64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10
Kochane dzieci, kończy się kolejny tydzień.
Temat dnia: Mali ekolodzy.
Cele:
- potrafi wymienić cechy przyjaciela przyrody
- wie, w jaki sposób segregujemy śmieci
- wie, że segregowanie śmieci jest bardzo potrzebne
- potrafi wyjaśnić pojęcie recykling
Dzisiaj będziemy potrzebowali: karty pracy cz 4, s 8 i 9, ilustracje, które są w załączniku( proszę nie drukować, szkoda tuszu), kredki
1. Słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Przyjaciel przyrody”
Rodzic czyta wiersz, a dziecko uważnie słucha.
My, przedszkolaki na ziemskiej kuli,
wiemy, że Ziemię trzeba przytulić,
zadbać o lasy, powietrzę, wodę
kwiaty, zwierzęta – całą przyrodę!
To źle marnować wodę w kąpieli
od poniedziałku aż do niedzieli.
Po co beż przerwy nurkować w wannie?
Lepiej z prysznica zrobić fontannę.
Torba foliowa szczerzy zębiska.
- Jestem z plastiku, sztuczna i śliska.
Gdy będę plackiem leżeć na wodzie,
fokom i żółwiom chętnie zaszkodzę!
- Ja także! - wrzeszczy ze szkła butelka.
- W lesie się smażę niczym iskierka.
A gdy rozgrzeję się jak ognisko,
pożar wywołam i spalę wszystko!
- Czy wy nie wiecie, okropne śmieci,
że na planecie mieszkają dzieci?
Szust! Posprzątamy bałagan wielki,
osobno papier, plastik, butelki!
Pstryk! Pamiętamy by gasić światło,
wiemy, że pożar wywołać łatwo,
a gdy widzimy sarenkę w lesie,
to nie wrzeszczymy, aż echo niesie!
Ten, kto przyrodę niszczy i truje,
niech się kolcami jeża pokłuje!
Następnie dziecko odpowiadają na pytania dotyczące wiersza:
- O co należy zadbać w przyrodzie?
- Czego nie należy marnować?
- Czego nie należy robić z plastikowymi i szklanymi opakowaniami?
- Dlaczego należy segregować śmieci?
2. Odznaka Przyjaciela Przyrody. (w załączniku karta pracy cz 4, s 8)
Dziecko ogląda obrazki z odznakami Przyjaciel Przyrody. Własnymi słowami wyjaśnia ich znaczenie. Następnie projektuje własną odznakę i wyjaśnia co ona oznacza.
3. „Jak segregujemy śmieci?” - zabawa dydaktyczna.
Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat segregacji śmieci przy ilustracjach. (w załączniku)
Dzięki segregacji odpadów na wysypiska trafia mniej śmieci. Te, które można poddać recyklingowi ( najprościej można powiedzieć, że jest to coś nowego, zrobione ze starego), zostają ponownie przetworzone np. szkło trafia do huty szkła, papier do produkcji papieru toaletowego, kartonów, plastik do produkcji zabawek, ubrań. Posegregowane śmieci wrzucamy do pojemników oznaczonych odpowiednimi kolorami lub podpisanymi.
Kolor niebieski – pojemnik na papier
Kolor żółty – pojemnik na plastiki
Kolor zielony – pojemnik na szkło kolorowe
Kolor biały – pojemnik na szkło bezbarwne
Kolor czarny – pojemnik na aluminium (rodzaj metalu)
Są jeszcze pojemniki bio, czyli odpady kuchenne np. obierki, skórki
Osobne pojemniki mamy na baterie, lekarstwa.
Niektóre z nich rozkładają się krócej, inne dłużej, ale większość rozkłada się bardzo długo. Dlatego trzeba segregować śmieci, żeby nie zanieczyszczań środowiska. Natomiast śmieci zwane odpadami bio są bardzo dobrym naturalnym nawozem do ziemi.
Zobaczcie na obrazku jak długo potrafią rozkładać się śmieci. (załącznik).
Na zakończenie dziecko wykonuje kartę pracy s 9 – koloruje rysunki pojemników na śmieci na odpowiedni kolor.
Życzę Wam miłej zabawy i odpoczynku w weekend.
Bądźcie zdrowi. Uściski dla wszystkich Biedronek.
Agnieszka Grolewska
64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10