REKRUTACJA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

DANIA TEŻ LEŻY W EUROPIE 15.05.2020r.

DANIA TEŻ LEŻY W EUROPIE 15.05.2020r.

DANIA TEŻ LEŻY W EUROPIE

(15.05.2020r.)

Moja ojczyzna V

 

Witajcie Entliczki-Pentliczki!

  

1. Słuchanie opowiadania na podstawie baśni Hansa Christiana Andersena „Księżniczka na ziarnku grochu”.

Był sobie pewnego razu książę, który chciał się ożenić z księżniczką, ale to musiała być prawdziwa księżniczka. Jeździł więc po całym świecie, żeby znaleźć prawdziwą księżniczkę, lecz gdy tylko jakąś znalazł, okazywało się, że ma jakieś „ale”. Księżniczek było dużo, jednak książę nigdy nie mógł zdobyć pewności, że to były prawdziwe księżniczki. Zawsze było tam coś niezupełnie w porządku.

Wrócił więc do domu i bardzo się martwił, bo tak ogromnie chciał mieć za żonę prawdziwą księżniczkę. Pewnego wieczoru była okropna pogoda; błyskało się i grzmiało, a deszcz lał jak z cebra; było strasznie. Nagle ktoś zapukał do bramy miasta i stary król wyszedł otworzyć. Przed bramą stała księżniczka. Ale mój Boże, jakże wyglądała, co uczyniły z niej deszcz i słota! Woda spływała z włosów i sukienki, wlewała się strumykiem do trzewiczków i wylewała się piętami, ale dziewczynka powiedziała, ze jest prawdziwą księżniczką. „Zaraz się o tym przekonamy” – pomyślała stara królowa, ale nie powiedziała ani słowa, poszła do sypialni, zdjęła całą pościel, na spód łóżka położyła ziarnko grochu i na nim ułożyła jeden na drugim dwadzieścia puchowych materaców, a potem jeszcze dwadzieścia puchowych pierzyn. I na tym posłaniu miała spać księżniczka. Rano królowa zapytała ją, jak spędziła noc.

− O, bardzo źle – powiedziała księżniczka – całą noc oka nie mogłam zmrużyć! Nie wiadomo, co tam było w łóżku. Musiałam leżeć na czymś twardym, bo mam całe ciało brązowe i niebieskie od sińców. To straszne! Wtedy mieli już pewność, że była to prawdziwa księżniczka, skoro przez dwadzieścia materaców, dwadzieścia puchowych pierzyn poczuła ziarnko grochu. Taką delikatną skórę mogła mieć tylko prawdziwa księżniczka. Książę wziął ja za żonę, bo teraz był pewny, że to prawdziwa księżniczka, a ziarnko grochu oddano do muzeum, gdzie jeszcze teraz można je oglądać, o ile go ktoś nie zabrał. Widzicie, to była prawdziwa historia.

 

Rozmowa na temat opowiadania:

− Z kim chciał ożenić się książę?
− Jak wyglądała księżniczka, która pewnego dnia zapukała do bramy miasta?
− Jak królowa chciała się przekonać, czy jest to prawdziwa księżniczka?
− Czy dziewczyna okazała się prawdziwą księżniczką?

2. Pokazanie na mapie Europy – Danii.
   
Potrzebne będą: mapa Europy.

Rodzic wskazuje Danię na mapie Europy, podaje nazwę jej stolicy – Kopenhaga. (Dania należy do UE). Pokazuje flagę Danii.



3. Zabawa ruchowa Podróż po Polsce i po Danii.
   
Potrzebne będą: flaga Polski, flaga Danii.

Kiedy rodzic pokazuje flagę Polski, dziecko naśladuje jazdę na rowerze: powoli po terenach górzystych, szybciej po terenach nizinnych. Gdy rodzic zmienia flagę na duńską, dzieci przesiadają się do samolotu.

4. Zabawa Polska-mój dom:
   Potrzebne będą gazety.


Dziecko z pomocą rodzica układają z gazet kształt mapy Polski.
Na hasło: Podróżujemy, naśladuje poruszanie się dowolnym środkiem lokomocji poza Polską.
Na hasło: Wracamy do domu, dziecko wchodzi na ułożoną z gazet mapę Polski.

5. Zabawa Kto tak potrafi? :
Potrzebna będzie gazeta.

Dziecko przeskakuje przez rozłożoną gazetę obunóż, skacze dookoła gazety na jednej nodze. Zwija kartki z gazety w kulki, dmucha na nie tak, aby turlały się po podłodze. Wrzuca papierowe kule do pojemnika.   

6. Proponuję kilka ćwiczeń:
Potrzebne będą klocki.

• Ćwiczenia dużych grup mięśniowych
Pobudka.
Dzieci leży na dywanie – śpi. Na klaśnięcie w ręce powoli wstaje, prostuje się, przeciąga, przecierają oczy, maszeruje po pokoju, aby rozprostować mięśnie; ale chce mu się jeszcze spać i na sygnał – dwa klaśnięcia – ponownie zasypia.
• Ćwiczenia z elementem czworakowania
Rozrzucone klocki.
Dziecko chodzi na czworakach pomiędzy rozłożonymi na dywanie klockami. Co pewien czas prostuje się i rozgląda, jak dużo klocków rozłożonych jest na dywanie.
• Ćwiczenia tułowia połączone z ćwiczeniem równowagi
Zbieramy klocki.

7.
Zabawa dydaktyczna Jedziemy windą w europejskim domu.

Dziecko wraz z rodzicem rysuje dom (podzielony poprzecznymi liniami na siedem części). Dziecko liczy głośno: Parter, pierwsze piętro, drugie piętro…
Dalej opowiada rodzic: w tym domu jest także winda (kładzie na parterze domu pudełko zapałek). Na pierwszym piętrze mieszkają Niemcy, na drugim Anglicy, na trzecim Francuzi, na czwartym Grecy, na piątym Włosi, a na szóstym Polacy. (rodzic zaznacza kolejne piętra liczbami 1-6).

• Dziecko wybiera piętro, na które chciałoby wjechać windą. Przesuwa windę (pudełko zapałek) w wybrane miejsce. Sprawdza, czy jest na właściwym piętrze, odczytując liczby. Następnie rodzic czyta informacje o kraju z danego piętra.
Pierwsze piętro Niemcy. Zapraszamy do kraju, który słynie z gościnności. Pięknie wszystkich witamy, my lubimy tutaj gości. Rodzic pokazuje Niemcy na mapie Europy. Zwraca uwagę, że jest to państwo sąsiadujące z Polską. Dzieci uczą się niemieckiego powitania Guten Tag – dzień dobry.
− Drugie piętro Anglia. Rodzic pokazuje Anglię na mapie Europy. Liczy razem z dziećmi po angielsku do sześciu, dzieci podskakują obunóż sześć razy.

Trzecie piętro Francja. Rodzic pokazuje Francję na mapie Europy. Dzieci liczą, ile kolorów ma flaga francuska, podskakują tyle razy na jednej nodze.

− Czwarte piętro Grecja. Rodzic pokazuje Grecję na mapie Europy. Wspólnie z dziećmi tańczy przy greckich melodiach. https://www.youtube.com/watch?v=EFoSuKGhrLo

− Piąte piętro Włochy. Dzieci przypominają, jak nazywają się włoskie potrawy oraz mówią kilka znanych słów w języku włoskim.
− Szóste piętro Polska. Dzieci mówią jak nazywa się stolica naszego kraju i jakie miejsce w Polsce im się najbardziej podoba.

• Zakończenie zabawy – zjazd na parter, rozmowa na temat europejskiego domu.
Rodzic pyta:

− Na którym piętrze podobało wam się najbardziej?
− Kto mieszkał na szóstym piętrze?
− Na którym piętrze witaliśmy się po włosku?
− Na którym piętrze witaliśmy się słowami Guten Tag?

8. Nauka rymowanki:

W Europie mieszkam,
tak jak ty, kolego.
Że jestem Polakiem
– dumny jestem z tego.


• Próba wyjaśnienia przyczyn dumy wynikającej z faktu, że jest się Polakiem.

 

Miłego weekendu!

 

 

Źródła ilustracji:

Zdjęcia głównego: https://paczka-wiedzy.pl/dania-ciekawostki/

Flaga Danii: https://pixabay.com/pl/vectors/dania-banderą-kraju-duński-4880481/

Flaga Francji: https://pixabay.com/pl/vectors/francja-banderą-flaga-narodowa-162295/

Data dodania: 2020-05-14 21:36:41
Data edycji: 2020-05-14 21:42:53
Ilość wyświetleń: 693
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej