64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10
Dzień dobry Kokoszki!
Temat dnia: Zwyczaje wielkanocne.
Cele:
- wymienia wybrane tradycje i zwyczaje związane z Wielkanocą
- opisuje budowę i wymienia cechy jajka
1. Oglądanie jajek.
Potrzebne będą 3 jajka (dwa surowe i jedno ugotowane na twardo), miseczka
• Poproście rodziców o pomoc w rozbiciu jajka i wlejcie jego zawartość do miseczki. Omówcie jego budowę. W środku znajduje się żółtko, które jest otoczone białkiem. Białko natomiast otoczone jest dwoma błonkami. Jedna błonka okrywa bezpośrednio białko, a druga przylega do skorupki i widać ją, gdy rozbijemy białko. Proszę zwróćcie uwagę na zarodek i wyjaśnia, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.
• Obejrzyjcie skorupki jajka przez lupę – jeśli macie takową w domach.
• Zwróćcie uwagę, jak turla się jajko ugotowane, a jak surowe (jajko ugotowane wprawione w ruch porusza się szybciej).
• Slalom z jajkiem ugotowanym na twardo, ułożonym na łyżce. Rodzic ustawia „przeszkody” (klocki, maskotki itp.) w równych odstępach. Dziecko stoi naprzeciwko przeszkód trzymając na łyżce jajko, idzie slalomem między przeszkodami w jedną stronę i w ten sam sposób wraca.
2. Słuchanie wiersza P. Beręsewicza pt. „Wielkanoc”
Jajko z napisem „Pisanka Janka”
to była, przyznam, niespodzianka,
bo u nas w domu, aż do tej pory,
każdy malował jajka we wzory.
Ale poza tym, jak się wydaje,
nie ucierpiały stare zwyczaje:
były palemki, serdeczne słowa,
spacer, życzenia, babka drożdżowa,
a w śmigus-dyngus po dwóch minutach
wszystkim świątecznie chlupało w butach.
Rozmowa na temat wiersza.
− Jakie zwyczaje związane z Wielkanocą są wymienione w wierszu?
− Co różniło tę Wielkanoc od poprzednich?
3. Ćwiczenia kontroli wzrokowej – Patrzymy na jajko.
Dziecko siedzi przed rodzicem, który trzyma jajko w dłoni, i wodzi oczami za ruchem.
Wodzenie poziome – rodzic przesuwa jajko (pisankę) w prawą i w lewą stronę.
• Wodzenie pionowe – rodzic przesuwa jajko w górę i dół.
• Wodzenie koliste – rodzic wykonuje trzymanym w dłoni jajkiem ruchu koliste.
4. Przeczytaj zdania i policz ile jest w nich wyrazów. W przypadku trudności poproś o pomoc rodzica.
To jajko kury.
Janek lubi jajka i mleko.
Tata je lody.
5. Podziel na sylaby (klaszcząc) i na głoski nazwy wyrazów podanych przez rodzica.
Podają ile sylab jest w każdym wyrazie.
6. Wielkanocna gimnastyka – wykonaj ćwiczeń zgodnie z instrukcją zawartą w rymowankach:
7. Praca z książką:
Potrzebne będą: KP cz. 3 s. 77
Kolorowanie odpowiednio jajek, wiedząc, co oznaczają przekreślone kolory. Ocenianie wartości logicznej zdań. Zaznaczanie + pod wyrazem tak, jeżeli zdanie jest prawdziwe, a – pod nie – jeżeli nie jest prawdziwe.
Życzę Wam miłego dnia! Pani Asia
64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10