Czcionka:

A+
A-

Kontrast:

Zabawy w domu -12.05.20 - WTOREK

Zabawy w domu -12.05.20 - WTOREK

Mówiąc o łące nie możemy pominąć całego świata zwierząt, żyjących w tym ekosystemie.

 MIESZKAŃCY ŁĄKI zapukają dziś do  naszych domów.

 

CELE DO REALIZACJI:

* Dziecko odgadnie zagadki słowno-obrazkowe
* Wymieni mieszkańców łąki
* Dokona syntezy sylabowej wyrazu

Wzmocni więzi rodzinne, uczestnicząc w masażyku relaksacyjnym

* Wykona pracę plastyczną - biedronka

 

Zanim rozpoczniemy:

 

* pobierzcie, proszę pliki – MIESZKAŃCYLASU– te obrazki, to odpowiedzi na zagadki, które dziś rozwiążą dzieci. Wytnijcie, proszę,  każdy z tych obrazków – zróbcie to Wy, Rodzice, najlepiej w tajemnicy przed dzieckiem. Uwaga! Nie wiem, jakiej wielkosci makiety wykonaliscie wczoraj, dlatego jeśli ocenicie, że obrazki są zbyt duże,  to proszę je wyciąć po obwodzie sylwety lub po prostu od razu przygotowac większy arkusz, na którym zmieszczą się swobodnie wszystkie przygotowane obrazki zwierząt. Nie powinny obe zagłuszyć wczorajszej pracy dziecka, a stanowić jedynie jej element.

* będzie też potrzebna wczorajsza makieta łąki. Jeśli dziecko jej nie robiło – nic nie szkodzi. Po prostu przygotujcie dziś większy arkusz – myślę, że 2 sklejone kartki A4 wystarczą

 

Zaczynamy zabawę:

 

1. Przygotujcie wczorajszą pracę plastyczną. Jeśli udało Wam się wczoraj zobaczyć jakieś zwierzątko na łące - to dziś niech dziecko przypomni sobie jego nazwę,

Powiedzcie, że za chwilę poznamy innych mieszkańców łąki. Połóżcie przed dzieckiem obrazki, które będą odpowiedzią zagadek. Niech dziecko po kolei nazywa poszczególne obrazki. Gdy już wszystkie nazwy zostaną powiedziane – zachęćcie go do wysłuchania zagadki i poproście, aby wskazało i nazwało odpowiedź na zagadkę.

 

Po odgadnięciu zagadki dziecko przyklei sylwetę zwierzęcia na makietę swojej łąki.

Dla naszych 3-latków wystarczą 3 zagadki - bocian, żaby i zając.

 

ZAGADKI:

Powrócił do nas z dalekiej strony,
Ma długie nogi i dziób czerwony. (bocian)

 

Skaczą po łące Pływają w wodzie

Z boćkiem bywają w ciągłej niezgodzie. (żaby)


Piękne i kolorowe.
Lekko unoszą się nad łąką,
Gdy tylko zaświeci słonko. (motyle)

 

Na własnych plecach domek swój nosi,

a więc nikogo o nocleg nie prosi (ślimak).

 

Zapewne znacie takiego konika,

 co wiosną w trawie cichutko cyka (konik polny)

 

 Małe zwierzątko, sił ma niewiele,
a kopie w ziemi długie tunele. (kret)

 

W dzień pracują na łące.
Mają dużo roboty, bo zbierają miód złoty. (pszczoła)

 

Ma długie uszy, bardzo zwinnie skacze.
Zmyka więc przez pola, gdy psa zobaczy. (zając)

 

2. Po przyklejeniu wszystkich obrazków MIESZKAŃCY ŁĄKI zasugerujcie dziecku, że brakuje tu jeszcze jakiegoś zwierzątka – owada. Przez chwilę pozwólcie się dziecku zastanowić. Jeśli nie wpadnie na to, że brakuje BIEDRONKI, poproście by posłuchało nazwy tego zwierzątka, ale tę nazwę powiedzcie mu podzieloną na części (sylaby). Jeśli nawet sam odgadnie nazwę owada , to też przeprowadźcie poniższe ćwiczenie.

Wyraźnie oddzielcie poszczególne sylaby BIE – DRON – KA, dziecko składa wyraz w całość i mówi BIEDRONKA. Poproście, by teraz ono samo podzieliło wyraz na części (dziecko często posiłkuje się rytmicznym wyklaskiwaniem  sylab)

 

Jest to ćwiczenie dla naszych 4-latków. 3-latki mogą sobie z nim jeszcze nie poradzić.

 

  1. Pokażcie teraz obrazek biedronki i powiedzcie, że:

 

Biedronka ma skrzydełka koloru czerwonego, a na nich  ma siedem kropek .  Ale jak była bardzo małą biedroneczką to była całkiem żółta i nie miała kropek, szybko zmieniła się w czerwoną biedronkę z czarnymi kropkami. Jest owadem bardzo pożytecznym, ponieważ odżywia się mszycami które są szkodnikami roślin, dlatego też jest mile widziana u ogrodników w ich ogrodach. Ratuje ich kwiaty i rośliny przed mszycami, które je lubią zjadać.

 

4. Dziecko kładzie się teraz na dywanie, kanapie, a Państwo wykonają na jego plecach masażyk, pod hasłem „Spacer biedronki”


Biedroneczka mała po trawce biegała. – delikatnie poruszajcie palcami w różnych kierunkach,
Nóżkami tupała, – naprzemiennie uderzajcie lekko w plecy otwartymi dłońmi,
rączkami machała. – pomasujcie je obiema rękami,
Potem się ślizgała – przesuńcie  zewnętrzną stroną dłoni do góry,
do góry i w dół. – wewnętrzną w dół,
W kółko się kręciła – narysujcie rękami koła w przeciwnych kierunkach,
i piłką bawiła. – delikatnie uderzcie plecy dziecka pięściami,
Gdy deszcz zaczął padać, - postukajcie palcami wskazującymi z góry na dół,
pod listkiem się skryła – rysują obiema rękami kształt liścia,
i bardzo zmęczona spać się położyła – przesuwają złączone dłonie w jedną i w drugą stronę.

 

5. Wykonajcie teraz wspólnie pracę plastyczną BIEDRONKA, którą dziecko także przyklei do swojej makiety łąki. Pomysły wg Państwa uznania, jednak dla chętnych w plikach kilka przykładów prac plastycznych dzieci, które można wykorzystać.

 

Życzę miłej zabawy

Jolanta Szymkowiak-Polcyn

ŻRÓDŁA UDOSTĘPNIONYCH MATERIAŁÓW:

http://www.siemianowice.pl/aktualnosci/gospodarka/kwietne-laki-powracaja-do-siemianowic-slaskich.14468/ - zdjęcie główne

http://www.edukacja.edux.pl/p-8580-wiosenne-zabawy-zajecie-pokazowe-dla-rodzicow.php - wiersz „Spacer biedronki”

https://sites.google.com/site/lakaijejmieszkancy/biedronka - zdjecie główne

 

Data dodania: 2020-05-09 21:31:22
Data edycji: 2020-05-12 10:11:27
Ilość wyświetleń: 96
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Twój Boks
Dowolna informacja
Przykładowy button