REKRUTACJA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

ZABAWY W DOMU - 17.11.2020 - WTOREK

ZABAWY W DOMU - 17.11.2020 - WTOREK

Żeby zdrowym być, trzeba soki pić – to już wszyscy wiemy i będziemy dziś zachęcać dzieci do picia zdrowych napojów.

 

Cele do osiągnięcia na dziś:

* Nauczymy się segregować produkty i posługiwać się liczebnikami porządkowymi: pierwszy, drugi, trzeci, czwarty.

* Utrwalimy sposób na sprawdzenie liczebności zbiorów, bez konieczności liczenia elementów – łączenie w pary.

* Poeksperymentujemy z wodą i farbami, tworząc nowe kolory – rozwijać będziemy wyobraźnię i motorykę małą.

 

Co nam będzie potrzebne?

* Koszyk lub miska na warzywa i owoce (takie, jakie macie w domu, ale przynajmniej po 5 warzyw i 4 owoce – liczba musi być o 1 różna)

* Dla osób, które nie mają odpowiedniej ilości warzyw i owoców – obrazki do pobrania – warzywa i owoce, także tacka do poukładania obrazków

* 2 duże talerze

* Obrazek z sylwetami butelek

* Sokowirówka – dla chętnych, którzy wspólnie z dziećmi zrobią sok z warzyw i owoców, dostępnych w domu

* Kilka małych słoiczków i farby plakatowe

 

Gotowe? To zaczynamy:

 

1.Na początek zapraszam do zabawy w nazywanie produktów i zakwalifikowanie ich do rodzin warzyw lub owoców. Można wykorzystać Wasze zasoby domowe ( kilka różnych warzyw i kilka owoców) albo skorzystać z wyciętych wcześniej sylwet warzyw i owoców – jeśli skorzystacie  Państwo z tej opcji, to po wydrukowaniu usuńcie obrazki SELERA, PORA, FASOLI  oraz WIŚNIA I AGREST– nie będą dziś potrzebne.

 

Warzywa i owoce razem włóżcie do koszyka i postawcie przed dzieckiem lub obrazki, ułożone wszystkie na jednej tacy.

 

Niech dziecko przyjrzy się produktom/obrazkom i kolejno niech wskaże i nazywa je, każdorazowo zaznaczając, czy jest to owoc czy warzywo, np., TO JEST MARCHEWKA. MARCHEWKA JEST WARZYWEM.

 

Uwaga!

Dzieci mogą mieć problem z określeniem rodzaju produktów, dlatego jeśli nie wiedzą, to proszę za każdym razem podać dziecku właściwą klasyfikację wskazywanego i nazywanego przez Niego produktu/obrazka, czyli czy jest to owoc czy warzywo.

 

 

Na utrwalenie rodzaju proponuję zabawę: umówcie się z dzieckiem, że będą pokazywały odpowiednim ruchem ciała: jeśli powiecie dziecku nazwę warzywa – to dziecko podskakuje na dwóch nogach, jeśli usłyszy nazwę owocu – klaszcze w dłonie. Niech zabawa trwa tak długo, aż wymienicie Państwo wszystkie produkty z koszyka czy z tacy.

 

Dopiero po tych wszystkich czynnościach możemy rozpocząć segregację naszych elementów.

 

2. Klasyfikowanie elementów ze względu na rodzaj (jedna cecha)

 

ZADANIE DLA 4-LATKÓW:

 

 Połóżcie przed dzieckiem 2 talerze i spytajcie, jak moglibyśmy podzielić te wszystkie produkty. Koniecznie zwróćcie uwagę dziecka, że  są tylko 2 talerze i należy to podzielić tak, aby wszystkie produkty zmieściły się na tych właśnie talerzach. Niech padają propozycje dziecka (prawdopodobnie będą chciały dopasować je albo kształtem , albo kolorem). Po każdej propozycji dziecka pozwólcie Mu na działanie. Nie używajcie słów krytyki, po prostu zaakceptujcie pomysł dziecka, zachęcając za każdym razem do poszukania innego  rozwiązania. Jeśli zauważycie, że dziecko ma problem z podaniem podziału na warzywa i owoce, to po prostu podajcie Mu to w formie polecenia: podziel na talerzyki warzywa i owoce – na jednym talerzyku warzywa, na drugim –o oce. Korygujcie, jeśli dziecko będzie popełniać błędy – docelowo: na jednym talerzu mają być owoce, na drugim warzywa.

 

To samo działanie dla 3-latków – kładąc przed nimi talerzyki od razu zaproponujcie dziecku, żeby podzieliło produkty/obrazki na warzywa i owoce. Wskażcie talerzyk, gdzie dziecko będzie odkładać owoce i drugi – na warzywa. Wspierajcie dziecko w działaniu, stosując słowa zachęty i pochwały.

 

 

3. Po posegregowaniu elementów, spytajcie dziecko, czego, jego zdaniem jest więcej: warzyw czy owoców? Po udzieleniu przez dziecko odpowiedzi, np. OWOCÓW JEST WIĘCEJ NIŻ WARZYW nie liczcie ich, tylko spytajcie:

 

Jak możemy sprawdzić czego jest więcej, bez liczenia?

 

Dziecko powinno dać odpowiedź, że MOŻNA POŁĄCZYĆ OWOCE I WARZYWA W PARY. Podobne działania stosujemy w przedszkolu, więc to zadanie nie powinno sprawiać kłopotów. Jeśli jednak zapomniało o tym sposobie, koniecznie sami nazwijcie dziecku tę czynność i poproście by wyciągając z talerzyków po jednym warzywie i jednym owocu, układały je w rzędach obok siebie – tak utworzą pary:

Np.:

Sałata - jabłko

Cebula - arbuz

Rzodkiewka - gruszka

Burak - banan

Marchew…..

 

Co nie ma pary - warzywo czy owoc? Czego jest więcej? – warzyw

 

4. Powiedzcie dziecku, że z wielu warzyw i owoców można robić soki. Soki powinniśmy pić przez cały rok, szczególnie zimą.

Połóżcie przed dzieckiem sylwety butelek i wycięte obrazki buraczka, jabłka, marchewki i natki pietruszki. 

 

Niech dziecko przyjrzy się kolorom soków i dopasuje odpowiedni obrazek do odpowiedniej butelki. Obrazki naklejamy na odpowiednią butelkę.

 

Butelki na obrazku stoją w kolejności:

 

PIERWSZA – sok jabłkowy

DRUGA – sok z natki pietruszki

TRZECIA – sok marchewkowy

CZWARTA – sok z buraczka

 

Rodzic, wskazując poszczególne butelki, nazywa ich kolejność w szeregu (to jest pierwsza butelka, to druga butelka …itd.)

 

Teraz rodzic zadaje pytania:

 

W KTÓREJ BUTELCE JEST SOK JABŁKOWY? (a potem: marchewkowy, pietruszkowy, buraczkowy)

Dziecko nie wskazuje palcem, lecz posługuje się nazwami liczebników porządkowych:

W pierwszej…

W drugiej…

W trzeciej…

W czwartej…

Jeśli dziecko nie będzie potrafiło użyć liczebników porządkowych, to ponownie Państwo wskazujecie i nazywacie je, tak jak na początku zadania, po czym ponownie zadajecie pytanie: W KTÓREJ BUTELCE…?

 

5. Zachęcam teraz do wykonania soku z dostępnych Wam warzyw i owoców – można dziecko uświadomić, że w sokach możemy łączyć wiele owoców i warzyw. Zacznijcie najpierw np. od soku jabłkowego – pozwólcie dziecku spróbować. Dorzućcie jedną marchewkę do sokowirówki i połączcie z wcześniejszym sokiem jabłkowym. Niech dziecko teraz porówna smak i oceni, jak zmienił się kolor soku. Eksperymentujcie do woli. Często jest to bardzo ważny początek, pozwalający przygotować dziecko do systematycznego picia soków.

 

  1. Postawcie przed dzieckiem kilka słoiczków po dżemie. Niech samo naleje wody do słoików, porówna, gdzie jest mniej, a gdzie więcej. Zabawa plastyczna ROBIMY SOKI -

Dziecko macza pędzelek w farbie i płucze go w wodzie. Używając  koloru, rozmawiajcie z dzieckiem, jaki to może być sok. Niech każdy ze słoików ma inną barwę. Po zabarwieniu wody na np. kolor czerwony (sok pomidorowy) dziecko może dołożyć trochę farby żółtej – obserwacja, jak zmienił się kolor wody i z czego to teraz może być sok. Zabawa trwa tak długo, jak długo dziecko ma ochotę eksperymentować.

 

Zachęcam szczególnie do wykonania czynności, opisanych w  punktach 1-4 – kształtujemy umiejętności matematyczne dzieci. Punkty 5 i 6 można zrealizować w ciągu dnia.

 

Życzę miłej zabawy

Jolanta Szymkowiak-Polcyn

 

 

 

 

Źródła udostępnionych materiałów:

https://pl.dreamstime.com/zdj%C4%99cie-stock-set-butelka-sok-image84963000

chomikuj.pl użytkownik beata3413

https://chomikuj.pl/beata3413/Autyzm(has*c5*82o-111)/obrazki+dydaktyczne/Warzywa+i+owoce

https://sklep.ronic.pl/blog/58_dlaczego-powinnismy-pic-wyciskane-soki.html - zdjęcie główne

Data dodania: 2020-11-15 19:43:26
Data edycji: 2020-11-16 13:46:28
Ilość wyświetleń: 252
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej