Czcionka:

A+
A-

Kontrast:

Zabawy w domu - 16.04.20 - CZWARTEK

Zabawy w domu - 16.04.20 - CZWARTEK

Dziś ciąg dalszy naszych wiosennych  hodowli roślin. Tym razem pokażemy dziecku, że istnieją inne sposoby sadzenia i siania niektórych roślin. Posiejemy rzeżuchę i wyhodujemy szczypiorek z cebulki.

Celem dzisiejszych zabaw będzie rozwijanie zainteresowań dziecka  i wzbogacanie jego  wiadomości przyrodniczych,  poprzez samodzielny wysiew i sadzenia cebuli , na podłożach innych, niż ziemia.

 

Zanim rozpoczniemy, proszę przygotować:

  • wydruki narzędzi ogrodniczych i obrazek ogrodnika, który wykorzystaliśmy we wtorek
  • płatki kosmetyczne (lub wata, lignina, ręcznik papierowy)
  • nasiona rzeżuchy i płaski talerzyk (najlepiej dwa – jedno będzie dla dziecka, drugi dla rodzica)
  • cebulkę (najlepiej już z zawiązką małego szczypiorku, aby dziecko szybciej doczekało się efektów hodowli) i słoiczek (jeśli będzie mały, np. po musztardzie, którego obwód szyjki jest mniejszy od cebulki, to nic więcej już nie potrzebujemy. Jeśli natomiast obwód szyjki słoiczka  jest większy od cebuli, należy nałożyć bandaż typu gaza i zabezpieczyć go u góry gumką.

 

Zaczynamy:

1. Pokażcie dziecku obrazek ogrodnika, który widziało już we wtorek i poproście, aby SAMO nazwało widzianą postać. Powiedzcie, że pan ogrodnik przygotował dla nich zagadki. Rozłóżcie, proszę, wszystkie obrazki narzędzi ogrodniczych przed dzieckiem, żeby miało obraz przed sobą, gdy będziecie Państwo zadawać zagadki. TO WAŻNE!

Pozwólcie dziecku chwilkę im się poprzyglądać i uprzedźcie, że najpierw wysłucha zagadkę, a dopiero potem nazwie narzędzie, o którym była mowa. Umówcie się  z dzieckiem, żeby wysłuchało zagadki do końca – ustalcie może jakiś sygnał, że to już koniec zagadki i dopiero teraz może udzielić odpowiedzi. Bardzo często się zdarza, że dziecko już po usłyszeniu 2-3 słów „strzela” odpowiedziami, nie wsłuchawszy się w pełną treść. Każdą zagadkę, jeśli trzeba, można powtórzyć. Mobilizujemy dziecko, by wiązało usłyszany wyraz z oglądanym obrazem.

 

Co kopie, chociaż nie ma nóg?
Będziesz nią ogród skopać mógł.
/łopata/

Na patyku zębów rządek,
znają je na pewno dzieci.
Służą do równania grządek,
i do uporządkowania śmieci
.
/grabie/

Leci z niej woda
przez sito blaszane.
Jaka to wygoda
już kwiatki podlane!
/konewka/

 

Tym dziwnym pojazdem na jednym kole
Wozi ogrodnik narzędzia na pole
.
/taczka/

 

2. Powiedzcie dziecku, że dziś też pobawi się w ogrodnika - posadzi i posieje roślinki, ale tym razem nie w ziemi. Pokażcie potrzebne przybory.

Zaczynamy od nasadzenia cebulki. Powiedzcie dziecku, że właśnie z cebuli otrzymujemy zielony szczypiorek.

Koniecznie należy przypomnieć, że roślinie potrzebna jest woda. Dziecko nalewa wodę do słoika i sadzi na nim cebulkę! Przypominam, że jeśli słoiczek będzie mały, np. po musztardzie, którego obwód szyjki jest mniejszy od cebulki, to nic więcej już nie potrzebujemy. Jeśli natomiast obwód szyjki słoiczka  jest większy od cebuli, należy nałożyć bandaż typu gaza i zabezpieczyć go u góry gumką.

Warto słoiczek ustawić na talerzyku, bo w przypadku użycia gazy, może przez nią zamoczyć parapet. To wszystko!

 

Zabieramy się teraz za wysiew rzeżuchy.

Proponuję, by dziecko naśladowało czynności dorosłego – dlatego potrzebne nam są dwa zestawy do wysiewu.

* Do uprawy rzeżuchy możemy wykorzystać płaskie talerzyki lub salaterki (brzegi naczynia nie mogą być zbyt wysokie, aby nie utrudniały ścinania). Dno naczynia wykładamy warstwą płatków kosmetycznych, watą, ligniną lub trzema warstwami papierowego ręcznika, a następnie obficie zwilżamy wodą. Tak przygotowany podkład posypujemy równomiernie nasionami rzeżuchy.

* Naczynko z rzeżuchą należy postawić w miejscu ciepłym i słonecznym, najlepiej na parapecie okna. Teraz wystarczy już tylko systematyczne podlewanie. Przez pierwsze dwa dni, póki nasionka nie ukorzenią się, wodę wlewamy delikatnie pod spód podkładu. Rzeżucha wykiełkuje po dwóch-trzech dniach, a po sześciu-siedmiu jest już gotowa do ścinania. Chcąc mieć systematycznie świeżą rzeżuchę, można wysiewać ją dwa razy w tygodniu, na dwóch talerzykach. Wówczas, gdy jedną ścinamy, na drugim kiełkuje już nowa.

 

Zachęćcie dziecko do systematycznej dbałości o roślinki, niech obserwuje proces ukorzeniania się cebulki – można powiedzieć, że każda roślina ma korzenie, bo są jej potrzebne do pobierania wody. Chwalcie dziecko za każdy przejaw obowiązkowości i utwierdzajcie je w przekonaniu, że jest bardzo roślinom potrzebny, bo dzięki niemu będą mogły wyrosnąć. Musi tylko pamiętać o systematycznym podlewaniu wtorkowych kwiatków i dzisiejszych roślin.

 

 

 

Życzę miłej zabawy

Jolanta Szymkowiak-Polcyn

 

 

Źródła udostępnionych materiałów

Chomikuj.pl użytkownik dumka03 – obrazki narzędzi ogrodniczych

www.bezogrodek.com- zdjęcie główne

Data dodania: 2020-04-15 17:09:26
Data edycji: 2020-04-15 17:24:13
Ilość wyświetleń: 87
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Twój Boks
Dowolna informacja
Przykładowy button