REKRUTACJA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

ZAKOCHANY W SYRENIE (11.05.2020R.)

ZAKOCHANY W SYRENIE (11.05.2020R.)

ZAKOCHANY W SYRENIE

(11.05.2020r.)

Moja ojczyzna I

 

Witajcie Entliczki-Pentliczki!

 

W tym tygodniu będziemy realizować tematy z zakresu: Moja ojczyzna.

 

Dzisiejszy temat to: Zakochany w syrenie.

 

1.Wysłuchanie piosenki „Syrenka” (sł. i muz. Krystyna Gowik):

 

https://www.youtube.com/watch?v=c-id729zpjs

Tekst piosenki znajdą Państwo w pliku.

Rozmowa z dziećmi na temat piosenki:

  • Co to jest stolica?
  • Jak nazywa się stolica Polski?
  • Jak nazywa się najdłuższa z polskich rzek?
  • O kim opowiada piosenka?
  • Czy znacie legendę o Syrence?
  • Gdzie w Warszawie można spotkać Syrenkę?
  • Co to jest herb?

 

2. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Zakochany w syrenie.

Ada wróciła z tatą z przedszkola i od razu zaczęła opowiadać o wydarzeniach dnia.
Dzisiaj rysowaliśmy Syrenkę – powiedziała.

Taki stary samochód? – zdziwił się Olek, który wiedział wszystko o dawnych modelach samochodów takich jak trabant, syrenka i warszawa.

Sarenkę? – zapytała mama, która w tym czasie miksowała truskawki i nie dosłyszała głosu córeczki.

Ojejku, nikt mnie nie rozumie – westchnęła Ada i rozwinęła swój rysunek.

Syrenka warszawska! Kobieta z ogonem ryby i z tarczą − zawołał Olek. − Znam ten pomnik, bo byliśmy tam z klasą.

Jeśli chcesz, to opowiem ci legendę o tym pomniku i o powstaniu Warszawy − zaproponowała Ada. − Chcę.

Ada wyjęła jedną ze swoich małych lalek i owinęła jej nogi wstążką, tak, żeby przypominała ogon ryby. Zaczęła opowiadać:

W pewnej wiosce żyła sobie piękna syrena, która nie była zwykłą dziewczyną, bo zamiast nóg miała płetwę. Mieszkała w rzece Wiśle. Czasami wychodziła na brzeg, żeby rozczesać włosy… − Ada udawała, że rozczesuje lalce blond czuprynę. – Syrenka pięknie śpiewała i czarowała swoim głosem rybaków.

Ada odszukała drugą lalkę, której kiedyś obcięła włosy, podała ją Olkowi i powiedziała:
To będzie rybak. Ma na imię Wars.

Ja mam go udawać?

− Tak.

− I co mam robić? – zapytał Olek.

Masz być zakochany – wyjaśniła Ada. − Ja?

Tak! Wars zakochał się w syrenie i uratował ją przed innymi rybakami. Oni zarzucili na nią sieci, bo chcieli ją zanieść królowi, żeby dostać dużo pieniędzy. Zatkali sobie uszy, żeby nie słyszeć jej śpiewu.

A co by się stało, gdyby usłyszeli?

− Ten, kto ją usłyszał, wchodził do rzeki i już nigdy nie wracał. Zwykli ludzie nie mogą żyć pod wodą.

Wiem. Ludzie mają płuca, a ryby skrzela. Dzięki temu ryby mieszkają pod wodą. I ta twoja syrena też.
Ada przyniosła z kuchni pustą siatkę po cebuli, która przypominała sieć i wrzuciła do niej swoją lalkę.

− Uratuj mnie, piękny rybaku, a zaśpiewam ci najpiękniejszą pieśń na świecie! – powiedziała.

− Nie śpiewaj mi, bo wpadnę do Wisły i nie wrócę! Zatkałem sobie uszy – powiedział Olek.

− Ojej! Już dawno wyjąłeś sobie zatyczki z uszu i dlatego jesteś zakochany. Taka jest legenda, a my się tylko bawimy. Ratuj syrenę!

− Zakradnę się nocą, kiedy inni rybacy będą spali i rozetnę sieci. Będziesz mogła wrócić do Wisły.

− Pospiesz się, bo nie mogę żyć długo bez wody! – pisnęła Ada.
Olek wyplątał syrenę z cebulowej sieci i powiedział:

− Jesteś wolna. Możesz wracać do domu.

− Dziękuję ci, dzielny rybaku? Jak masz na imię?

− Olek.

− Przecież się bawimy! – przypomniała Ada.

− No dobrze… mam na imię Wars. A ty, jak masz na imię, piękna panno?

− Jestem Sawa. Widziałam cię wiele razy na brzegu rzeki.

− Przychodziłem tu łowić ryby, ale zawsze czekałem na ciebie. Jesteś taka piękna.

− Och! Rybacy tu biegną! Zobaczyli, że mnie uwolniłeś! Nie wyjdę już na brzeg Wisły, chyba, że waszej wiosce będzie groziło wielkie niebezpieczeństwo. Wtedy was obronię! Żegnajcie!

− Żegnaj! – powiedział Olek.

− Przecież ty masz iść ze mną, bo mnie kochasz – przypomniała Ada.

− Idę z tobą, Sawo! – zawołał Olek.

Po chwili obie lalki wylądowały pod tapczanem, który udawał rzekę Wisłę. Ada opowiadała dalej:

− Wars i Sawa zniknęli pod wodą, i nikt ich już nie widział. Na miejscu wioski powstało miasto Warszawa, w którym mieszkamy – zakończyła.

− Wiesz co, może pójdziemy w sobotę z mamą i tatą obejrzeć pomnik Syrenki nad Wisłą? Sprawdzimy, czy ma skrzela.

− Mówiłeś, że byłeś tam z klasą.

− Ale chcę iść jeszcze raz.

− Hm… ty chyba naprawdę zakochałeś się w tej Sawie – zachichotała Ada.

 

Rozmowa na temat opowiadania.

  • O czym dowiedziała się Ada w przedszkolu?
  • Kto pomógł jej przedstawić legendę?

3. Zabawa rozwijająca zdania:

Obrazek szarego kota pijącego mleko z niebieskiej miski.


Rodzic pokazuje obrazek szarego kota pijącego mleko z niebieskiej miski. Podaje zdanie i mówi, że dodając kolejne słowa będziemy rozwijali je.
Np.:
Kot pije mleko.
Szary kot pije mleko.
Szary kot pije mleko z miski.
Szary kot pije mleko z niebieskiej miski.
Potem rodzic pokazuje inne obrazki, podaje proste zdania, a dzieci podając słowa – rozwijają je.

  

4. Kilka ćwiczeń i zabaw ruchowych:

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Hop – bęc.
    Dziecko maszeruje po pomieszczenu. Na hasło: Hop wyskakują w górę, a na hasło: Bęc – przykucają. Po wykonaniu tych czynności ponownie przechodzi do marszu.
    Ćwiczenia dużych grup mięśniowych Sięgnij jak najwyżej.
    Dziecko wspina się na palce, wyciąga ręce naprzemiennie w górę, aby sięgnąć jak najwyżej; następnie wykonuje siad klęczny, przyciskają głowę do kolan – starają się zwinąć w jak najmniejszą kulkę.
    Ćwiczenia nóg Jak sprężynka.
    Dzieci wykonują rytmiczne przysiady i wspięcia w tempie klaśnięć w dłonie.
    Ćwiczenie równowagi Kto potrafi?
    Dziecko dotyka prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie; wytrzymuje chwilę w tej pozycji.


    5. Twórcza zabawa plastyczna – Piękny jest nasz kraj:

    Praca plastyczna.
    Potrzebne będą: zdjęcia lub obrazki (wycięte z czasopism) przedstawiające różne miejsca Polski, pastele olejne lub kredki, kartki, klej.

    Zaproponowanie wykonania obrazka przedstawiającego miejsca, które dzieciom się podobają, z jednoczesnym uchwyceniem różnorodności polskiego krajobrazu.
  • Pokaz i omówienie sposobu wykonania pracy: zadaniem dzieci jest wycięcie z czasopisma obrazka przedstawiającego miejsce w Polsce, a dookoła niego rysunek, który wraz ze zdjęciem będzie tworzył wspólną całość,
    • Samodzielne działania dzieci;
    naklejanie pośrodku kartki zdjęcia lub obrazka (wyciętych z kolorowych czasopism) wybranego przez dzieci;
    dorysowywanie – według pomysłów dzieci – z każdej strony pastelami olejnymi brakujących elementów w taki sposób, aby z naklejonym elementem tworzyły jedną całość.
    • Oglądanie powstałych prac.

 

Zdjęcia autorów wraz z wykonanymi przez nich pracami mogą Państwo przesłać na adres:
moja.grupa@o2.pl

 

KARTY PRACY:

Do wykonania jest dzisiaj tylko jedna strona w kartach pracy. Zadaniem dzieci jest narysowanie po śladach rysunku Syreny i fal.

Karty Pracy, cz.4, s. 29


Do zobaczenia jutro!

 

 

Źródła ilustracji:

Szary kot z niebieską miską: https://pl.dreamstime.com/szary-kot-je-suche-jedzenie-z-niebieskiej-miski-tworzywa-sztucznego-zako-czenie-image156153104

Zdjęcie główne: https://pixabay.com/pl/photos/syrenka-warsaw-warszawa-most-posąg-3359544/

 

Data dodania: 2020-05-10 21:21:46
Data edycji: 2020-05-11 12:33:56
Ilość wyświetleń: 483
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej