REKRUTACJA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

Zabawy w domu - 23.04.20 - CZWARTEK

Zabawy w domu - 23.04.20 - CZWARTEK

Możemy już wchodzić do lasu i zapewne wielu z Was z tej opcji chętnie skorzysta, dlatego warto uwrażliwiać dziecko na temat właściwego zachowania się w lesie, który jest przecież domem dzikich zwierząt, a my tam jesteśmy tylko gośćmi.

Dziś porozmawiamy na temat zasad, czyli Jak zachować się w lesie

Cele do realizacji, to:

* dziecko będzie doskonalło mowę oraz logiczne myślenie poprzez formułowanie zdań na temat oglądanego obrazka

*  zauważy, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawi wobec nich życzliwość i troskę

* pozna zasady zachowania się w lesie

* będzie doskonalić spostrzegawczość i koordynację wzrokowo-ruchową podczas układania obrazka z części

* wspólnie z rodzicami utworzy plakat ZASADY SZCZĘŚLIWEGO LASU

 

Zanim rozpoczniemy, proponuję:

- przygotujcie Państwo nasz obrazek LAS – ten wykonany w poniedziałek, jeśli robiony był na dużym arkuszu papieru, który zmieści przynajmniej 4 kartki A4 (dziś wykorzystamy jego drugą stronę – chcemy maksymalnie wykorzystać zużycie papieru).  Jeśli praca plastyczna LAS była wykonana na mniejszym formacie, wówczas przygotujcie jednak na dziś większy arkusz, bo będziemy robić plakat (szczegóły znajdziecie Państwo niżej)

- wydrukujcie Państwo obrazki NIE HAŁASUJ W LESIE, NIE PŁOSZ ZWIERZĄT – te obrazki wzmocnią przekaz wiersza i wpłyną na emocjonalne odczuwanie potrzeb zwierząt.

- wydrukujcie Państwo 2 sztuki obrazka LAS puzzle – jeden obrazek pozostawicie w całości, drugi potnijcie proszę na 4-5 części dla dzieci rocznik 2016 i 3-4 części dla dzieci rocznik 2017 – niestety dla osób, które nie posiadają drukarki nie mam w tym miejscu alternatywy. Jedyna, która przychodzi mi na myśl, to dwie identyczne pocztówki, ilustracje z gazet, lub choćby sylwety drzewa (muszą być TAKIE SAME) – jednak tematyka nie może odbiegać od tej dzisiaj omawianej, ponieważ te obrazki będą centralną częścią dzisiejszej pracy plastycznej.

- przygotujcie sobie małe karteczki, na których powstaną ewentualnie Wasze propozycje ZNAKÓW LEŚNYCH, kredki, mazaki, farby, kolorowy papier itd. (wszystko zależy od Waszej koncepcji wykonania pracy plastycznej), pobrać plik ZNAKI, w którym znajdziecie propozycje do wykonania plakatu ZASADY SZCZĘŚLIWEGO LASU.

 

Gotowe? No, to zaczynamy:

1. Na początek pokażcie dziecku 2 obrazki, które wcześniej pobraliście (NIE PŁOSZ ZWIERZĄT, NIE HAŁASUJ W LESIE) i zachęćcie dziecko do wysłuchania wiersza o dzieciach w lesie.

 

W lesie

Poszły dzieci na wycieczkę do lasu.
Nazrywały świeżych liści
narobiły hałasu.


Uciekły ptaszki z lasu,
wiewiórki, zające i jeże.
Tyle krzyku i hałasu
wśród leśnych ścieżek!


Drżą drzewka listeczkami,
brzoza płacze:
Kiedyż, wreszcie pójdą sobie
ci krzykacze!".

 

                                                               Janczarski Czesław

 

Po wysłuchaniu koniecznie przeprowadźcie rozmowę z dzieckiem:

               - Gdzie poszły dzieci?

               - Co zrobiły w lesie? (i co jeszcze?)

               - Co się stało ze zwierzętami w lesie?

               - Kto uciekł z lasu?

               - Jak się czuły drzewa w lesie?

               - Jak brzoza nazwała dzieci?

               - Dlaczego tak je nazwała?

 

 

Dzieci zapewne cały czas spoglądały na obrazki, jak czytaliście Państwo wiersz. Zadajcie, proszę, pytanie, jak czują się zwierzęta, które widzą na obrazku ? Dlaczego są smutne i wystraszone? Dlaczego uciekają? itd – skupiamy się na emocjach zwierząt, by dziecko zrozumiało, że zwierzęta to też  istoty czujące.

 

2. Rozruszajmy teraz malucha. Dziecko zna już zwierzęta leśne i domowe z poprzednich zabaw, więc wykorzystajmy tę wiedzę. Umówmy się, że będzie przez chwilkę np. podskakiwać na dwóch nogach. Jak usłyszy od Was nazwę zwierzęcia, które mieszka w lesie – zatrzymuje się i bije brawo, jak usłyszy nazwę zwierzątka z gospodarstwa domowego– zatrzymuje się i robi przysiad. (np.: podskok, podskok, podskok – WIEWIÓRKA -zatrzymuje się i bije brawo - podskok, podskok, podskok – KURA robi przysiad). Niech ta zabawa trwa ok. 2. min. Możecie zmienić aktywność dynamiczną, np. na pajacyki, ale sygnały umowne niech zawsze zostaną takie same.

 

3. Wracamy na dywan. Odłóżcie na bok te 2 wcześniejsze obrazki (niech znikną z pola widzenia dziecka – w dalszej części będzie je można wykorzystać, w całości lub po wycięciu fragmentów, do tworzenia pracy plastycznej ). Teraz rozpoczniemy pracę z innym obrazkiem (w plikach do pobrania zatytułowany jest LAS puzzle ). Pracę z tym obrazkiem przeprowadźcie, proszę, w dwóch etapach – każdy z nich ma za zadanie kształtowanie innej umiejętności u dziecka, dlatego są one równie ważne, jak również ważna jest kolejność tej pracy. Połóżcie najpierw przed dzieckiem duży arkusz papieru (lub odwrócona praca plastyczna LAS)

I ETAP:

Połóżcie CAŁY obrazek LAS na arkuszu (w ten sposób ograniczymy działanie innych bodźców, jak np. kolorowy wzór na dywanie, a skupimy uwagę dziecka tylko na obrazku) i poproście dziecko, żeby opowiedziało, co na nim widzi. Zachęcajcie proszę pytaniami, by wymieniło jak najwięcej szczegółów (dzieci w tym wieku zazwyczaj wymieniają pojedyncze wyrazy, nie tworzą jeszcze zdań). Możecie zachęcać dodatkowymi pytaniami (np. jeśli dziecko wymieniło wiewiórkę, od razu zapytajcie co robi wiewiórka na obrazku?). Ponownie zadajmy pytanie, jak czują się zwierzęta w tym lesie? dlaczego są zadowolone? –  skupiamy się, tym razem, na dobrych emocjach zwierząt.  Nie przedłużajcie jednak pytaniami, bo dziecko szybko się zniechęci.

Po omówieniu obrazka przyklejcie go proszę mniej więcej na środku dużego arkusza.

II ETAP

Dajemy POCIĘTY NA CZĘŚCI obrazek LAS. Zadaniem dziecka jest ułożenie go w całość POD obrazkiem, który przed chwilą przykleiliście. Dziecko, w razie trudności, będzie odwzorowywało układanie na podstawie oglądanego obrazu.  Ważne, żeby dziecko samo starało się ułożyć obrazek z części. W razie BADRZO DUŻYCH PROBLEMÓW można mu pomoc. Najlepiej, jeśli dziecko na początek ułoży obrazek "na sucho", bez użycia kleju. Daje to możliwość zmiany decyzji, jeśli któraś z części wymaga poprawienia ułożenia. Dopiero po ułożeniu i upewnieniu się, że wszystkie części są dobrze ułożone można przyklejać. Wy, Rodzice przyklejcie szybciutko te części - dziś celem nie jest przyklejanie obrazka, a jego ułożenie w całość. Połączenie tych dwóch umiejętności jest jeszcze dość trudne. No, chyba, że dziecko wykaże się taką ochotą, to ABSOLUTNIE NIE OGRANICZAMY JEGO ZAPAŁU, nawet gdyby miało przykleić trochę krzywo.

 

4. Wykonanie plakatu ZASADY SZCZĘŚLIWEGO LASU Ustalcie, wspólnie z dzieckiem, czego nie wolno robić w lesie, żeby zwierzęta czuły się w nim tak szczęśliwie. Można zastosować tu obrazki, które macie Państwo do pobrania w załączniku, możecie stworzyć własne znaki, możecie zapisywać – słowem, tworzymy plakat, który potem można ozdobić wg inwencji dziecka. Sugeruję, żeby jednak były to znaki umowne, bo są one możliwe do „odczytania” przez dziecko. Należy jednak wyraźnie przekazać omawianą zasadę i nazwać ją.

 - NIE HALASUJEMY W LESIE

- NIE ZRYWAMY LEŚNYCH KWIATÓW

- NIE ŁAMIEMY GAŁĘZI

- NIE WYRZUCAMY ŚMIECI

Na koniec prośba: zróbcie zdjęcia wszystkim wykonanym plakatom (na dole z dopiskiem imienia dziecka) – wrzucimy je na stronę internetową pod dzisiejszymi materiałami. Na zdjęcia plakatów czekamy do końca kwietnia.



Życzę miłej i owocnej pracy

Jolanta Szymkowiak-Polcyn

 

Źródła udostępnionych materiałów:

Chomikuj.pl użytkownik Margareta – obrazek NIE HAŁASUJ, NIE PŁOSZ ZWIERZĄT

Chomikuj.pl  użytkownik ANNAK911 – obrazek lasu

http://www.siasta.pl/?202,zi39-zachowaj-cisze-w-lesie – zdjęcie główne

Data dodania: 2020-04-22 12:03:34
Data edycji: 2020-04-28 19:02:05
Ilość wyświetleń: 2130
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej