64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10
W nadchodzącym tygodniu, zatytułowanym UWAŻNIE SŁUCHAMY I BADAMY SWÓJ ŚWIAT zajmiemy się kształtowaniem badawczej natury dziecka i rozbudzaniem Jego zainteresowań otaczającą rzeczywistością.
Tematem naszych dzisiejszych zabaw będzie JESIENNY DESZCZ
Cele do realizacji:
uwrażliwianie dziecka na odgłosy jesiennej pogody
poszerzanie zasobu słownistwa o nazewnictwo rodzaju deszczu
tworzenie zbioru 4-elementowego na podstawie opowiadania, liczenie elementów w zakresie dostępnym możliwościom dziecka
poznanie nowej techniki mokre w mokrym
Zanim rozpoczniemy, proponuję przygotować sobie:
Zaczynamy!
1.Poproście dziecko, by podeszło do okna i przyjrzało się dzisiejszej pogodzie. Niech spojrzy na niebo i spróbuje określić jego kolor. Zachęćcie do snucia przypuszczeń, jaka będzie dziś pogoda, używając przymiotników (deszczowa/słoneczna/pochmurna/wietrzna). Jeśli dziś pada deszcz, proszę, by dziecko spróbowało określić wielkość tego deszczu.
2. Przygotujcie spryskiwacz – mgiełkę, konewkę z wodą i miskę.
Wysłuchajcie odgłosów padającego deszczu – zwróćcie uwagę dziecka, że natężenie słyszanych odgłosów jest różne:
3. Połóżcie przed dzieckiem folię malarską lub inny materiał "szeleszczący". Zaproponujcie ponowne wysłuchanie nagrania odgłosu deszczu i nasladowanie odgłosów padającego deszczu za pomocą rąk.
Dziecko "gra" na folii, stopniując natężnie w zależności od slyszanych odgłosów (najpierw delikatnie, opuszkami palców, potem całymi palcami, na koniec – uderza piąstkami o folię). Przed tą zabawą ustalcie najpierw z dzieckiem wszystkie kolejne gesty rąk.
4. Zaproponujcie dziecku zabawę z kropelkami deszczu (zabawa matematyczna)
Siedząc naprzeciwko dziecka połóżcie przed sobą sylwietę chmury i przygotowany zestaw kropelek.
Dziecko początkowo przygląda sie tylko Państwa działaniu. Rodzic rozpoczyna opowiadanie, układając jednocześnie kropelki, stosownie do wypowiadanego tekstu:
Pewnego pochmurnego dnia, 2 małe kropelki deszczu siedziały na chmurce (rodzic układa na chmurce 2 kropelki deszczu).
Po chwili dołączyła do nich 1 koleżanka – kropelka (rodzic dokłada 1 sylwetę kropli na chmurę)
Ile kropel deszczu jest teraz na chmurce? (wspólne przeliczanie kropelek)
Nagle zawitała do nich jeszcze jedna kropelka deszczu (rodzic dokłada 1 kropelkę na chmurkę )
Ile kropelek deszczu jest teraz na chmurce? (wspólne przeliczanie kropelek).
UWAGA!
Dla naszych 4-latków operujemy liczbą kropelek w zakresie 4, natomiast rodzice dzieci 3-letnich inscenizują opowiadanie w zakresie 3. Jeśli jednak zauważycie Państwo, że dzieci doskonale radzą sobie z przeliczaniem po każdorazowym dołożeniu kropelek, to można wydłużyć opowiadanie o dołożenie kolejnej kropelki na chmurkę. Za każdym razem wspólnie przeliczcie liczbę kropelek na chmurce.
Powiedzcie teraz dziecku, że powtórzycie sobie jeszcze raz tę zabawę, jednak tym razem to dziecko będzie odpowiednio umieszczać kropelki na chmurce.
Rodzic powtarza opowiadanie, a dziecko układa sylwety kropel , każdorazowo przeliczając ich ilość .
5. Zaproponujcie dziecku zabawę plastyczną Malowanie deszczu farbami plakatowymi, techniką mokre w mokrym (papier nie może być woskowany) – film instruktażowy do techniki znajdziecie pod linkiem https://www.youtube.com/watch?v=wb0b6pMqjt8
Życzę miłej zabawy
Jolanta Szymkowiak-Polcyn
Źródła udostępnionych materiałów:
http://kreatywnepraceplastyczne.blogspot.com/2015/09/mokre-w-mokrym-technika-plastyczna.html#
https://www.youtube.com/watch?v=wb0b6pMqjt8
https://chomikuj.pl/bialasek1/Trpopiciele+Czterolatek+CD2/22+Odg*c5*82osy+padaj*c4*85cego+deszczu,5354941515(mp3).mp3(audio)
chomikuj.pl użytkownik lesniczowka25 - zdjęcie główne
64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10