Czcionka:

A+
A-

Kontrast:

Wtorek - 28.04.2020

Wtorek - 28.04.2020

Kochane Biedroneczki!!!

Temat dzisiejszych zajęć: Trębacz z wieży mariackiej.

Cele:

- uważnie słucha, następnie wypowiada się na temat opowiadania

- rozwija umiejętność dodawania i odejmowania w zakresie 10

- usprawnia motorykę małą poprzez wykonywanie kart pracy

 

Przygotujcie na zajęcia: karty pracy z załącznika, klocki (lub coś co jest pod ręką do liczenia w zakresie 10)

 

1. Słuchanie utworu Z. Chmurowej „O trębaczu z wieży mariackiej”

Dziecko siada wygodnie i słucha utwór czytany przez rodzica.

 

Dzień był letni, skwarny. Upał ciągle wzrastał. Strażnicy krakowscy nie strzegli dziś miasta. Wszyscy w cieniu murów zasnęli snem twardym, odkładając na bok ciężkie halabardy. Drzemią więc strażnicy, słońce z nieba praży... a tu się do miasta zbliżają Tatarzy. Choć upał, w czapczyskach futrzanych na głowach. Chcą bogaty Kraków spalić i zrabować? I co teraz będzie? Kto ludzi ostrzeże? Szczęściem trębacz wchodzi na mariacką wieżę. Zaraz zagra hejnał w cztery świata strony. Wtem dostrzegł Tatarów na koniach spienionych. Trębacz przerażony ścisnął trąbkę w garści. – Trzeba zawiadomić miasto o napaści! Uniósł trąbkę w górę i wnet z całej mocy zaczął grać rozgłośnie hejnał za hejnałem. Tym graniem ostrzegł wszystkich ludzi w mieście. Strażnicy na murach ocknęli się wreszcie. Zawrzały ulice jak hucząca rzeka. Pobici Tatarzy musieli uciekać. Wszyscy gnali wroga: i młodzi, i starzy. Hura! Gdzie pieprz rośnie uciekli Tatarzy. A trąbka wciąż grała swój hejnał dopóty, póki nie umilkła, przerwawszy w pół nuty... – Zwycięstwo! Gdzie trębacz? Sprowadzić go z wieży! – Wiwat, wiwat trębacz! Lecz trębacz już nie żył. Dosięgła go mściwa Tatarzyna strzała. Dlatego to trąbka swą nutę przerwała... Brzmi hejnał krakowski srebrnym echem co dnia, gdy nagle w pół tonu ustaje melodia – jakby ją ktoś nagle nożycami przeciął. Dlaczego? Już teraz wiadomo jest dzieciom: na pamiątkę chwili, gdy grał trębacz chwacki swój ostatni hejnał na wieży mariackiej.

 

    • Są na pewno niezrozumiałe wyrazy takie jak:

halabardy, czapczyska,hejnał. Posłuchajcie co one oznaczają:

halabardy- broń

czapczysko- rodzaj czapki

hejnał – melodia grana co godzinę z wieży mariackiej w Krakowie

 

Teraz proszę dzieci, aby odpowiedziały rodzicom na pytania:

- Czy strażnicy pilnowali Krakowa?

- Dlaczego nie pilnowali?

- Kto ostrzegł mieszkańców?

- Czy obronili miasto?

- Co się stało z trębaczem?

- Jak krakowianie upamiętnili to wydarzenie?

 

2. Dodajemy i odejmujemy śpiewająco.

Teraz weźcie przygotowane wcześniej np. klocki i posłuchajcie do czego nam będą potrzebne? Wykonajcie polecenia:

 

- Pani Krysia kupiła 5 trąbek dla swoich przedszkolaków (odliczacie 5 klocków) i 4 trójkąty (dodajecie 4 klocki). Ile instrumentów kupiła pani Krysia? (policzcie i powiedzcie wynik). Tak robimy z każdym poleceniem.

 

- Joasia przyniosła do przedszkola 7 instrumentów, a Ania 2 instrumentów. Ile instrumentów było razem?

 

- Dzieci miały zrobić porządki w kąciku muzycznym. Gosia ułożyła na półce 3 grzechotki, Jasiu dołożył 4 bębenki, a Karolinka podłożyła jeszcze 3 klawesy. Ile instrumentów było razem?

 

Teraz trochę odejmowania:

- Pani dała dzieciom 9 instrumentów. Po zajęciach dostała z powrotem 5 instrumentów. Ile instrumentów brakowało?

 

- W sklepie muzycznym było 10 trąbek. Przyszedł muzyk i kupił 8 trąbek. Ile zostało instrumentów w sklepie?

 

- W wypożyczalni było 8 instrumentów. Kasia pożyczyła 2 instrumenty, a Romek pożyczył 5 instrumentów. Ile zostało instrumentów?

 

3. Praca w kartach pracy cz 4, s 26,27 (w załączniku)

- rysowanie po śladach - ołówkiem

- rysowanie coraz mniejszych szlaczków

 

Pozdrawiam wszystkich.

Agnieszka Grolewska

Data dodania: 2020-04-27 18:26:18
Data edycji: 2020-04-27 18:30:24
Ilość wyświetleń: 85
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Twój Boks
Dowolna informacja
Przykładowy button