REKRUTACJA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

Zabawy w domu - 20.04.20 - PONIEDZIAŁEK

Zabawy w domu - 20.04.20 - PONIEDZIAŁEK

Jest poniedziałek, zatem w tym tygodniu rozpoczynamy kolejny KRĄG TEMATYCZNY, którym będzie zbliżające się ŚWIĘTO ZIEMI.

 

Dzisiaj porozmawiamy o lesie i ustalimy wspólnie z dziećmi, jaką rolę pełni las w życiu ludzi i zwierząt.

 

Cele do osiągnięcia na dziś:

*dziecko wsłucha się i rozpozna odgłosy lasu

*potrafi różnicować drzewa iglaste i liściaste

*pozna rolę lasu w życiu człowieka i zwierząt

*pozna wybrane zwierzęta leśne

*zrobi pracę plastyczną

 

Przed rozpoczęciem proponuję

- przygotować sobie w pobliżu albumy przyrodnicze, ewentualnie wycinki z gazet LAS, czy gotowe do pobrania wydruki TYPY LASU

- dyskretnie sprawdzić, w tajemnicy przed dzieckiem, czy ma jakieś książeczki o lesie i jego mieszkańcach. Jeśli nie ma – pominiecie w przebiegu zabawy szukanie przez dziecko tych książeczek, a jego uwagę skupicie na przygotowanych przez siebie materiałach

-  przygotować duży arkusz szarego papieru (lub jakiegoś innego, który pomieści kilka sylwet drzew)

- zgromadzić materiał plastyczny - zielona farba, mazaki, kredki, kolorowy papier, ewentualnie zielona wełna, miękki materiał

- wydruk zwierząt leśnych i sylwet drzew

 

Zaczynamy

1. Króciutko przedstawcie Państwo dziecku temat dzisiejszych zabaw, np.: Zaproszę cię dziś do miejsca bardzo ważnego dla wszystkich zwierząt i ludzi. Posłuchaj, to odgłosy z tego miejsca – włączcie nagranie ODGŁOSY LASU i spróbujcie razem zidentyfikować usłyszane głosy. Po wysłuchaniu ustalcie, że głosy pochodziły z lasu.

2. Zachęćcie dziecko, by wyszukało wśród swoich książeczek te, które pokazują las, sami również poszukajcie wśród swoich zbiorów adekwatne egzemplarze (albumy, książki przyrodnicze, wycinki z gazet), a jeśli nie ma, można posłużyć się wydrukami, które znajdziecie Państwo w plikach do pobrania.

Usiądźcie przed przygotowanym stanowiskiem z ilustracjami lasu. Proszę, by dziecko opowiadało, co widzi na ilustracjach, nazywało ewentualne zwierzęta, które się tam pojawiły. Zwróćcie, proszę,  uwagę dziecka na to, że w lesie rosną drzewa, które mają liście i takie które mają igły. Te igły TO TEŻ liście. Liście drzew są bardzo potrzebne, bo tworzą powietrze, którym oddychają ludzie i zwierzęta. 

3. Odwołajcie się do odbytej wspólnie wycieczki do lasu – na pewno niejedną już odbyliście wcześniej (np. podczas spaceru, grzybobrania) i pozwólcie dziecku przypomnieć sobie co widziało w lesie? co mu się najbardziej podobało? Jak się czuło? Warto powiedzieć dziecku, że las jest ludziom bardzo potrzebny, bo w nim czujemy się spokojniejsi, możemy dobrze oddychać i stajemy się zdrowsi, możemy znaleźć w nim dużo dobrego jedzenia (grzyby, jagody orzechy) – oczywiście są to informacje ogólne, na miarę możliwości rozwojowych naszych dzieci (proponuję jeszcze na tym etapie pominąć funkcję lasu, jaką jest dostarczanie drewna – to pojęcie jeszcze zbyt abstrakcyjne, tym zajmiemy się gdy dzieci będą nieco starsze).

Można zapytać dziecko, czy wie, dlaczego las jest potrzebny zwierzętom? Dojdźcie wspólnie do wniosku, że las jest domem NIEKTÓRYCH zwierząt. Zwierzęta tu mieszkają i szukają sobie jedzenia. Mają swoje domy, w których wiosną rodzą się małe zwierzątka.

 

4. Pokażcie dziecku obrazki zwierząt (wydruk – pocięty na prostokąty, wg zaznaczonych linii), nazwijcie wspólnie te zwierzęta i KONIECZNIE podkreślcie, że są to mieszkańcy lasu. Powiedzcie dziecku, że te zwierzęta szukają lasu w którym mogłyby zamieszkać i dziś wspólnie stworzycie dla nich las.

5. Praca plastyczna. Wiem, że jesteście kreatywni, pokazaliście to już nie raz. Można malować, rysować drzewa, wycinać. Wy, Rodzice, możecie narysować dziecku sylwety drzew na dużym arkuszu papieru, a dziecko wypełni je ulubioną techniką – zwróćcie jednak uwagę na to, że teraz jest wiosna i listki dopiero pokazują się na drzewach – są jeszcze bardzo małe i zielone.

Dla tych, którzy potrzebują podpowiedzi, jak wykonać las, proponuję:

- wydrukować kilka drzew LIŚCIASTYCH z plików do pobrania, a koronę drzew dziecko wypełni zieloną farbą np.:

* stemplami z paluszków dziecka

*stemplami z butelki plastikowej – stemplujemy zakrętką

*malowaniem patyczkami do uszu (przez nanoszenie delikatnych punktów)

*malowanie „pędzelkiem” – zrobionym z kawałka folii bąbelkowej (niewielki kwadrat foli zwinięty i przewiązany gumką – recepturką)

- wydrukować kilka drzew iglastych – rysujemy IGŁY kredką zieloną – pionowe kreski - w obrębi sylwety drzewa

Po wypełnieniu sylwet drzew pomagamy dziecku wyciąć je po liniach. Wycięte sylwety dziecko rozmieszcza na całej powierzchni arkusza szarego papieru. Miejsca między drzewami wypełniamy np. miękkim zielonym materiałem, czy papierem (dzieci mogą z papieru wyciąć trawkę), przyklejamy do arkusza. Rozmieszczamy w lesie wycięte sylwety zwierząt leśnych.

Powstanie piękna praca plastyczna, którą warto zachować na nadchodzące dni – to dzieło może być nam jeszcze w tym tygodniu potrzebne.

 

Życzę miłej zabawy

Jolanta Szymkowiak-Polcyn

 

 Źródła udostępnionych materiałów

Chomikuj,pl  użytkownik agag61 – typy lasu

Chomikuj.pl użytkownik fasolka83 – zwierzęta leśne

Chomikuj.pl użytkownik pikus2000 - odgłosy lasu

http://sp64poznan.pl/las - zdjęcie główne

 

Data dodania: 2020-04-17 18:44:03
Data edycji: 2020-04-17 18:54:24
Ilość wyświetleń: 538
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej