64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10
Grajmy w zielone
Cele do realizacji na dziś:
- Dziecko grupuje przedmioty według ustalonego kryterium,
- ustala wynik dodawania i odejmowania, działając na konkretnych przedmiotach
Przed przystąpieniem do zabawy proponuję przygotować:
zabawa nr 1.: 5 sylwet żabek wykonane np. techniką origami (przykład w załączniku); 5 sylwet żółtych kwiatów; sylweta stawu ( może to być niebieski materiał lub wycięta z niebieskiej kartki; sylweta łąki (może to być zielony materiał lub wycięta z zielonego papieru)
zabawa nr 2.: sylwety kwiatów (kwiaty różnią się tylko liczbą listków na łodygach – zestaw dla dziecka w kopercie to 2 kwiaty z jednym listkiem na łodydze, 3 kwiaty z dwoma listkami, 2 kwiaty z trzema listkami)
Układanie, przeliczanie żabek.
Układamy przed dzieckiem zieloną łąke, staw oraz sylwety żabek. Następnie układamy na łące kilka sylwet żółtych kwiatów. Chętne dzieci liczą kwiaty. Następnie bierzemy do ręki jedną żabkę i mówimy: Ja swoją żabkę położę na kwiatku (kładziemy tam żabkę). A gdzie Ty położysz swoją żabkę? Dziecko bierze jedną żabkę, określa miejsce, gdzie ją położy, a następnie umieszcza tam żabkę. Rodzic: Jednej żabce było bardzo gorąco i wskoczyła do stawu - dziecko umieszcza żabkę w stawie. Rodzic kontynuuje: Dwie żabki postanowiły dołączyć do swojej koleżanki. Pomóż żabkom wskoczyć do wody. Dziecko wykonuje polecenie. Rodzic pyta: Ile żabek jest teraz w stawie? Dziecko liczy i podaje wynik.
Zabawa została przeprowadzona tzw. metodą symulacji matematycznych. Ważne jest, by dziecko miało przed sobą konkrety jako liczmany (kasztany, patyczki, różnego rodzaju sylwety) i mogło na nich w dowolnym momencie manipulować, dlatego w domu możecie wymyślić inne historyjki - zadania i potrzebne liczmany. Należy pamiętać, że dziecko przelicza w możliwym dla siebie zakresie. Jeśli poprawnie wykonuje zadania i oblicznia, może stopniowo utrudniać zadanie.
Grupowanie kwiatów według liczby listków na łodygach.
Wręczamy dziecku kopertę, z umieszczonymi w niej sylwetami kwiatów. Dziecko ogląda zawartość koperty. Następnie pytamy: Czym różnią się te kwiaty? Dziecko odpowiada i grupuje kwiaty według liczby listków na łodygach. Następnie dziecko liczy kwiaty w poszczególnych grupach i mówi, gdzie jest ich mniej, gdzie więcej, a gdzie tyle samo.
Jestem pewna, że świetnie poradziliście sobie z tymi zadaniami:) Na koniec karta pracy w załączniku i życzę Wszystkim miłego weekendu.
Ewelina Lipska
64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10