64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10
Witamy Was w piątek.
Temat : Moje prawa i obowiązki.
Cele:
- poznawanie praw i obowiązków
- poznawanie właściwości magnesu
Dziecko:
- wymienia swoje prawa i obowiązki
- wymienia przedmioty przyciągane przez magnes
1. Rozmowa o prawach i obowiązkach dziecka.
• Wypowiedzi dzieci na temat Co to znaczy, że ktoś ma prawa.
2. Słuchanie wiersza Marcina Brykczyńskiego O prawach dziecka.
Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek,
Tyle że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to należą się brawa,
Chcąc wielu dzieci los odmienić,
Stworzyli dla was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta
Spróbujcie dobrze zapamiętać:
Nikt mnie siłą nie ma prawa zmusić do niczego,
A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.
Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi,
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać,
I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.
Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,
Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.
Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.
Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,
A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.
Tak się tu w wierszu poukładały
Prawa dla dzieci na całym świecie,
Byście w potrzebie z nich korzystały
Najlepiej, jak umiecie.
• Rozmowa na temat wiersza.
− Kto stworzył prawa dla dzieci?
3. Karta pracy, cz. 2, s. 16.
W Polsce najważniejszymi aktami prawnymi gwarantującymi
dzieciom prawa są: Konstytucja RP,
Konwencja o prawach dziecka i ustawa O Rzeczniku Praw Dziecka.
Konwencja o prawach dziecka jest międzynarodową
umową, która zawiera zbiór praw. Państwo, które ją
podpisze, jest zobowiązane do przestrzegania zawartych
w niej praw. W Polsce zaczęła obowiązywać od 1991 roku.
Konwencja o prawach dziecka ustanawia,
że dziecko jest samodzielnym
podmiotem, ale ze względu
na swoją niedojrzałość psychiczną
i fizyczną wymaga szczególnej opieki
i ochrony prawnej.
4. Ćwiczenia artykulacyjne.
Rybka – dziecko wysuwa wargi do przodu (robi ryjek), powoli je otwiera i zamyka.
Groźny pies – zagryza górnymi zębami dolną wargę, naśladuje warczenie psa.
Wyjący pies – dziecko naśladuje wycie psa.
Króliczek – kładzie kredkę między górną wargą a nosem i stara się ją tam utrzymać.
Kotek z mleczkiem na nosie i na brodzie – dziecko mocno wyciąga język do góry, naśladuje
zlizywanie mleczka nad górną wargą, potem mocno wyciąga język na brodę i naśladuje
zlizywanie mleczka pod dolną wargą.
Inicjowanie doświadczeń i zabaw związanych z właściwościami magnesu.
• Oglądanie różnych magnesów, dotykanie ich, przykładanie do siebie.
Powiedz które przedmioty według ciebie przyciąga magnes, a których nie przyciąga:
(korek, moneta, igła, gwóźdź, patyczek, zgnieciony papier, mała zabawka z tworzywa
sztucznego, metalowa nakrętka z napoju, gumka do ścierania, widelec metalowy, szklana kulka, łyżeczka z tworzywa sztucznego).
5.Doświadczenie i obserwacja: Co przyciąga magnes, a czego nie przyciąga?
Do przeprowadzenia doświadczenia potrzebne będą :
Magnesy, przedmioty: metalowe, plastikowe, drewniane, papierowe.
Zadaniem dziecka jest sprawdzenie i podział przedmiotów na te, które przyciąga
magnes, i na takie, których magnes nie przyciąga.
Badanie innych właściwości magnesu.
Do przeprowadzenia doświadczenia potrzebne będą :
Karta, magnes, drobne metalowe przedmioty.
Dziecko ma za zadanie zbadać zachowanie przedmiotów metalowych zbliżanych do papieru, pod którym jest magnes.
Potem wyciąga wnioski z obserwacji: magnes przyciąga przedmioty metalowe nie
tylko bezpośrednio, ale i przez papier.
Magnesowanie przedmiotów metalowych.
Do przeprowadzenia doświadczenia potrzebne będą :
Magnes, klucz.
Dziecko pociera klucz o magnes i bada zachowanie klucza.
Potem wyciąga wniosek: namagnesowane metalowe przedmioty również przyciągają
przedmioty metalowe.
Na zakończenie zapraszamy do zabawy.
Wyszukiwanie słów ukrytych w innych słowach.
Rodzic podaje słowa, a dziecko wyszukuje w nich inne, ukryte słowa.
Np. ulica – ul; kołysanki – sanki; burak – rak; malina – lina; bratki – brat; kotlet – kot;
zlew –lew; odwaga – waga; deser – ser; kule – ule; grabie – gra; Radom – dom; basen – sen; laska– las; kretowisko – kret; listy – lis; balkon – bal.
Życzymy miłej zabawy i udanych doświadczeń. Do zobaczenia w poniedziałek:)
Źródła zdjęć: gotronik.pl, bliżejprzedszkola.pl, zsp.gminanekla.pl
64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10