64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10
Na początek zapraszamy na wakacyjne zgadywanki? Podpowiem, że wszystkie zagadki są związane w wakacjami.
https://www.youtube.com/watch?v=IM6-4yMGXW4
Zabawa „Magiczny worek” - rozwijanie percepcji dotykowej.
Dziecko siedzi na dywanie, rodzic kładzie przed nim przedmioty/zabawki związane z letnim wypoczynkiem, np.: okulary przeciwsłoneczne, łopatkę, wiaderko, łódeczkę. Dziecko po kolei ogląda wszystkie przedmioty, dotyka ich, nazywa i mówi, gdzie i w jaki sposób się je wykorzystuje. Następnie umieszczamy te przedmioty w worku. Dziecko dotyka ich i odgaduje, co to za przedmiot, wypowiada jego nazwę z podziałem na sylaby.
Quiz „Tak, nie”.
Sprawdzamy, co dziecko wie na temat zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas wakacji. Jeśli zachowanie jest bezpieczne, dziecko klaszcze w dłonie, jeśli nie – tupie nogami w podłogę.
Przykłady zasad:
-Po górach spacerujemy w czasie burzy.
-Nie zbliżamy się do nieznanych/dzikich zwierząt.
-W lesie można krzyczeć.
-Podczas letnich wypraw należy osłaniać głowę przed słońcem.
-Na plaży opalamy się od rana do wieczora.
-W górach wędrujemy po wyznaczonych szlakach.
-Kąpiemy się w miejscach niestrzeżonych.
-Zawsze przebywamy blisko dorosłych.
Proponujemy zebranie zdobytych wiadomości i opracowanie plakatu.
Wykonanie plakatu „Rady na wakacje”. Ustalanie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w różnych miejscach wakacyjnego wypoczynku.
Do tego zadania, możecie zaprosić rodzeństwo, rodzic pyta :
-O czym należy pamiętać podczas letnich wypraw?
-Jak należy się zachowywać, aby pobyt w tych miejscach był udany i bezpieczny?
- Jakich zasad bezpieczeństwa należy przestrzegać podczas wakacji?
- Czego nie wolno robić? Dzieci podają swoje propozycje bezpiecznych zachowań rodzic może je zapisać.
Przykłady zapisów:
W lesie – zachowujemy się cicho, nie straszymy zwierząt, nie niszczymy roślin, nie zbliżamy się do dzikich zwierząt, nie zbieramy nieznanych grzybów, nie zrywamy nieznanych roślin.
Nad wodą (nad morzem, nad jeziorem) – kąpiemy się w miejscach wyznaczonych, w obecności dorosłych.
W górach – chodzimy po wyznaczonych szlakach, zwracamy uwagę na pogodę, która w górach jest bardzo zmienna.
W mieście – bawimy się z daleka od ulicy, nie bierzemy do rąk nieznanych przedmiotów.
Pytamy dziecko czy są zasady obowiązujące zawsze i wszędzie.
W czasie upałów nosimy okrycie chroniące głowę: czapkę/kapelusz. Przed wyjściem na słońce smarujemy skórę specjalnym kremem. Ubieramy się stosownie do miejsca i pogody.
Zabawa ruchowa „Czym na wakacje?”
Zapraszamy dzieci w podróż na wakacje rodzic włącza nagranie muzyki, pokazuje obrazki różnych pojazdów i proponuje np.: lot samolotem, jazdę rowerem, samochodem, spływ kajakiem, pieszą wycieczkę. Dzieci swobodnie naśladują sposób poruszania się poszczególnych pojazdów oraz pieszą wędrówkę.
Dziecko:
- słucha wakacyjnych rad, których ma przestrzegać
- chętne dziecko może przeczytać tekst wraz z rodzicem lub samodzielnie.
- rysuje w pętlach to, co chciałoby robić na wakacjach.
- rysuje po śladach słoneczek
- koloruje rysunki
Utrwalanie numerów alarmowych.
Pokazujemy dzieciom kartoniki z zapisanymi numerami alarmowymi:
112, 999, 998,
Dziecko układa na dywanie obrazki i zastanawia się, co one oznaczają, np.:
przekreślona kąpiąca się postać – zakaz kąpieli,
przekreślone ognisko – zakaz palenia ognisk w lesie.
Następnie układamy kartoniki z zapisanymi numerami alarmowymi: 112, 999, 998, . Prosimy dzieci, aby przyjrzały im się uważnie i przypomniały, co one oznaczają.
Zabawa ruchowa „Wyścigi żab”
Na podłodze w jednej części pokoju ułóż linię startu, a po przeciwnej stronie – linię mety (możesz do tego wykorzystać np. skakankę). Poproś, aby dziecko stanęło na linii startu i na hasło „start!” przemieściło się do linii mety w ustalony sposób, np. skacząc obunóż, na jednej noce, układając stopę za stopą. Możesz mierzyć czas, proponować inny sposób przemieszczania się, a także wziąć udział w rywalizacji!
„Kolorowe łódeczki z życzeniami na wakacje” - praca techniczno-konstrukcyjna.
Dziecko wykonuje łódeczkę. Na środku kawałka cienkiej korkowej podkładki, np. pod szklankę lub z przeciętego na pół korka, mocuje plastelinę i wbija w nią wykałaczkę. Wybiera trójkąt z papieru kolorowego (na którym rodzic zapisał podyktowane przez dziecko życzenia dla kolegów i koleżanek a następnie przebija go wykałaczką w dwóch miejscach i robi żagielek.
Źródła zdjęć: Ponad Wszystko,Freepik
Udanej zabawy:)
64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10