REKRUTACJA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

Zabawy w domu - 06.04.20 - PONIEDZIAŁEK

Zabawy w domu - 06.04.20 - PONIEDZIAŁEK

Drodzy Państwo!

Od  06.04. do 10.04.2020r będziemy wspólnie  przybliżać dzieciom krąg tematyczny

WIELKANOC TUŻ, TUŻ...

 

Dziś zrobimy świąteczne porządki, na podstawie opowiadania „O Wojtusiu, który nie dbał o porządek” – czynności porządkowe w domu

Kochani! Święta Wielkanocne to czas porządków, gotowania, dekorowania mieszkań. Włączenie dzieci w te zajęcia będzie miało dodatkowo walor edukacyjny i wychowawczy, a dzieciom sprawi ogromną radość i poczucie przynależności do Rodziny. Wiemy, że nie każde dziecko lubi porządek. Zabawa jest przednia, dopóki nie trzeba sprzątać zabawek. Jednak musimy być konsekwentni, by przekonać dziecko do utrzymywania porządku.  Wiem, z Waszych relacji, że prośby i groźby nie zawsze pomagają, wyręczanie dziecka – tym bardziej… Może więc spróbujmy wykorzystać literaturę, którą dzieci bardzo lubią i która często zapada w Ich pamięci. Wiemy, jak dzieci sprzątają w przedszkolu, ale nie wiemy, jak sprawa sprzątania zabawek, układania ich na półkach czy w pojemnikach odbywa się w Waszych domach. Ta propozycja będzie i dla tych dzieci, które regularnie, same sprzątają po sobie zabawki, ale też i dla tych, które tego nie lubią. Postaram się dokładnie podpowiedzieć, jakich słów-kluczy użyć w odpowiednim momencie, by zachęcić dziecko do sprzątania.

Cele do osiągnięcia na dziś:

* zachęcanie dziecka do utrzymywania porządku we własnym otoczeniu

* włączanie dziecka do współdziałania w pracach użytecznych

* wyrabianie u dziecka poczucia odpowiedzialności i poczucia zadowolenia z wykonanego zadania

Zanim rozpoczniemy:

- warto przygotować w pobliżu 2 szmatki do wycierania kurzu, ręcznik, miskę z wodą .

- w tajemnicy przed dzieckiem przygotować jego ulubiony deser, na zakończenie porządków

- opcjonalnie – rolkę po papierze toaletowym i pomoce do wykonania zajączka

 

Gotowe?  No, to zaczynamy:

1. Słowa-klucze:

W przypadku dzieci, które samodzielnie sprzątają zabawki: zanim rozpoczniecie Państwo czytanie opowiadania, wejdźcie do pokoju dziecka i POCHWALCIE, że tak pięknie sprząta swój pokój.  Tu wymieńcie, konkretnie, jak ładnie dziecko poukładało  lalki, misie…itp. Wymieniajcie jednak TYLKO te czynności, które zrobiło samo. Na koniec powiedzcie coś w stylu: Te zabawki bardzo lubią mieszkać w tym pokoju, bo wiedzą, że o nie dbasz. Myślę, że moglibyśmy razem nauczyć pewnego chłopca, żeby tak samo dbał o porządek, jak Ty.

W przypadku dzieci, które buntują się na hasło: Sprzątnij zabawki – nie wypominamy im nieposłuszeństwa, nie krytykujemy, nie porównujemy do bohatera opowiadania (widzisz, robisz tak samo jak Wojtuś). Po prostu od razu przejdźcie do pkt-u  2 z małym wprowadzeniem dziecka w temat. Opowiem Ci dziś o chłopcu i jego zabawkach

2. Proponuję, byście Państwo, jak zwykle w przypadku czytania dzieciom literatury, wygodnie sobie usiedli na kanapie i zachęcili dziecko do wysłuchania opowiadania „O Wojtusiu, który nie dbał o porządek”. Można wspomagać się ilustracjami (do pobrania). Po przeczytaniu tekstu warto upewnić się, czy dziecko zrozumiało jego treść, dlatego przeprowadźcie Państwo króciutką rozmowę:

- Dlaczego zabawki uciekły od Wojtusia?

- Co zrobił Wojtuś żeby zabawki wróciły?

- Jak Ty traktujesz  zabawki, które są Twoim pokoju? (TO BARDZO WAŻNE  PYTANIE — DOWIECIE SIĘ PAŃSTWO, JAKI JEST PUNKT WIDZENIA DZIECKA.  NIE KOMENTUJCIE, ZAAKCEPTUJCIE SŁOWA DZIECKA, NAWET JEŚLI SĄ NIEZGODNE Z PRADWĄ.

- Czy myślisz, że zabawki w Twoim pokoju i są szczęśliwe? (jak wyżej)

3. Razem z dzieckiem oceńcie teraz, czy w pokoju rzeczywiście panuje porządek. Jeśli tak, wzmocnijcie znowu pochwałę dziecka i powiedzcie o tym, jak się wspaniale czujecie, widząc, że Wasze dziecko tak ładnie dba o zabawki  i porządek w pokoju (dzieci uczą się mówić o swych uczuciach, jeśli dorośli także są otwarci).

Jeśli ocenicie wspólnie, że jednak jest bałagan, to spytajcie dodatkowo, co trzeba zrobić, żeby Jego zabawki też nie uciekły? Jeśli dziecko od razu odpowie, że trzeba posprzątać i zabierze się za sprzątanie – mamy sukces. Jeśli odpowie, że trzeba posprzątać, ale Jemu się nie chce NIE KOMENTUJCIE, NIE KRYTYKUJCIE. Spokojnie weźcie do ręki ściereczkę i powiedzcie, że bardzo lubicie ten pokój dziecka, jest taki kolorowy, ma ładne ściany, meble, mieszkają tu ładne zabawki itp. i bardzo Wam zależy, żeby dziecko czuło się tu dobrze. Zaznaczcie, że żeby było jeszcze ładniej, to umyjecie sprzęty ściereczką (oczywiście tylko sprzęty, zabawki zostawiamy dziecku). Głośno powiedzcie, że macie drugą ściereczkę i dziecko samo mogłoby umyć swoje zabawki, wytrzeć kurze na półkach, zabawkom to się spodoba.  ZAZWYCZAJ TO DZIAŁA! – DZIECI UWIELBIAJĄ WYCIERAĆ KURZE, JAK MAMA. Jeśli nie zadziała, Wy, Rodzice, wycieracie tylko sprzęty, zauważcie jednak głośno, że zabawki są smutne, że nie siedzą ładnie na półkach (w pojemnikach, w szafach) i zostawcie z tym dziecko, obserwując, co zrobi dalej. Jeśli do końca dnia nie zareaguje  NALEŻY KONIECZNIE SCHOWAĆ NIEUPRZĄTNIĘTE ZABAWKI (najlepiej, jak dziecko zaśnie) i poczekać na reakcję nazajutrz. Ponówcie prośbę z wycieraniem kurzu i przygotowaniem czystego miejsca na zabawki, to pewnie zabawki wrócą. Jeśli uda Wam się przekonać dziecko do sprzątania, wycierania kurzu,  to oczywiście (znowu w tajemnicy przed dzieckiem) odłóżcie zabawki na środek pokoju i poczekajcie, aż dziecko ułoży na półki. Można mu w małym stopniu w tym pomóc. Jeśli się nie uda, zabawki konsekwentnie powinny być schowane i wyciągnięte (cały czas w tajemnicy przed dzieckiem) dopiero wtedy, gdy uda się Go nakłonić do posprzątanie pokoju, tj wytarcia kurzu na półkach z brakującymi zabawkami i posprzątania pozostałych zabawek w pokoju.

4. Po wykonanej pracy warto zaprosić dziecko na jego ulubiony deser i docenić, że bardzo się napracowało i jest to dla Was bardzo miłe.

 

 

 

Inne aktywności do realizacji w ciągu dnia:

  1. Po posprzątaniu zabawek, dla chętnych i aktywnych plastycznie, można zaproponować dziecku wspólne wykonanie zajączka wielkanocnego, który będzie przyglądał się jak pięknie dbasz o swoje zabawki i porządek w pokoju.

 

  1. Inna propozycja bajki – pomagajki, którą znajdziecie Państwo pod adresem podanym w Źródłach udostępnionych materiałów

 

 

Życzę sukcesów

Jolanta Szymkowiak-Polcyn

 

 

 

Źródła udostępnionych materiałów

Chomikuj.pl użytkownik JulaT (ilustracje bałagan, porządek)

https://bajki-zasypianki.pl/bajka-sprzatanie-balagan/ (zdjęcie główne)

Data dodania: 2020-04-03 18:50:09
Data edycji: 2020-04-06 09:18:21
Ilość wyświetleń: 1259
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej