Czcionka:

A+
A-

Kontrast:

WITAMY WAS W PONIEDZIAŁEK (27.04.2020r.)

WITAMY WAS W PONIEDZIAŁEK (27.04.2020r.)

W TYM TYGODNIU ZAJMIEMY SIĘ TEMATEM JAK WYGLADAJĄ  „WIOSENNE POWROTY”.

DZIŚ PRZED NAMI NOWE OPOWIADANIE ORAZ KOLEJNA LITERA – J.

 

 

 

 

 

 

 

 

Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej „Gdzie budować gniazdo?”

– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł.

– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.

– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…

– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.

– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych

puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską...

– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.

– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.

– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem.

Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…

– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.

– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych

puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską...

– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.

– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele

w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie... hm... trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam

kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.

 

Rozmowa na temat opowiadania.

Które ptaki rozmawiały o gniazdach?

Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?

Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?

Co powiedział wróbel na temat gniazd?

Z czego ptaki robią gniazda?

 

Wizualizacja – Jestem bocianem.

Dziecko naśladują ruchem i głosem bociana, o którym opowiada Rodzic:

Bocian chodzi powoli po łące, czasem dotknie czegoś dziobem. Następnie zatrzymuje się, staje na jednej nodze i wypatruje. Czatując, czasem porusza dziobem, piórami, zaklekoce głośno.

Myśli: „Nie ma nic smacznego, są tylko żaby, a jednak lepszy rydz niż nic” i łapie żaby. Potem odlatuje do swojego starego gniazda, które ma od lat.

 

„Garść” informacji na temat – PTASICH PIÓR

Zwrócenie uwagi, że składają się one z elastycznej osi oraz promyków, które od niej odchodzą z jednej i z drugiej strony i nie łączą się ze sobą. Na skrzydłach ptaki posiadają pióra zwane lotkami, dzięki którym latają. Z ogona wyrastają pióra zwane sterówkami – one pozwalają ptakom utrzymać równowagę.

 

  • Rodzic pokazuje jajka. Rozbija jedno, omawia z dzieckiem jego budowę.
  • Analiza i synteza słuchowa słowa jajka.

Dziecko dzieli słowo jajka na sylaby i na głoski. Liczy sylaby i głoski w słowie jajka.

  • Wymienia inne słowa, w których głoska j

 jest na początku (jagody, jogurt, jodła…),

          na końcu (kij, maj, tramwaj…)

          oraz w środku (bajka, fajka, lejek…).

  • Budowanie schematu słowa jajka.

Białe kartoniki / klocki dla dziecka.

Dziecko układa tyle kartoników, ile sylab słyszy w słowie jajka. Rozsuwa kartoniki / klocki, wymawiając głośno sylaby.           Następnie układa tyle kartoników, z ilu głosek składa się słowo; wymawia głośno głoski, dotykając kartoników / klocków.

 

DRODZY RODZICE W TYM TYGODNIU WRACAMY DO KARTY PRACY NR 3

Karta pracy, cz. 3, s. 62.

Słuchanie nazw ptaków, oglądanie ich gniazd. Określanie różnic i podobieństw między gniazdami. Kończenie rysowania bocianów według wzoru.

Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 52–55.

  • Nazywanie zdjęć.
  • Dzielenie nazw zdjęć na głoski.
  • Zaznaczanie na niebiesko liter j, J w wyrazach.
  • Czytanie sylab, wyrazów i tekstu.
  • Rozwiązywanie krzyżówki.
  • Czytanie nazw ptaków. Kolorowanie wyrazów – nazw ptaków znanych dzieciom.
  • Czytanie wyrazów powstałych z połączenia sylab.
  • Wodzenie palcem po literze j – małej i wielkiej, pisanej. Pisanie liter j, J po śladach, a potem – samodzielnie.
  • Ćwiczenia w czytaniu – dobieranie nazw do zdjęć.

Dla dziecka: karta G: zdjęcia motyla, sasanki, krokusa, zawilca, karta O: podpisy do zdjęć.

Dziecko wycina zdjęcia i nazwy, dobiera do zdjęć odpowiednie nazwy.

 

Życzymy miłej zabawy… Do jutra

Data dodania: 2020-04-26 18:57:51
Data edycji: 2020-04-26 19:07:40
Ilość wyświetleń: 61
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Twój Boks
Dowolna informacja
Przykładowy button