REKRUTACJA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

Zabawy w domu - 30.04.20 - CZWARTEK

Zabawy w domu - 30.04.20 - CZWARTEK

Dzisiejszy temat - Czarnków – moje miasto / Czarnków- tam jest moje przedszkole ma przybliżyć dzieciom informację o mieście, a także poznamy/ utrwalimy nasz adres zamieszkania. 

          

Zanim rozpoczniemy:

- przygotujcie proszę mapę Polski z zaznaczonymi miastami (w plikach)

- zdjęcia, albumy o Czarnkowie

- szpileczkę z grzybkiem, żeby zaznaczyć miejsce Czarnkowa na mapie

- małą kartkę z nazwą ulicy, na której mieszkacie (może być umieszczona na patyczku , wklejonym w plastelinę, przymocowaną np. do plastikowej nakrętki); na kartoniku – numer domu/bloku i numer mieszkania (w przypadku bloków) Dobrze byłoby, gdyby nazwa i numery zostały napisane na komputerze i wydrukowane, żeby dziecko od początku miało kontakt z prawidłowym zapisem nazwy, bez upraszczania, jakie robimy, pisząc odręcznie.

- upewnijcie się, że dziecko dysponuje klockami, które wykorzysta do budowy domu i ulicy

 

Cele do realizacji na dziś:

  • dziecko utrwala swą wiedzę na temat Czarnkowa – rozpoznaje charakterystyczne miejsce w Czarnkowie
  • zna jego miejsce na mapie Polski
  • potrafi przedstawić się i podać swój adres zamieszkania, poznaje globalnie jego zapis

 

Czas na wspólne działanie:

1. Zaczynamy znowu od mapy Polski, tym razem z zaznaczonymi miastami. Wytłumaczcie, proszę, dziecku, że te wszystkie punkty, które widzi na mapie to miasta polskie. Wskażcie kilka punktów, tych największych miast i nazwijcie je: tu leży Warszawa, najważniejsze polskie miasto. Warszawa jest stolicą Polski. Pokażcie jeszcze Kraków – możecie wspomnieć i pokazać, że rzeka Wisła płynie przez Kraków i przez Warszawę, można pokazać Poznań – jako jedno z większych miast w pobliżu Czarnkowa – tu można odnieść się już do Waszego pobytu w Poznaniu (jeśli faktycznie dziecko już w nim było), można zapowiedzieć synkowi/córce wycieczkę, jak już będzie można opuścić domy w normalnych warunkach np. do palmiarni czy na Maltę (ale tylko wówczas, gdy będziecie mieć Państwo taką w planie – nie obiecujemy nic na wyrost)

 

2. Wskażcie teraz na mapie miejsce położenia Czarnkowa – zaznaczcie je kropką ,a dziecko niech wbije w środek np. szpileczkę z grzybkiem i zabezpieczy od tyłu plasterkiem korka od wina lub plasteliną. Pokażcie proszę albumy, zdjęcia z różnych miejsc w Czarnkowie – w plikach do pobrania kilka takich zdjęć znajdziecie.

Porozmawiajcie o tych miejscach – czy je dziecko sobie przypomina, czy rozpoznaje, czy pamięta, jak tam było. Jeśli nie zna miejsc to króciutko wyjaśnijcie, co takiego przedstawia zdjęcie – ważne żeby były to zdjęcia charakterystyczne dla naszego miasta.

 

3. Wyjdźcie teraz przed dom/blok i przyjrzyjcie się jemu bardzo dokładnie. Wydaje się to dziwne, ale wiele rzeczy robimy z automatu i nie przykładamy do nich wagi, a tu ważne jest, żeby dziecko dostrzegło numerację bloku, mieszkania, nazwę ulicy – łatwiej mu będzie sobie poukładać w głowie przyswajanie adresu. Najlepiej podczas spaceru znaleźć tabliczkę z nazwą ulicy, na której mieszkacie. Po odnalezieniu wskażcie dłońmi jak duża, długa jest WASZA ulica i nazwijcie ją się… Dzieci i rodzice z domków jednorodzinnych – proszę, byście przeszli się kawałeczek po swojej okolicy, również znajdźcie nazwę ulicy i zauważcie, że inne domy też mają swój numer. Pokażcie blok i jego numer na ścianie (drzwiach), wyrażnie powiedzcie, że to jest numer bloku/domu. WSZYSTKIE BLOKI/DOMY MAJĄ SWOJE NUMERY, ŻEBYŚMY NIE ZABŁĄDZILI. Dzieci z bloku – tu trzeba wskazać duży numer na każdym bloku i pojedyncze oznakowanie klatek – nie nazywać ich wszystkich tylko zaznaczyć, np.: Zobacz, to jest numer naszego bloku. Podobnie analizujemy numer mieszkania -(dotyczy dzieci, mieszkających w bloku) - wskazujemy drzwi do mieszkania i nazywamy: To jest nasze mieszkanie w bloku nr...Zobacz mieszkanie też ma swój numer, każde mieszkanie ma numer. Nasze mieszkanie ma numer...

 

Teraz po kolei przyswajamy wiedzę:

 

Mój dom stoi na ulicy…./ na Osiedlu…

Patrzymy na blok , pokazujemy numer budynku dziecku i go nazywamy:

Mój blok/dom ma numer…

Wracamy do domu, pokazujemy numer do drzwi wejściowych

Moje mieszkanie ma numer …

 

4. Po powrocie do domu niech dzieci zbudują z klocków swój dom, można wykorzystać jakieś kartony, pudełka… Zbudujcie razem ulicę i postawcie tabliczkę z nazwą tej ulicy – przeczytajcie ją dziecku, przymocujcie na "budynku" numer domu, jeśli to możliwe - na "drzwiach mieszkania" - numer mieszkania – niech dziecko oswaja się z wyglądem liczb i liter.

Jak już dom będzie gotowy mówimy adres, a  dziecko powtarza. Kilkakrotnie w ciągu najbliższych dni utrwalajcie tę wiedzę, aż do całkowitego opanowania przez dziecko adresu zamieszkania.

 

Nazywam się… mieszkam w … na ulicy… numer …/…

 

DZIECKO MUSI ZNAĆ SWÓJ ADRES – te ćwiczenia wyżej pozwolą mu sobie go zwizualizować. Jak już dziecko opanuje swój adres KONIECZNIE UŚWIADOMCIE JE, ŻE NIE MOŻNA PODAWAĆ ADRESU OBCEJ OSOBIE I DLACZEGO TEGO NIE WOLNO ROBIĆ( obcy człowiek może nas skrzywdzić – mówmy o tym otwarcie!)

 

 

Zabawa w budowanie może się przeciągnąć – możemy dobudować inne miejsca wokół naszego domu, nazywać je, dorobić inne eksponaty, np. drzewka, sklep, plac zabaw…

 

Miłego dnia życzę

Jolanta Szymkowiak-Polcyn

 

 

Źródła udostępnionych materiałów:

Chomikuj.pl użytkownik Lim0nka – mapa Polski, miasta

http://www.rozklady.miasta.pl/rozklad_pks/czarnkow_pks.html - czarnków na mapie

http://www.polskaniezwykla.pl/web/place/35966,czarnkow-janko-z-czarnkowa.html – Janko z Czarnkowa

wronieckibazar.pl

https://www.polskaniezwykla.pl/web/place/23711,czarnkow-plac-wolnosci.html

https://www.czarnkow.pl/edukacja.html

https://wronieckibazar.pl/zapraszamy-na-basen-do-czarnkowa/

https://www.rmf.fm/bajeczna-polska/show,1034,czarnkow-skocznia-narciarska.html

http://www.dombezprzemocy.monar.org/?page_id=2

https://zszywka.pl/p/budujemy-domki---czyli-praca-plasty-18747523.html - zdjęcie główne

Data dodania: 2020-04-29 17:42:49
Data edycji: 2020-04-29 17:55:02
Ilość wyświetleń: 325
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej