64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10
Witajcie kochane Sowy:)
Temat:Wiosenne prace na wsi
Cel:
poznawanie narzędzi ogrodniczych potrzebnych na wsi i ich zastosowania,
Rozmowa na temat wiosennych prac na wsi.
Karta pracy, cz. 4, s. 10.
Oglądanie zdjęcia przedstawiające prace na wsi. Określanie, co to za
prace. Rysowanie w każdym kolejnym polu o jedną łopatę więcej niż w poprzednim.
Pole
Na polach rozpoczęły się prace: orka, bronowanie kultywatorami gleby oraz jej wałowanie,
a następnie siew i sadzenie roślin.
− Dawniej nie było traktorów. Co wykorzystywano do prac polowych?
−Co robią ludzie w ogródkach? Co jest im potrzebne do pracy?
Sad
W sadzie wiosną (w marcu) właściciele przycinają gałęzie drzew i krzewów, opryskują drzewa, bielą wapnem ich pnie.
− Dlaczego są wykonywane takie prace?
Zwierzęta wiejskie
Rolnicy przez cały rok codziennie muszą dbać o zwierzęta. Np. krowy muszą być dojone
kilka razy dziennie.
− Czy praca rolnika jest łatwa?
Zabawa bieżna – Koniki.
Dzieci są konikami. Poruszają się , podczas przerwy zatrzymują się i kopią: raz prawym, raz lewym kopytkiem, podczas biegu kląskają językiem, podczas kopania rżą: iiihahaha.
Oglądanie obrazków narzędzi ogrodniczych.
Dziecko ogląda obrazki narzędzi ogrodniczych: grabi, wideł, łopaty, motyki, sekatora, konewki. Określa, do czego służą narzędzia.
Karta pracy, cz. 4, s. 11.
Rysowanie narzędzi ogrodniczych po śladach. Łączenie rysunków z nazwami. Rysowanie w każdym kolejnym polu o jedne grabie mniej niż w poprzednim.
Zabawa metodą opowieści ruchowej – W ogrodzie.
Dziecko wybrało się do ogrodu na zaproszenie ogrodnika Macieja (w roli ogrodnika rodzic). Witają się z ogrodnikiem i rozpoczynają oglądanie ogrodu.
Dziecko:
Wącha kwiatki, wykonuje przysiad, skłon głowy w przód i głęboki wdech nosem, a wydech – ustami,
biega po alejkach, wyciąga ramiona w bok,
naśladuje motyle - rytmicznie podnosi ręce i je opuszcza.
Ogrodnik Maciej prosi dzieci o pomoc przy sadzeniu.
Dziecko:
Sadzi rośliny, wykonuje siad klęczny, naśladuje czynności:
kopania, sadzenia, przysypywania roślin ziemią,
myje ręce po pracy, staje w rozkroku, wykonuje lekki skłon tułowia
w przód, pociera dłońmi o siebie,
podlewają posadzone rośliny porusza się po wyznaczonym miejscu ogrodu i naśladuje podlewanie.
Ogrodnik chwali dziecko za dobrze wykonaną pracę i dziękuje za pomoc, podając dłoń
dziecku.
Źródło zdjęć:wikipedia
Miłego weekendu:)
64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10