pogoda nie dopisała, a niestety prognozy poniedziałkowe wróżą obniżenie temperatury o 10 stopni, mamy filmik o łące, ale zachęcam, żeby jednak odbyć wycieczkę na łono natury.

 

https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4&fbclid=IwAR1kpQAdzcBYq38c57X0Kn3N6n6BtRYnbpk_FfGi-voAftNP5mu_K1YPuZA

 

 

Życzę niezapomnianych wrażeń

Jolanta Szymkowiak-Polcyn

 

 

 

Źródła udostępnionych materiałów:

https://chomikuj.pl/kasiakan88/WIOSNA/wiosna+w+lesie+i+na+*c5*82*c4*85ce – obrazek łąki

https://chomikuj.pl/AnnaOlejniczak12/*c5*82*c4*85ka+i+jej+mieszka*c5*84cy - łąka 3

https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4&fbclid=IwAR1kpQAdzcBYq38c57X0Kn3N6n6BtRYnbpk_FfGi-voAftNP5mu_K1YPuZA – film o łące

Data dodania: 2020-05-09 20:53:12
Data edycji: 2020-05-10 22:00:53
Ilość wyświetleń: 90
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Twój Boks
Dowolna informacja
Przykładowy button