64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10
Temat dnia: Chcemy, aby wokół było pięknie
Cele:
- dziecko wie jak dbać o najbliższe otoczenie,
1. Słuchanie opowiadania ,,Spotkanie z małym czarodziejem”.
W pewnym dalekim kraju żył mały
czarodziej, który bardzo lubił zadbane,
zielone miasteczka. Każdej wiosny razem ze swym kotem Mruczkiem wyruszał w świat i szukał
miast pełnych czystych uliczek i domów, zielonych drzew, kolorowych, pachnących kwiatów,
śpiewających ptaków i radośnie bawiących się dzieci. Pewnego dnia dotarł do pięknego miasta.
Wszędzie w nim było czysto, zielono, dachy świeżo odmalowanych, niedużych domów lśniły
w promieniach słońca, a w powietrzu roznosił się zapach kwiatów, których mnóstwo kwitło na
balkonach. Nigdzie nie leżały śmieci, a dzieci grabiły grządki i sadziły warzywa w przedszkolnym
ogrodzie.
− Ha! Mój kocie. To przecież najładniejsze miasteczko, jakie kiedykolwiek widziałem – powiedział
czarodziej. − Zobacz, jak tu czysto. Nigdzie nie leżą śmieci, chodniki i ulice są zamiecione,
trawniki niezadeptane, drzewa nie mają połamanych gałęzi, a ptaki radośnie śpiewają, nie bojąc
się, że źli ludzie zniszczą im gniazdka. W oknach widać uśmiechnięte twarze mieszkańców. Myślę,
że wszyscy w tym miejscu muszą być bardzo szczęśliwi.
Kiedy czarodziej tak się zachwycał, usłyszał nagle straszliwy hałas. Nie wiadomo skąd, przez
środek głównej ulicy przebiegło czterech chłopców. To oni tak strasznie krzyczeli. Machali również
kijami, pisali kredą po murach domów, rozdeptywali ukwiecone klomby, łamali gałęzie drzew
i krzewów, rozrzucali papierki po zjedzonych cukierkach, a jeden strzelał z procy do wystraszonych
wróbli i kawek, które ze strachu próbowały schronić się za kominami domów.
− Cóż to było, mój kocie? – zdziwił się czarodziej.
− Miauu! To chłopcy, którzy wcale nie dbają o swoje śliczne miasto i wszystko w nim niszczą
− odpowiedział Mruczek.
− Skoro tak – powiedział mały czarodziej – to dam im nauczkę. Zaczaruję miasteczko tak,
aby stało się ono najbardziej szarym i najbardziej brzydkim miastem na świecie.
I jak powiedział, tak zrobił. Podniósł swoją magiczną pałeczkę, wypowiedział zaklęcie i w jednej
chwili całe miasteczko zrobiło się szare i brzydkie. Szare stały się kolorowe domy, zielone alejki
i wszystkie kwiaty, szarzy zrobili się również chłopcy.
Kiedy zobaczyli, co się stało, przestraszyli się nie na żarty.
W tym miejscu rodzic przerywa opowiadanie i prosi dziecko, aby wymyśliło, co mogło wydarzyć
się dalej, a następnie kontynuuje swoją opowieść.
Przestraszeni chłopcy podbiegli do małego czarodzieja i zawołali:
− Co zrobiłeś z naszym miastem! Dlaczego tak je zaczarowałeś!
− Ja? – zdziwił się mały czarodziej. – Przecież to wy chcieliście, aby wasze miasto było najbrzydsze
na świecie. Przed chwilą to pokazaliście – spokojnie odparł czarodziej.
− Myśmy wcale tego nie chcieli – bronili się chłopcy.
− Nie? A kto łamał gałęzie, pisał po murach, straszył ptaki, deptał kwiaty, rozsypywał śmieci?
Kto to wszystko zrobił, kochani? No kto? – odpowiedział czarodziej.
Chłopcy bardzo się zawstydzili, zrobiło im się przykro, spuścili głowy, a w ich oczach pojawiły się
łzy. Chcieli naprawić wyrządzone szkody. Poprosili czarodzieja, aby pomógł im przywrócić miasto
do jego dawnego wyglądu. Obiecali również, że będą dbali o to, aby zawsze było piękne i czyste.
Czarodziej ze zrozumieniem pokiwał głową i podarował chłopcom kolorowe pudełko. Umieścił
w nim zadania do wykonania. Powiedział, że jeśli chłopcy je prawidłowo wykonają, wtedy
czar pryśnie.
2. Rozmowa na temat opowiadania.
Rodzic prosi dziecko o ocenę postępowania chłopców; wskazanie konsekwencji, jakie przyniosło
ich zachowanie.
3.Ekspresja słowna
– Co by było, gdyby ludzie nie dbali o to, co znajduje się wokół nich?
4. Rozwiązujemy rebus fonetyczny.
Rodzic pokazuje dziecku obrazki.
Proponowane obrazki: waga – igła – osa – statek – nożyczki – agrest.
Zadaniem dziecka jest podać pierwsze głoski z ich nazw, połączyć
je i podać otrzymane słowo (wiosna).
5. Słuchanie wiersza Mieczysławy Buczkówny ,,Tylko jeden raz”.
Chcą żyć, jak i ty żyjesz, Przypatrz się z bliska dżdżownicy,
wszystkie na świecie zwierzęta: biedronce, jak kropki liczy,
i mrówki, i żaby, i żmije, jaskółce, jak gniazdo kleci,
i pszczoła wiecznie zajęta. jak pająk rozsnuwa sieci.
I paź królowej – motyl – Niech skacze pasikonik,
niech fruwa tęczowo-złoty, niech świerszczyk w trawie dzwoni...
i ślimak środkiem dróżki Dla nich kwitnie łąka, dla nich rośnie las.
niech pełznie, wystawia nóżki... Jak i ty – żyją tylko raz.
6. Karta pracy, cz. 3, nr 80.
− Posłuchajcie jeszcze raz wiersza Mieczysławy Buczkówny ,,Tylko jeden raz".
Wskazujcie na obrazku wymienione w nim zwierzęta. Pokolorujcie rysunki zwierząt.
Rozmowa na temat obrazków: Gdzie chciałbyś się znaleźć?
Obrazki:
jeden przedstawia piękny krajobraz,
drugi– zanieczyszczone miejsce.
Rodzic pokazuje dwa obrazki:
przedstawia piękny
– leśny, górski – krajobraz;
drugi – zadymione miasto z dużą liczbą samochodów
Rodzic prosi dziecko, aby powiedziało, w którym z tych miejsc chciałyby się
znaleźć i dlaczego.
Źródło zdjęć: wolność24.pl, pixabay.com,tuwroclaw.pl
Pozdrawiamy. Do jurta:)
64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10