REKRUTACJA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

POWROTY PTAKÓW (17.04.2020r.)

POWROTY PTAKÓW (17.04.2020r.)

WIOSENNE POWROTY III

"Powroty ptaków”

17.04.2020 r.

 

Witam w piątek drodzy Rodzice oraz kochane Entliczki-Pentliczki!

 

  1. Na początku proponuję kilka zagadek.

    Już po lesie kuka,
    gniazdka sobie szuka.
    Jak znajdzie, podrzuca jaja,
    niech inni je wygrzewają.
    (kukułka)

    Śpiewa wysoko
    piosenki do słonka,
    głos ma podobny
    do drżenia dzwonka.
    (skowronek)

    Pióra biało-czarne,
    buciki czerwone;
    uciekają przed nim żabki,
    bardzo przestraszone.                    
    (bocian)

    Wiosną do nas przyleciała
    ta ptaszyna czarna, mała.
    Murować się nie uczyła,
    ale gniazdko ulepiła.                            
    (jaskółka)

    2. Zabawa bieżna –
    Pszczółki szukają nektaru.

    Dzieci są pszczółkami. Biegają w różnych kierunkach, machając rękami na wysokości ramion. Na jedno klaśnięcie w ręce przykucają i zbierają nektar z kwiatów. Dwa klaśnięcia są sygnałem do ponownego biegu.

    3. Zabawa ruchowa –
    Bociany na łące.

    Dzieci są bocianami. Poruszają się w różnych kierunkach pomieszczenia z wysokim unoszeniem kolan, co pewien czas zatrzymują się, stają na jednej nodze i rozglądają się, szukając żabek.

    4. Zabawa ruchowa –
    Wiosenne porządki.

Dzieci poruszają się po sali przy akompaniamencie. Podczas przerwy w grze naśladują wiosenne prace w ogrodzie, o których mówi rodzic, np. grabimy suche liście; przekopujemy grządki; niesiemy wiadra ze śmieciami; sadzimy sadzonki; podlewamy kwiaty.

Mam nadzieję, że zabawy sprawiły wam przyjemność Entliczki-Pentliczki, więc teraz czas na kolejne ciekawe ptasie zadania

5. Zapoznanie z wyglądem szpaka

Dzieci wskazują na zdjęciu części ciała świadczące o tym, że szpak to ptak.
Omawiają wygląd szpaka (pióra mieniące się kolorami tęczy, z brązowymi kreskami).
Szpaki są przedsiębiorcze, ciekawskie, towarzyskie.
Wszystko robią szybko i zdecydowanie. W gniazdach mają zioła, które chronią je przed pasożytami.
Śpiewając, wydobywają różne dźwięki, najczęściej te zasłyszane, np. dźwięki klaksonów samochodów.
Każdy z nich ma swoją charakterystyczną pieśń.
Zjadają dżdżownice, mrówki i różne robaki z ziemi, spod kamieni.
Lubią też dojrzałe owoce, np. czereśnie.

6. Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Sąsiad szpak”.

Olek, Ada i rodzice przyjechali do dziadków w odwiedziny i zostali na cały weekend. Ada była zachwycona. Dostała nowy dzwonek do roweru w kształcie rumianego jabłuszka i musiała go wypróbować. Natychmiast! Jeździła dookoła ogrodu dziadków i dzwoniła zawzięcie. Sprawiało jej to ogromną radość. Wprawdzie rodzina zatykała uszy, ale co tam. Wreszcie Olek nie wytrzymał.
– Na kogo dzwonisz? – spytał.
– Na przechodniów. Ostrzegam ich, że jadę – odpowiedziała rozpromieniona Ada.
– Ja nie mogę! Tu nie ma żadnych przechodniów – wykrzyknął ogłuszony Olek.
Ada wzruszyła ramionami, jednak wreszcie przestała dzwonić.
– Jak dobrze – westchnęli dziadkowie, rodzice i cztery ogrodowe myszy.
– Cisza, aż dzwoni w uszach – roześmiał się dziadek. – Teraz mogę przedstawić wam nowego sąsiada. – Zaprowadził Adę i Olka w odległą część ogrodu. Tu, na pniu wysokiej brzozy, powiesił kilka dni wcześniej budkę lęgową dla ptaków. – Zachowajcie ciszę. Wkrótce go zobaczycie – szepnął.
Już po chwili dzieci zauważyły nadlatującego od strony sadu ptaszka. Krótki prostokątny ogon sprawiał, że w locie wyglądał jak czteroramienna gwiazda. Usiadł na gałęzi brzozy, ale z daleka od budki. Dzieci mogły mu się przyjrzeć uważnie. Czarne skrzydła mieniły się w wiosennym słońcu zielenią i fioletem. W ostro zakończonym dziobie trzymał źdźbło zeschłej trawy. Rozglądał się na wszystkie strony.
Olek i Ada aż wstrzymali oddechy, aby go nie spłoszyć. Ptak upewnił się, że nic mu nie grozi, i przefrunął do budki.
– Rozpoznaliście tego pana? – spytał dziadek.
– Pewnie. To pan szpak – odpowiedział bez wahania Olek.
– Pani szpak też osiedli się w budce? – spytała Ada.
– Oczywiście. Pan szpak wije gniazdo dla pani szpakowej i dla małych szpaczków.
– Będziesz miał bardzo dużo sąsiadów, dziadku – zauważył z uśmiechem Olek.
– Zdaje się, że będą podobnie hałaśliwi jak Ada i jej dzwonek – szepnęła mama, która dołączyła do obserwatorów pracowitego szpaczka.

– Szpet-szpet – zaśpiewał szpak i pomknął szukać materiałów na gniazdo. Wracał do budki wielokrotnie, przynosił pióra, korę, suche liście, mech, trawę.
– Stara się – zauważyła Ada.
Na to szpak zaskrzypiał jak stare deski w podłodze i jeszcze dodał: – Kuku, kuku!
Olek i Ada zrobili wielkie oczy. Ze zdziwienia, naturalnie. Czyżby pan szpak stracił rozum? – Zapomnieliście, że szpaki potrafią naśladować różne głosy – przypomniał im dziadek, ubawiony zaskoczonymi minami wnucząt.
Następnego dnia o świcie Ada zerwała się z łóżka z głośnym krzykiem:
– Kradną mój rower! Wypadła na podwórko w rozpiętej kurtce zarzuconej na piżamę. Za nią wyskoczyli dziadkowie, rodzice i Olek. Wszystkich obudził wyjątkowo głośny dźwięk dzwonka, który zdobił rower Ady.
Jakież było ich zaskoczenie, kiedy odkryli, że rower stoi bezpieczny w komórce, a jego dzwonek... milczy. Gdy przetarli zaspane oczy, zobaczyli na gałęzi topoli przy oknie pokoju, w którym spała Ada, pana szpaka. Nowy sąsiad dziadka naśladował dźwięk dzwonka niczym najzdolniejszy artysta. Zdziwił się na widok rodziny w komplecie.
– Miau – miauknął jak kot i odleciał.
– „Miau”, czy to po ptasiemu dzień dobry? – zastanawiała się babcia.
Ada pomyślała, że to coś mniej przyjemnego.
– Przepraszam, panie szpaku – szepnęła w stronę budki.
Jak myślicie, dlaczego Ada przeprosiła szpaczka?

• Rozmowa na temat opowiadania.
− Dlaczego Ada jeździła na rowerze i dzwoniła?
− Kogo przedstawiał dziadek Olkowi i Adzie?
− Gdzie założył gniazdo szpak?
− Jakie odgłosy naśladował szpak?
− Dlaczego Ada myślała, że kradną jej rower?
− Kto głośno naśladował dźwięk dzwonka?
− Jakim dźwiękiem pożegnał szpak rodzinę?


ZADANIA W KSIĄŻKACH NA DZIŚ

Dziś ponownie do wykonania jest dość dużo kart pracy, w związku z czym zalecam podzielić ich ilość wykonywaną przez dzieci jednorazowo na mniejsze części, uwzględniając przy tym ich możliwości.

Karta pracy, cz. 3, s. 67, 68, 69, 70, 71



Miłego dnia i przyjemnego weekendu!

Do jutra!

 

 

Źródło grafiki: www.zielonagora.wyborcza.pl
                        https://pl.wikipedia.org/wiki/Szpak_zwyczajny

Data dodania: 2020-04-16 20:59:27
Data edycji: 2020-04-16 21:00:17
Ilość wyświetleń: 240
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej