REKRUTACJA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

Zabawy w domu - 20.05.20 - ŚRODA

Zabawy w domu - 20.05.20 - ŚRODA

Dziś policzymy kwiaty i poukładamy na kartce wskazane elementy według wzoru – rozwiniemy u dziecka umiejętność układania rytmów. 

Tematem naszej dzisiejszej aktywności są ZABAWY MATEMATYCZNE.

 

CELE DO REALIZACJI NA DZIŚ:

* dziecko pozna nazwy wybranych kwiatów

* przeliczy elementy w zakresie 1-4

* odtworzy liczbę elementów poprzez odwzorowywanie

* wychwyci i będzie  kontynuować powtarzający się rytm,

* ułoży szlaczek z figur geometrycznych

 

Zanim rozpoczniemy, proszę przygotować:

- wydruki kwiatów do zabawy matematycznej

-  w pojemniku 10 (najlepiej jednakowej wielkości klocków)

- wyciąć po ok. 20 kółek o średnicy 3-4 cm, z kolorowego, sztywniejszego papieru, tego samego koloru ( po 10 dla rodzica i 10 dla dziecka). Jeśli ktoś zbiera nakrętki plastikowe i znajdzie 20 takich samych nakrętek, to można je wykorzystać, zamiast kółek.

- wykałaczki krótkie, albo słomki pocięte na kilkucentymetrowe odcinki (tego samego koloru) – w opisie zabawy ten element będzie funkcjonował pod nazwą PATYCZEK

- przygotujcie tabliczki – to mogą być zwykłe kartki z bloku technicznego. Przetnijcie te kartkę wzdłuż na 2 równe pasy. 1 część dla rodzica, druga dla dziecka. Na paskach proszę narysować po lewej stronie, na samym brzegu, grubszą, pionową linię – to oznaczenie LEWEJ STRONY – pamiętajmy, że wszystkie układy zaczynamy od lewej strony. Każdy pasek, także ten dla Was, ma mieć oznaczenie LEWEJ STRONY.

Na środku pasków, wzdłuż całej kartki,   narysujcie cieńszą, poziomą linię – to „sznurek” na który będziecie nawlekać „korale” (koła i patyczki).

 

Wszystko gotowe? Zaczynamy!

 

1 Usiądźcie na dywanie. Uwaga: pamiętajcie, że ze względu na kształtowanie prawidłowej sylwetki, siad na dywanie powinien być skrzyżny, tzw. „po turecku”. NIE SIEDZIMY NA KOLANACH, Z NOGAMI WYWINIĘTYMI W KSZTAŁT LITERY V!

 

Przypomnijcie sobie z dzieckiem postać Wojtusia z opowiadania wtorkowego, który obiecał swojej mamie pomoc w domu.

Można snuć dalszą opowieść o chłopcu:

 

Już wkrótce Dzień Matki i Wojtuś pomyślał o prezentach dla mamy.  Z samego rana wybrał się z Tatą do kwiaciarni i kupili mamie jej ulubione kwiaty: tulipany, róże, słoneczniki i goździki

 

Wymieniając nazwy kwiatów, układajcie przed dzieckiem obrazki: 4 tulipany, 3 róże, 2 słoneczniki, 1 goździk. Ułóżcie, ale nie mówcie ile ich jest na obrazku.

 

Uwaga: przed dziećmi rocznik 2017 układamy dopiero od 3 róż, pomińcie tulipany – mogą sobie nie poradzić z przeliczeniem 4 elementów.

 

Mama najpierw wsadziła wazonu tulipany

 

Dz. wskazuje właściwy obrazek, liczy tulipany, układa pod kartką tyle klocków, ile jest tulipanów na kartce ( przy układaniu klocków mówicie dziecku : UŁÓŻ POD KARTKĄ TYLE KLOCKÓW, ILE JEST TULIPANÓW. Nie mówcie: UŁÓŻ 4 TULIPANY, nie przeliczajcie za dziecko – podobnie niech to się odbywa w przypadku pozostałych obrazków)

 

Potem włożyła jeszcze do wazonu róże.

 

Dz. wskazuje właściwy obrazek, liczy róże, układa pod kartką tyle klocków, ile jest róż na kartce .

 

Dołożyła teraz do wazonu słoneczniki.

 

Dz. wskazuje właściwy obrazek, liczy słoneczniki,, układa pod kartką tyle klocków, ile jest słoneczników na kartce .

 

Na końcu włożyła do wazonu goździki.

 

Dz. wskazuje właściwy obrazek, liczy goździki układa pod kartką tyle klocków, ile jest goździków na kartce .

 

2 . Pozbierajcie szybciutko obrazki kwiatów i klocki. I zaproście dziecko do zrobienia korali dla mamy. Usiądźcie naprzeciwko siebie, jednak w takiej odległości, by zmieściły się przed wami tabliczki – jedna tabliczka dla rodzica, druga dla dziecka. Każde z Was ma swój komplet kół i patyczków, które leżą w pojemniku

 

Uwaga: dziecko będzie odwzorowywało Wasze układy na kartce, dlatego Wy, drodzy Państwo, będziecie układać „do góry nogami”, czyli od Waszej prawej strony (z Waszego punktu siedzenia). Układacie od strony góry Waszej tabliczki, dziecko z dołu swojej.

 

Powiedzcie dziecku, że teraz będziecie na tym sznurku (pozioma linia) układać korale.

 

Proszę wykonać to zadanie dokładnie tak, jak opisuję poniżej:

 

Pierwszy układ:

Popatrz na sznurek, układam na nim koła.

 

Rodzic kładzie na linii na trzy kółka i razem z dzieckiem  powtarza koło, koło, koło....Jak myślisz, co będzie dalej?

Dziecko podaje odpowiedź, że dalej będzie koło, koło, koło...

 

Teraz dziecko na swojej tabliczce układa taki sam wzorek, odczytując co ułożyło. Kładzie i nazywa: kółko, kółko, kółko…

Układacie i nazywacie figurę aż do końca tabliczki - wzdłuż calego "sznurka"

Po ułożeniu całego układu  odkładamy wszystkie koła do pojemnika i zapowiadamy dziecku, że teraz będziecie układać korale inaczej. Dziecko przygląda się najpierw temu, co robi i nazywa rodzic.

 

Drugi układ:

Patrz teraz na sznurek. Układam na nim: koło, patyk, koło, patyk, koło, patykco teraz będzie dalej?

 

Patyk układany jest pionowo do linii sznurka

 

Rodzic kładzie na sznurku i nazywa po kolei: koło, patyk, koło, patyk,  koło, patyk co dalej? Jeśli dziecko powie „patyk” to wróćcie na początek ułożonego przez Państwo wzoru, wskazujcie palcem i jeszcze raz nazywajcie kolejne elementy, mówcie dość rytmicznie (w głowie dziecka powinien zacząć się pojawiać rytm wypowiadanych słów)

 

Teraz dziecko zaczyna układać ten sam wzór: koło, patyk, koło, patyk, koło, patyk…aż do końca sznurka, zachowując układany rytm.

Po skończeniu, układacie elementy do pojemników. Jeśli dziecko świetnie poradziło sobie z drugim układem, można spróbować przeprowadzić z nim układ trzeci.

 

Trzeci układ:

Rodzic mówi i układa jednocześnie:

Teraz na sznurku układam: patyk, patyk, koło, patyk, patyk, koło, patyk, patyk, koło…co będzie teraz? W razie trudności, robimy to co wyżej.

 

Ułóż teraz tak jak ja: patyk, patyk, koło, patyk, patyk, koło, patyk, patyk, koło,…

 

Dziecko odtwarza wzór wg rytmu - do końca "sznurka" - układając, nazywa elementy.

 Sprzątamy ułożone elementy do pojemnika.

 

3. Poproście dziecko, by teraz na swoim sznurku samo spróbowało ułożyć jakiś dowolny układ , by zrobiło korale, ale tak, żeby elementy się powtarzały. Może wykorzystać również kartkę rodzica, by stworzyć inny układ.

Na końcu dziecko wszystkie figury przykleja do kartki, w tej kolejności, jak układało.

 

 

Życzę miłej zabawy

Jolanta Szymkowiak-Polcyn

 

 

https://nl.123rf.com/photo_13796648_lente-bloemen-in-potten-ge%C3%83%C6%92-%C3%82%C2%AF-soleerd-op-witte-achtergrond-vector-illustratie.html- zdjęcie główne

Data dodania: 2020-05-16 00:40:55
Data edycji: 2020-05-18 21:16:36
Ilość wyświetleń: 553
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej