REKRUTACJA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

Domowe inspiracje część 24 - 17.04.2020

Domowe inspiracje część 24 - 17.04.2020

Temat :Powroty ptaków

Cel:

budzenie zainteresowania przyrodą

Rozmowa o wiosennych powrotach ptaków.

Zachęcamy do oglądania książek, albumów o ptakach, do dzielenia się spostrzeżeniami na ich temat.

Dziecko wskazuje znane mu ptaki. Słucha ciekawostek na ich temat.

 

Zagadki o ptakach.

 

Pióra biało-czarne,

buciki czerwone;

uciekają przed nim żabki,

bardzo przestraszone. (bocian)

 

Wiosną do nas przyleciała

ta ptaszyna czarna, mała.

Murować się nie uczyła,

ale gniazdko ulepiła. (jaskółka)

 

Już po lesie kuka,

gniazdka sobie szuka.

Jak znajdzie, podrzuca jaja,

niech inni je wygrzewają. (kukułka)

 

Śpiewa wysoko piosenki do słonka,

głos ma podobny do drżenia dzwonka. (skowronek)

 

Co robią ptaki, gdy powrócą do kraju?

Przypomnijcie proszę, na przykładzie wilgi, co się dalej dzieje, gdy ptaki zbudują gniazdo.

Czy wszystkie ptaki budują gniazda?

 

Rozmowa na temat zwierząt wykluwających się z jajek.

Jakie zwierzęta wykluwają się z jajeczek? (Jaszczurki, ptaki, owady, żaby, ryby).

Czy wszystkie jajeczka są takie same?

Czy wszystkie zwierzęta wykluwają się tak jak ptaki?

 

 

Rozpoznawanie i nazywanie ptaków przedstawionych na zdjęciach (bocian, żuraw, kukułka, jaskółka, gil, jemiołuszka), omawianie ich wyglądu, wskazywanie różnic i podobieństw.

 

Żuraw -to znany wśród ptaków gaduła. Podczas przelotów stada lecą w kluczach lub skośnych szeregach i wydają donośny głos, zwany klangorem, przypominający głos trąbki. Żuraw jest większy od bociana i łatwo go od niego odróżnić po długich, zwisających w kształcie pióropusza, ozdobnych piórach na ogonie i grzbiecie.

 

Kukułka – ptak o smukłej sylwetce, z długim klinowatym ogonem. Samiec ma wierzch ciała, głowę, szyję i pierś jasnoszare, ogon z białymi, okrągłymi plamami oraz białą pręgą końcową. Samice są ubarwione podobnie jak szary samiec, lecz z rdzawym nalotem na szyi.

Jaskółka dymówka – smukły, niewielki, niebiesko-czarny ptak o ceglastoczerwonym czole i podgardlu oraz kremowobiałym spodzie ciała. Ma silnie wcięty ogon, widełkowy, a skrzydła dość długie i wąskie, ostro zakończone. Wierzch jego ciała jest czarny z granatowym połyskiem, na piersi ma czarną obwódkę, tej samej barwy obwódka występuje też na szyi. Ma mały czarny dziób, nogi drobne, czarne. Na spodniej stronie ogona białe plamy. Od podobnej jaskółki oknówki odróżnia się dymówkę po wąskich, długich skrajnych sterówkach i całkowicie ciemnym wierzchu ciała.

 

Jemiołuszka – ptak wielkości szpaka, ma krępą sylwetkę, zaostrzone skrzydła, bujne gęste upierzenie i krótki ogon. Obie płci są ubarwione jednakowo – płeć można rozróżnić tylko z bliska, patrząc na bardziej rozległą i intensywniej czarną plamę na podbródku samca. Na głowie ptak ma wyraźny, długi, zaostrzony i powiewny czub sięgający za potylicę, który składa i rozkłada w razie zaniepokojenia.

Żabawa ortofoniczna – Ptasie trele.

Rodzic wymienia ptaki :bocian, żuraw, kukułka, jaskółka, jemiołuszka. Dziecko naśladuje ich głosy, powtarzając za rodzicem: bocian – kle, kle, kle; żuraw – tu-tu-tu; kukułka – ku-ku, ku-ku; jaskółka – ciwit, ciwit, ciwit, jemiołuszka – sri-cir, sri-cir, sri-cir.

 

 

Na zakończenie zapraszamy na wspólne oglądanie filmu „Wywiad z bocianem”

https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw

 

 

W wolnej chwili zapraszamy na ćwiczenia gimnastyczne.

Rozwijanie świadomości własnego ciała.

Wirujący bączek – dziecko ślizga się w kółko na brzuchu, a następnie na plecach.

Chowamy się – w siadzie, przyciąga kolana do głowy, chowa głowę; rozprostowuje się do pozycji leżącej.

Gorąca podłoga – biega z wysokim unoszeniem kolan.

Na szczudłach – chodzi na sztywnych nogach.

Ugniatamy podłogę – w leżeniu na plecach, wciska wszystkie części ciała w podłogę.

Zdobywanie pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu.

Pogoń na kolanach – dziecko ucieka na kolanach, a rodzic je goni. Przy powtórzeniu zabawy następuje zmiana ról.

Rozwijanie umiejętności dzielenia przestrzeni z innymi przez ćwiczenia w parach: z biernym partnerem, przeciwko partnerowi, razem z partnerem, ćwiczenia w grupie.

Przesuwamy partnera – dziecko leży przodem,rodzic – poprzez chwycenie go za nadgarstki – stara się je przesunąć; potem zamieniają się miejscami.

Dziecko w leżeniu tyłem; rodzic chwyta dziecko za kostki nóg i stara się go przesunąć; potem zamieniają się miejscami.

Prowadzimy niewidomego – dziecko zamyka oczy, rodzic staje zwrócone twarzą do niego i podaje mu ręce; prowadzi dziecko z zamkniętymi oczami w różnych kierunkach, a ono się temu poddaje. Potem zamieniają się rolami

Przekładamy naleśnik – dziecko w leżeniu na brzuchu, przylega do podłoża; rodzic próbuje przewrócić je na drugą stronę; potem zamieniają się miejscami.

Ćwiczenia kreatywne.

Ilustrujemy muzykę ruchem – dziecko improwizuje ruchowo przy muzyce o zmiennym tempie.

 

Życzymy samych przyjemności. Do poniedziałku kochane Sówki 

Data dodania: 2020-04-16 20:00:01
Data edycji: 2020-04-16 20:03:14
Ilość wyświetleń: 379
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej