REKRUTACJA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

Zabawy w domu - 25.05.2020 - PONIEDZIAŁEK

Zabawy w domu - 25.05.2020 - PONIEDZIAŁEK

 

Dźwięki towarzyszą człowiekowi przez całe życie. Już w brzuchu mamy dziecko słyszy bicie jej serca, to jak się porusz, mówi, oddycha. Otaczający nas świat przepełniony jest dźwiękiem. Uczymy się rozpoznawać głosy poszczególnych osób, zwierząt i najróżniejszych dźwięków docierających do nas z otoczenia.  Wiemy, że najpierw rozwija się słuch a potem mowa. Dlatego bardzo ważne są zabawy ćwiczące u dziecka zmysł słuchu. Natomiast towarzyszące im zabawy ruchowe kształtują koordynację wzrokowo-ruchową, a śpiewanie jest świetnym ćwiczeniem usprawniającym aparat artykulacyjny.

 

 

W tym tygodniu przekonamy się, że MUZYKA JEST WSZĘDZIE.

 

TEMAT DNIA: ODGŁOSY I DŹWIĘKI

 

CELE DO REALIZACJI NA DZIŚ

Dziecko:

  • ćwiczy orientację i organizację ruchu w przestrzeni (zmienia kierunek poruszania),
  • łączy ruch z muzyką,
  • reaguje na zmianę dźwięków (cicho / głośno),
  • różnicuje brzmienie dźwięków.

O konkretnym doborze przedmiotów  zdecydujecie Państwo po zapoznaniu się z opisem zabaw.

Propozycja:

- gazeta, książka, woreczek foliowy, szklanki, łyżeczki, drewniane łyżki, długopis …

- plastikowe pudełeczka po Kinder jajkach, lub dowolne małe, plastikowe zamykane pojemniczki; materiał którym można je wypełnić np. spinacze biurowe, ryż, kaszka, małe guziki, ziarenka kawy, surowy makaron, małe monety…

 

  1.  Przygotowanie do cwału bocznego.

Dziecko (bez muzyki) porusza się dosuwając nogę do nogi w bardzo wolnym tempie. Na początku nie odrywa nogi od podłogi, tylko ją „przeciąga”. Podczas nauki cwału należy zmieniać kierunki poruszania, aby dziecko umiało poruszać się zarówno w lewą, jak i w prawą stronę. Możecie Państwo ułożyć na podłodze koło np. ze skakanki aby dziecko poruszało się po kole.

Ćwiczenia nie powinny trwać długo, ale trzeba je często powtarzać. W tym tygodniu pojawią się różne zabawy ruchowe z muzyką, podczas których dziecko będzie mogło ćwiczyć cwał boczny.

 

Po ćwiczeniach bez muzyki, proponuję zabawę „Koniki” (noga za nogą):

https://www.youtube.com/watch?v=gVP74NryCNs

 

 

  1. Zabawa - „Zgadnij co to za dźwięk?”

Wcześniej proszę zapoznać dziecko z przedmiotami, których użyją Państwo w zabawie. Pozwólcie dziecku zobaczyć, dotknąć, sprawdzić jakie wydają dźwięki.


Dziecko siada tak, by nie widzieć rodzica. Jego zadaniem jest odgadnąć jaki słyszy dźwięk. Może to być: zamykana książka, czy szelest kartek papieru, brzęk szkła, czy włączanie i wyłączanie długopisu, szelest woreczka foliowego… Wszystkie te dźwięki muszą być odpowiednio głośne, oraz wystarczająco charakterystyczne, tak aby można je było rozpoznać. Możecie Państwo zadawać sobie zagadki na zmianę z dzieckiem.

 

 

  1. „Cicho – głośno” - zabawa ruchowa z reakcją na zmianę dźwięku.

Przy nagraniu głośnej melodii dziecko biega, a przy cichej – zwijaja się w kłębek na podłodze.

Muzykę znajdą Państwo w Załączniku nr 1 (źródło: MAC Edukacja)

 

 

  1. Zabawy ćwiczące pamięć słuchową.

Inspiracje zaczerpnięte ze stron:

https://domologo.pl/logopedia/cwiczenia/cwiczenia-sluchowe/memo-dzwiekowe-zagadki-sluchowe/

https://dzieciakiwdomu.pl/2013/11/dzwiekowe-memory.html

 

Gra w pamięć to bardzo znana i lubiana przez dzieci zabawa. Proponuję „Memory słuchowe” zrobione z pojemniczków po zabawkach z Kinder niespodzianek.

Do pojemników można włożyć np.: spinacze biurowe, sól, ryż, guziki, ziarenka kawy, surowy makaron, groch …

Do zabawy należy przygotować kilka par (3-4) jednakowo brzmiących pojemników. Radzę na początek, aby pary między sobą znacząco różniły się dźwiękiem. Jeśli okaże się, że dziecko doskonale dopasowuje dźwięki, można zabawę utrudnić tworząc zestawy podobnie brzmiące.

 

Pierwsza wersja zabawy: dziecko próbuje znaleźć po dwa tak samo brzmiące jajeczka.

Druga wersja zabawy: dzielimy jajeczka na dwa zestawy: jeden dla dorosłego, drugi dla dziecka. Wybieramy jajko i prezentujemy dziecku dźwięk. Zadaniem dziecka jest odnaleźć taki sam dźwięk wśród swoich jajeczek.  Aby sprawdzić czy dziecko odnalazło pasującą parę trzeba otworzyć jajeczka. Nie odkładamy wykorzystanych jajek z zestawu dziecka.

 

Proszę pamiętać!

Ze względu na małe elementy zabawa musi odbywać się w obecności osoby dorosłej.

 

 

W tym tygodniu będę zastępowała Panie pracujące  w grupie „Pomidorki” i „Krasnoludki”.

Proszę o wyrozumiałości ;) Mam nadzieję, że miło spędzimy ten czas.

Pozdrawiam M. Matz

Data dodania: 2020-05-24 18:28:30
Data edycji: 2020-05-24 19:04:26
Ilość wyświetleń: 291
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej