REKRUTACJA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

ZABAWY W DOMU - 09.11.2020 - PONIEDZIAŁEK

W nadchodzącym tygodniu, zatytułowanym UWAŻNIE SŁUCHAMY I BADAMY SWÓJ ŚWIAT zajmiemy się kształtowaniem badawczej natury dziecka i rozbudzaniem Jego zainteresowań otaczającą rzeczywistością.

 

Tematem naszych dzisiejszych zabaw będzie JESIENNY DESZCZ

 

Cele do realizacji:

  • uwrażliwianie dziecka na odgłosy jesiennej pogody

  • poszerzanie zasobu słownistwa o nazewnictwo rodzaju deszczu

  • tworzenie zbioru 4-elementowego na podstawie opowiadania, liczenie elementów w zakresie dostępnym możliwościom dziecka

  • poznanie nowej techniki mokre w mokrym

 

Zanim rozpoczniemy, proponuję przygotować sobie:

  • nagranie odgłosów padającego deszczu (do pobrania w plikach)
  • czysty pojemnik z rozpylaczem do wody lub naturalna mgiełka do twarzy - UWAGA! NIE UŻYWAĆ BUTELEK PO ŚRODKACH CHEMICZNYCH
  • konewkę-zabawkę z wodą
  • dużą miskę
  • szablon chmury (kolor biały) i kropelek deszczu  - proszę wyciąć kilka kropelek wielkości ok. 5cm, najlepiej z niebieskiego papieru
  • gąbkę, miseczkę z wodą, niebieską farbę plakatową, kartki papieru, pędzel

 

 

Zaczynamy!

1.Poproście dziecko, by podeszło do okna i przyjrzało się dzisiejszej pogodzie. Niech spojrzy na niebo i spróbuje określić jego kolor. Zachęćcie do snucia przypuszczeń, jaka będzie dziś pogoda, używając przymiotników (deszczowa/słoneczna/pochmurna/wietrzna). Jeśli dziś pada deszcz, proszę, by dziecko spróbowało określić wielkość tego deszczu.

 

 

2. Przygotujcie spryskiwacz – mgiełkę, konewkę z wodą i miskę.

Wysłuchajcie odgłosów padającego deszczu – zwróćcie uwagę dziecka, że natężenie słyszanych odgłosów jest różne:

  • bardzo maleńkie, prawie niewidoczne kropelki, które czujemy na naszej skórze, choć nie słyszymy jak padają to MŻAWKA - użyjcie teraz spryskiwacza i delikatną mgiełkę skierujcie na twarz dziecka. Spytajcie, co czuło na twarzy.
  • mały deszczyk pada delikatnie, małymi kroplami, trochę słychać go, jak uderza o metalową powierzchnię i mówimy o nim KAPUŚNIACZEK
  • duży deszcz to ULEWA, słychać go i widać – dziecko przelewa wodę z konewki do miski, obserwując jej strumienie.

 

3. Połóżcie przed dzieckiem folię malarską lub inny materiał "szeleszczący". Zaproponujcie ponowne wysłuchanie nagrania odgłosu deszczu i nasladowanie odgłosów padającego deszczu za pomocą rąk.

Dziecko "gra" na folii, stopniując natężnie w zależności od slyszanych odgłosów (najpierw delikatnie, opuszkami palców, potem całymi palcami, na koniec – uderza piąstkami o folię). Przed tą zabawą ustalcie najpierw z dzieckiem wszystkie kolejne gesty rąk.

 

4. Zaproponujcie dziecku zabawę z kropelkami deszczu (zabawa matematyczna)

Siedząc naprzeciwko dziecka połóżcie przed sobą sylwietę chmury i przygotowany zestaw kropelek.

 

Dziecko początkowo przygląda sie tylko Państwa działaniu. Rodzic rozpoczyna opowiadanie, układając jednocześnie kropelki, stosownie do wypowiadanego tekstu:

 

 

Pewnego pochmurnego dnia, 2 małe kropelki deszczu siedziały na chmurce (rodzic układa na chmurce 2 kropelki deszczu).

Po chwili dołączyła do nich 1 koleżanka kropelka (rodzic dokłada 1 sylwetę kropli na chmurę)

Ile kropel deszczu jest teraz na chmurce? (wspólne przeliczanie kropelek)

Nagle zawitała do nich jeszcze jedna kropelka deszczu (rodzic dokłada 1 kropelkę na chmurkę )

Ile kropelek deszczu jest teraz na chmurce? (wspólne przeliczanie kropelek).

 

UWAGA!

Dla naszych 4-latków operujemy liczbą kropelek w zakresie 4, natomiast rodzice dzieci 3-letnich inscenizują opowiadanie w zakresie 3. Jeśli jednak zauważycie Państwo, że dzieci doskonale radzą sobie z przeliczaniem po każdorazowym dołożeniu kropelek, to można wydłużyć opowiadanie o dołożenie kolejnej kropelki na chmurkę. Za każdym razem wspólnie przeliczcie liczbę kropelek na chmurce.

 

Powiedzcie teraz dziecku, że powtórzycie sobie jeszcze raz tę zabawę, jednak tym razem to dziecko będzie odpowiednio umieszczać kropelki na chmurce.

Rodzic powtarza opowiadanie, a dziecko układa sylwety kropel , każdorazowo przeliczając ich ilość .

 

5. Zaproponujcie dziecku zabawę plastyczną Malowanie deszczu farbami plakatowymi, techniką mokre w mokrym (papier nie może być woskowany) – film instruktażowy do techniki znajdziecie pod linkiem https://www.youtube.com/watch?v=wb0b6pMqjt8

 

 

 

Życzę miłej zabawy

Jolanta Szymkowiak-Polcyn

 

 

Źródła udostępnionych materiałów:

 

http://kreatywnepraceplastyczne.blogspot.com/2015/09/mokre-w-mokrym-technika-plastyczna.html#

 

https://www.youtube.com/watch?v=wb0b6pMqjt8

 

 

https://chomikuj.pl/bialasek1/Trpopiciele+Czterolatek+CD2/22+Odg*c5*82osy+padaj*c4*85cego+deszczu,5354941515(mp3).mp3(audio)

 

 

http://pomoceplastyczne.pl/

 

chomikuj.pl użytkownik lesniczowka25 - zdjęcie główne

 

 

Data dodania: 2020-11-06 15:11:40
Data edycji: 2020-11-16 14:24:48
Ilość wyświetleń: 273
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej