REKRUTACJA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

Zabawy w domu - 04.05.20 - PONIEDZIAŁEK

Zabawy w domu - 04.05.20 - PONIEDZIAŁEK

Higiena ciała, głównie rąk, szczególnie w obecnej sytuacji, to umiejętność priorytetowa, jaką powinno osiągnąć dziecko. Wierzę, że przez ten czas, gdy nie widzieliśmy się w realu, zwracaliście Państwo uwagę na prawidłowe i częste mycie rąk przez dziecko. Zbliża się czas, gdy, być może,  dzieci spotkają się w przedszkolu i tu okazji i powodów do mycia rąk będzie tym razem znacznie więcej, niż dotychczas. Uważamy, że należy poruszyć temat higieny rąk w sytuacji, gdy znowu spotkamy się w przedszkolu  i już teraz należy dzieci na to przygotować.

 

W tym tygodniu zajmiemy się szeroko pojętym tematem DBAMY O NASZE ZDROWIE.

 

Dzisiejszy temat, to CZYSTE RĘCE – ZDROWIA WIĘCEJ. Aktywności, dotyczące realizacji tego tematu , wykonywać będziemy w ciągu dwóch kolejnych dni.

 

Już za chwilę przypomnimy sobie o konieczności mycia rąk, poznamy  mechanizmy przenoszenia się brudu i sposoby na jego usunięcie, utrwalimy wszystkie etapy prawidłowego mycia rąk.

 

Cele, do realizacji na dziś:

* dziecko z uwagą wysłucha przedstawienia

* pozna sytuacje, po których należy myć ręce

* wykona doświadczenia i wspólnie z rodzicem wyciągnie stosowne wnioski

* prawidłowo umyje ręce, z zachowaniem wszystkich etapów - utrwalenie umiejętności

 

Zanim rozpoczniemy, proszę przygotować:

- 2 jednorazowe rękawiczki gumowe, najlepiej jakby jedna była biała a druga czarna – to rekwizyty do odegrania teatrzyku, którego treść znajdziecie Państwo w plikach (spokojnie – jest króciutki i łatwy, można go odegrać nawet własnymi słowami, po zapoznaniu się wcześniej z treścią inscenizacji); rozumiem, że może nie być dwóch różnych kolorów – wtedy proponuję po prostu „pobrudzić” białą rękawiczkę np. czarnym pisakiem. Jeśli nie mamy żadnych rękawiczek, można odrysować swe dłonie, wyciąć i umieścić na szaszłykowych patyczkach

- mąkę pszenną – by dziecko mogło zanurzyć w niej rękę (tak, przygotujcie się Państwo, że dziś po zabawie będzie trochę sprzątania, ale myślę, że dziecko, zachęcone, chętnie Wam pomoże)

- miseczkę, pieprz czarny mielony, mydło w płynie

 

Gotowi? Zatem zaczynamy:

 

1. Zaczniemy od teatrzyku „Dwie ręce”. Może to wykonać jedna osoba dorosła – założy po prostu na każdą z rąk rękawiczkę (białą czyli czystą oraz drugą - brudną) i , modulując i zmieniając głos przy każdej zmianie postaci, przedstawi dziecku teatrzyk. Znacznie jednak ciekawszą formą będzie ta we dwie osoby – czyli zapraszacie Państwo jeszcze kogoś (mam tu na myśli również drugiego rodzica, starsze rodzeństwo, potrafiące już czytać ,babcię, dziadka…) i każdy z Was naprzemiennie odegra swe role, a dziecko będzie widzem – najlepiej schować się za kanapę, lub utworzyć kurtynę z koca, by „grały” tylko ręce. Jeśli jednak będziecie występować w zespole, proponuję, by rola brudnej rękawiczki przypadła rodzicowi, bawiącemu się dziś z dzieckiem, ponieważ brudna rękawiczka będzie nam potrzebna do dalszej aktywności.

Po występie obie ręce się kłaniają. Można teraz wykonać eksperyment i spróbować przywitać się (podać sobie ręce )każdą rękawiczką z dzieckiem. Obserwujcie reakcję dziecka, czy przywitało się z białą rękawiczką i czy ma opory, żeby podać rękę czarnej rękawiczce. Jeśli nie chce podać ręki czarnej rękawiczce to znaczy, że przekaz teatrzyku dotarł do świadomości dziecka. Podtrzymajcie ten odruch i spytajcie:

 

- dlaczego nie chcesz podać ręki czarnej ręce?

- dlaczego ona jest brudna? co robiła?

- co się może zdarzyć, jak będziemy wkładać brudne ręce do buzi?

- co brudnej ręce poradziła czysta ręka?

 

Jeśli jednak dziecko bez oporu podało rękę „brudnej” ręce to zapytajcie go po tym, jak myśli, co stało się z jego ręką teraz? (też jest brudna, bo dotykała brudnej ręki) i dalej zadajcie już pytania jak wyżej.

 

2. Zrobimy teraz doświadczenia:

DOŚWIADCZENIE 1:

Poproście dziecko, by zanurzyło JEDNĄ  RĘKĘ np. w mące. Niech dziecko zauważy, że mąka przylepiła się do rąk. Powiedzcie dziecku, że brud przylepia się do rąk, jak ta mąka. Poproście teraz dziecko, aby tymi rękoma dotknęły Waszych rąk. Potem, by dotknęły różnych przedmiotów (niech to będą przedmioty z materiałów „czepliwych”, np. miś pluszowy, poduszka…). Wyciągnijcie wnioski:

 

BRUD Z RĄK PRZENOSI SIĘ NA WSZYSTKIE RZECZY.

TRZEBA CZĘSTO MYĆ RĘCE.

DOŚWIADCZENIE 2:

Do eksperymentu potrzebne będą: talerz, woda pieprz oraz mydło w płynie
Na talerz nalewamy nieco wody. Posypujemy wodę pieprzem, równo po całej powierzchni. Dotykamy wody palcem i nic się nie dzieje – pieprz dalej pokrywa całą powierzchnię cieczy. Następnie moczymy palec w mydle i ponownie dotykamy nim powierzchnię wody. W momencie, gdy palec dotknie powierzchni cieczy, pieprz migruje w kierunku brzegów naczynia, jakby uciekał.

W doświadczeniu bierze udział dziecko, posługując się tym razem DRUGĄ RĘKĄ (pierwsza nadal „ubrudzona” jest mąką)

wyciągnijmy teraz wnioski:

 

SAMA WODA NIE USUNIE BRUDU.

BRUD UCIEKA OD MYDŁA.

TRZEBA MYĆ RĘCE MYDŁEM I WODĄ.

 

3. Zachęćcie dziecko, by razem z brudną ręką (rękawiczką z przedstawienia) obejrzały film (dziecko nadal ma brudną własną rękę)

https://www.youtube.com/watch?v=IhHUMTQ5kOc

 

4. Idziemy teraz do łazienki i umyjmy ręce, zgodnie z instrukcją zawartą, w filmie. Ćwiczenia w łazience - utrwalenie prawidłowej techniki mycia rąk- mycie rąk ciepłą wodą i mydłem przez odpowiedni czas (np. nucąc 1 zwrotkę piosenki „Wlazł kotek na płotek”). Zwróćcie uwagę, by dziecko dokładnie potem wytarło ręce i uświadomcie go, by zawsze robiło to dokładnie (nagromadzanie bakterii w mokrym środowisku).

 

 

Dla tych, którzy pragną działać plastycznie – obrazek do pokolorowania w plikach do pobrania.

 

Pozdrawiam i życzę miłego dnia

Jolanta Szymkowiak-Polcyn

 

 

Źródła udostępnionych materiałów

https://www.youtube.com/watch?v=IhHUMTQ5kOc

Chomikuj.pl użytkownik emeralda

www.wychowanieprzedszkolne.pl – tekst inscenizacji „Czyste ręce”, autor Anna Lipinska

http://bajlandia.edu.pl/2014/11/temat-tygodnia-10-11-14-11-2014-dbamy-zdrowie/ - zdjęcie główne

 

 

 

 

 

 

Data dodania: 2020-05-02 20:00:33
Data edycji: 2020-05-02 20:10:48
Ilość wyświetleń: 1423
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej