REKRUTACJA DO PRZEDSZKOLA NA NOWY ROK SZKOLNY 2025/2026 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Resetowanie ustawień
Reset

WITAMY WAS W PONIEDZIAŁEK (27.04.2020r.)

WITAMY WAS W PONIEDZIAŁEK (27.04.2020r.)

W TYM TYGODNIU ZAJMIEMY SIĘ TEMATEM JAK WYGLADAJĄ  „WIOSENNE POWROTY”.

DZIŚ PRZED NAMI NOWE OPOWIADANIE ORAZ KOLEJNA LITERA – J.

 

 

 

 

 

 

 

 

Słuchanie opowiadania Hanny Zdzitowieckiej „Gdzie budować gniazdo?”

– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł.

– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.

– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…

– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.

– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych

puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską...

– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.

– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.

– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem.

Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…

– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.

– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych

puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską...

– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.

– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele

w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie... hm... trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam

kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.

 

Rozmowa na temat opowiadania.

Które ptaki rozmawiały o gniazdach?

Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?

Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?

Co powiedział wróbel na temat gniazd?

Z czego ptaki robią gniazda?

 

Wizualizacja – Jestem bocianem.

Dziecko naśladują ruchem i głosem bociana, o którym opowiada Rodzic:

Bocian chodzi powoli po łące, czasem dotknie czegoś dziobem. Następnie zatrzymuje się, staje na jednej nodze i wypatruje. Czatując, czasem porusza dziobem, piórami, zaklekoce głośno.

Myśli: „Nie ma nic smacznego, są tylko żaby, a jednak lepszy rydz niż nic” i łapie żaby. Potem odlatuje do swojego starego gniazda, które ma od lat.

 

„Garść” informacji na temat – PTASICH PIÓR

Zwrócenie uwagi, że składają się one z elastycznej osi oraz promyków, które od niej odchodzą z jednej i z drugiej strony i nie łączą się ze sobą. Na skrzydłach ptaki posiadają pióra zwane lotkami, dzięki którym latają. Z ogona wyrastają pióra zwane sterówkami – one pozwalają ptakom utrzymać równowagę.

 

  • Rodzic pokazuje jajka. Rozbija jedno, omawia z dzieckiem jego budowę.
  • Analiza i synteza słuchowa słowa jajka.

Dziecko dzieli słowo jajka na sylaby i na głoski. Liczy sylaby i głoski w słowie jajka.

  • Wymienia inne słowa, w których głoska j

 jest na początku (jagody, jogurt, jodła…),

          na końcu (kij, maj, tramwaj…)

          oraz w środku (bajka, fajka, lejek…).

  • Budowanie schematu słowa jajka.

Białe kartoniki / klocki dla dziecka.

Dziecko układa tyle kartoników, ile sylab słyszy w słowie jajka. Rozsuwa kartoniki / klocki, wymawiając głośno sylaby.           Następnie układa tyle kartoników, z ilu głosek składa się słowo; wymawia głośno głoski, dotykając kartoników / klocków.

 

DRODZY RODZICE W TYM TYGODNIU WRACAMY DO KARTY PRACY NR 3

Karta pracy, cz. 3, s. 62.

Słuchanie nazw ptaków, oglądanie ich gniazd. Określanie różnic i podobieństw między gniazdami. Kończenie rysowania bocianów według wzoru.

Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 52–55.

  • Nazywanie zdjęć.
  • Dzielenie nazw zdjęć na głoski.
  • Zaznaczanie na niebiesko liter j, J w wyrazach.
  • Czytanie sylab, wyrazów i tekstu.
  • Rozwiązywanie krzyżówki.
  • Czytanie nazw ptaków. Kolorowanie wyrazów – nazw ptaków znanych dzieciom.
  • Czytanie wyrazów powstałych z połączenia sylab.
  • Wodzenie palcem po literze j – małej i wielkiej, pisanej. Pisanie liter j, J po śladach, a potem – samodzielnie.
  • Ćwiczenia w czytaniu – dobieranie nazw do zdjęć.

Dla dziecka: karta G: zdjęcia motyla, sasanki, krokusa, zawilca, karta O: podpisy do zdjęć.

Dziecko wycina zdjęcia i nazwy, dobiera do zdjęć odpowiednie nazwy.

 

Życzymy miłej zabawy… Do jutra

Data dodania: 2020-04-26 18:57:51
Data edycji: 2020-04-26 19:07:40
Ilość wyświetleń: 273
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej