Cele: rozwijanie mowy - dziecko wypowiada się na temat spędzania czasu w różnych miejscach na wakacjach.
Środki dydaktyczne: obrazki, zdjęcia lub widokówki przedstawiające: morze, góry, jezioro i las, wiersz: B. Forma pt.:" Wakacje".
Przebieg zajęcia:
Rozmowa wstępna przy obrazkach (zdjęciach) przedstawiających morze, góry, jezioro i las.
Pytamy dziecko co jest na każdym obrazku i czy mu się podoba?
Słuchanie wiersza pt.:"Wakacje"
Fale morskie fale
i piasek na plaży,
o letniej zabawie
Każdy przecież marzy.
Góry, nasze góry
i pachnące lasy,
plecak zabieramy,
jedziemy na wczasy.
Rzeki i jeziora
już na nas czekają,
wiosła i kajaki
na spływ zapraszają.
Rozmowa na temat wysłuchanego utworu:
Co można robić podczas wakacji nad morzem?
Jak można spędzić czas w górach?
Jak można spędzać wakacje nad rzekami i jeziorami?
Co można robić latem , kiedy zostajemy w domu?
Zabawa: " Co nam się przyda na wakacyjny wyjazd?"
Rodzic wcześniej wkłada do plecaka różne wakacyjne akcesoria np.: okulary słoneczne, piłkę, łopatkę, foremki, apteczkę, książkę, latarkę itp. , ale też rzeczy , które nie są potrzebne na wakacjach np. zimowe rękawiczki, szalik itp. Zadaniem dziecka jest nazwanie przedmiotów, określenie do czego służą i czy będą potrzebne na wakacjach.
Na zakończenie jeszcze raz czytamy dziecku wiersz pt.:"wakacje"