64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10
Dziś druga część tematu CZYSTE RĘCE – ZDROWIA WIĘCEJ. Potrafimy już prawidłowo myć ręce, a za chwilę dowiemy się, co takiego czyha na nas w brudzie i kiedy z tym walczyć, czyli KIEDY MYJEMY RĘCE?
Cele do realizacji na dziś:
* dziecko rozpozna i nazwie przybory toaletowe i powie do czego one służą.
* pozna konsekwencje jedzenia posiłków brudnymi rękoma
* dowie się i zapamięta, kiedy należy myć ręce
* ułoży obrazek z części i wypełni całą przestrzeń kartki odciskami dłoni
Zanim zaczniemy proszę przygotować:
- stosowne wydruki (obrazki: BRUDNY I CZYSTY CHŁOPIEC, BRUDNA RĘKA, KIEDY MYJĘ RĘCE)
- talerzyki z kolorowymi farbami (dzieci będą robić odciski dłoni)
- duży arkusz lub sklejone 4 kartki A4, klej
- przybory toaletowe (pasta do zębów, mydło, szczotka, grzebień, szampon, gąbka, ręcznik, nożyczki do paznokci) oraz inne przedmioty (np. szufelka, druciak do mycia garnków, płyn do mycia naczyń, mleko w kartoniku) – wszystko razem włożone do jednej dużej miski, druga miska na odłożone przedmioty
Wszystko przygotowane, więc czas na dzisiejszą aktywność:
1. Pokażcie obrazek BRUDNEGO I CZYSTEGO CHŁOPCA i poproście dziecko, by powiedziało czym różnią się ci chłopcy. Jeden z nich to czyścioch, a drugi brudasek. Poproście dziecko, bo powiedziało, co należy zrobić, żeby zamienić brudaska w czyścioszka. Dziecko domyśli się, że chłopiec musi się umyć.
2. Poproście dziecko, by wyciągnęło z miski na dywan WSZYSTKIE znajdujące się tam przedmioty. Po przyjrzeniu się poproście, aby teraz do miski włożyły tylko te przedmioty, które zamieniają nas w czyścioszki. Każdorazowo, gdy dziecko odkłada przedmiot do miski – proszę, by określiło, do czego on służy i jak się nazywa. Jeśli o jakimś przedmiocie dziecko zapomniało i nie włożyło go do miski, wskażcie, proszę, ten przedmiot, i wytłumaczcie do czego służy. Przy okazji nożyczek do paznokci należy wyjaśnić, że dziecko samo nie powinno ich używać, że mogą to robić tylko dorośli – nożyczki są ostre i mogą zrobić nam krzywdę. Żeby nie zostawiać bałaganu po zabawie, pozostałe przedmioty na dywanie włóżcie razem do drugiej miski – TE PRZEDMIOTY NIE PASUJĄ.
3. Poproście dziecko, by przyjrzało się wnętrzom swoich rąk i niech określi ich stan (zapewne powie, że są czyste). Pokażcie mu teraz obrazek BRUDNA RĘKA i nazwijcie go. Zastanówcie się teraz razem, kiedy możemy mieć brudne ręce ? (np. po wyjściu z piaskownicy, po zabawach na podwórku, gdy coś zjemy…)
Powiedzcie dziecku, że:
W brudzie mieszkają bakterie. Są bardzo małe i my ich zobaczyć nie potrafimy, potrzebne jest do tego specjalne urządzenie, które bardzo mocno je powiększa To mikroskop. Bakterie są wszędzie: na klamkach, na dłoniach innych dzieci, na zabawkach. Kiedy dostaną się do naszych ust, gdy wkładamy brudne palce do buzi mogą powodować choroby, ból brzuszka, katar. Gdy ktoś jest chory i na nas kicha to wtedy się zarażamy, a bakterie „lądują” wtedy na naszych rękach i ciele. Jest ich dużo, ale bardzo się boją ciepłej wody i mydła. Dlatego należy często myć ręce i całe ciało.
4. Pokażcie obrazek KIEDY MYJEMY RĘCE i omówcie z dzieckiem każdą z tych sytuacji.
Razem nazwijcie, że ręce myjemy każdorazowo:
- po skorzystaniu z toalety
- gdy dotykamy zwierzęta
- po zabawie
- przed jedzeniem
- po wydmuchaniu nosa, itd.
5. Wykonajcie plakat KIEDY MYJEMY RĘCE
Na oczach dziecka potnijcie obrazek na części – ten sam, który przed chwilą omówiliście. Dziś znowu będziemy układać obrazek z części, ale już bez gotowego wzoru. Ostatnio podzieliliście państwo obrazek na 3-4 i 4-5 części. Jeśli zauważyliście, że zadanie było zbyt łatwe, dziś dodajcie jedną część i potnijcie obrazek o jedną część więcej. Na środku dużego arkusza układamy obrazek, pocięty przez Was na części. Dziecko składa obrazek w całość (pomagamy przy przyklejaniu wszystkich części do arkusza). Teraz dookoła ułożonego obrazka dzieci robią odciski swoich dłoni w farbie. Może być tych odbitek dużo, ale niech odbijają na przemian raz lewą, raz prawą rękę (każda dłoń odbijana jest w innym kolorze farby)
W trakcie wykonywania pracy plastycznej zachęcam do słuchania piosenki MYJ RĘCE - w ciągu najbliższego tygodnia można włączać wielokrotnie tę piosenkę i spróbować nauczyć słów i melodii na pamięć.
Kolorowanki, załączone w plikach, można wykorzystać dziś lub w kolejnych dniach, jeśli dziecko będzie miało ochotę.
Zyczę miłej zabawy!
Jolanta Szymkowiak-Polcyn
Źródła udostępnionych materiałów
https://fi.pinterest.com/pin/668080925950756376/ bakterie na dłoni
64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10