REKRUTACJA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

Wtorek 13.04.2021

Wtorek 13.04.2021

Temat dnia: Chcemy, aby wokół było pięknie

Cele:

- dziecko wie jak dbać o najbliższe otoczenie,

 

1. Słuchanie opowiadania ,,Spotkanie z małym czarodziejem”.

 

W pewnym dalekim kraju żył mały

czarodziej, który bardzo lubił zadbane,

zielone miasteczka. Każdej wiosny razem ze swym kotem Mruczkiem wyruszał w świat i szukał

miast pełnych czystych uliczek i domów, zielonych drzew, kolorowych, pachnących kwiatów,

śpiewających ptaków i radośnie bawiących się dzieci. Pewnego dnia dotarł do pięknego miasta.

Wszędzie w nim było czysto, zielono, dachy świeżo odmalowanych, niedużych domów lśniły

w promieniach słońca, a w powietrzu roznosił się zapach kwiatów, których mnóstwo kwitło na

balkonach. Nigdzie nie leżały śmieci, a dzieci grabiły grządki i sadziły warzywa w przedszkolnym

ogrodzie.

Ha! Mój kocie. To przecież najładniejsze miasteczko, jakie kiedykolwiek widziałem – powiedział

czarodziej. − Zobacz, jak tu czysto. Nigdzie nie leżą śmieci, chodniki i ulice są zamiecione,

trawniki niezadeptane, drzewa nie mają połamanych gałęzi, a ptaki radośnie śpiewają, nie bojąc

się, że źli ludzie zniszczą im gniazdka. W oknach widać uśmiechnięte twarze mieszkańców. Myślę,

że wszyscy w tym miejscu muszą być bardzo szczęśliwi.

Kiedy czarodziej tak się zachwycał, usłyszał nagle straszliwy hałas. Nie wiadomo skąd, przez

środek głównej ulicy przebiegło czterech chłopców. To oni tak strasznie krzyczeli. Machali również

kijami, pisali kredą po murach domów, rozdeptywali ukwiecone klomby, łamali gałęzie drzew

i krzewów, rozrzucali papierki po zjedzonych cukierkach, a jeden strzelał z procy do wystraszonych

wróbli i kawek, które ze strachu próbowały schronić się za kominami domów.

Cóż to było, mój kocie? – zdziwił się czarodziej.

Miauu! To chłopcy, którzy wcale nie dbają o swoje śliczne miasto i wszystko w nim niszczą

odpowiedział Mruczek.

Skoro tak – powiedział mały czarodziej – to dam im nauczkę. Zaczaruję miasteczko tak,

aby stało się ono najbardziej szarym i najbardziej brzydkim miastem na świecie.

I jak powiedział, tak zrobił. Podniósł swoją magiczną pałeczkę, wypowiedział zaklęcie i w jednej

chwili całe miasteczko zrobiło się szare i brzydkie. Szare stały się kolorowe domy, zielone alejki

i wszystkie kwiaty, szarzy zrobili się również chłopcy.

Kiedy zobaczyli, co się stało, przestraszyli się nie na żarty.

 

W tym miejscu rodzic przerywa opowiadanie i prosi dziecko, aby wymyśliło, co mogło wydarzyć

się dalej, a następnie kontynuuje swoją opowieść.

 

Przestraszeni chłopcy podbiegli do małego czarodzieja i zawołali:

Co zrobiłeś z naszym miastem! Dlaczego tak je zaczarowałeś!

Ja? – zdziwił się mały czarodziej. – Przecież to wy chcieliście, aby wasze miasto było najbrzydsze

na świecie. Przed chwilą to pokazaliście – spokojnie odparł czarodziej.

Myśmy wcale tego nie chcieli – bronili się chłopcy.

Nie? A kto łamał gałęzie, pisał po murach, straszył ptaki, deptał kwiaty, rozsypywał śmieci?

Kto to wszystko zrobił, kochani? No kto? – odpowiedział czarodziej.

Chłopcy bardzo się zawstydzili, zrobiło im się przykro, spuścili głowy, a w ich oczach pojawiły się

łzy. Chcieli naprawić wyrządzone szkody. Poprosili czarodzieja, aby pomógł im przywrócić miasto

do jego dawnego wyglądu. Obiecali również, że będą dbali o to, aby zawsze było piękne i czyste.

Czarodziej ze zrozumieniem pokiwał głową i podarował chłopcom kolorowe pudełko. Umieścił

w nim zadania do wykonania. Powiedział, że jeśli chłopcy je prawidłowo wykonają, wtedy

czar pryśnie.

 

2. Rozmowa na temat opowiadania.

 

Rodzic prosi dziecko o ocenę postępowania chłopców; wskazanie konsekwencji, jakie przyniosło

ich zachowanie.

 

3.Ekspresja słowna

Co by było, gdyby ludzie nie dbali o to, co znajduje się wokół nich?

 

4. Rozwiązujemy rebus fonetyczny.

Rodzic pokazuje dziecku obrazki.

Proponowane obrazki: waga – igła – osa – statek – nożyczki – agrest.

 

 

 

Zadaniem dziecka jest podać pierwsze głoski z ich nazw, połączyć

je i podać otrzymane słowo (wiosna).

 

5. Słuchanie wiersza Mieczysławy Buczkówny ,,Tylko jeden raz”.

 

Chcą żyć, jak i ty żyjesz,                                        Przypatrz się z bliska dżdżownicy,

wszystkie na świecie zwierzęta:                             biedronce, jak kropki liczy,

i mrówki, i żaby, i żmije,                                         jaskółce, jak gniazdo kleci,

i pszczoła wiecznie zajęta.                                     jak pająk rozsnuwa sieci.

I paź królowej – motyl                                           – Niech skacze pasikonik,

niech fruwa tęczowo-złoty,                                    niech świerszczyk w trawie dzwoni...

i ślimak środkiem dróżki                                       Dla nich kwitnie łąka, dla nich rośnie las.

niech pełznie, wystawia nóżki...                          Jak i ty – żyją tylko raz.

 

 

6. Karta pracy, cz. 3, nr 80.

Posłuchajcie jeszcze raz wiersza Mieczysławy Buczkówny ,,Tylko jeden raz".

Wskazujcie na obrazku wymienione w nim zwierzęta. Pokolorujcie rysunki zwierząt.

 

 

Rozmowa na temat obrazków: Gdzie chciałbyś się znaleźć?

Obrazki:

jeden przedstawia piękny krajobraz,

drugi– zanieczyszczone miejsce.

 

Rodzic pokazuje dwa obrazki:

przedstawia piękny

leśny, górski – krajobraz;

 

drugi – zadymione miasto z dużą liczbą samochodów

Rodzic prosi dziecko, aby powiedziało, w którym z tych miejsc chciałyby się

znaleźć i dlaczego.

Źródło zdjęć: wolność24.pl, pixabay.com,tuwroclaw.pl

 

Pozdrawiamy. Do jurta:)

Data dodania: 2021-04-12 13:01:20
Data edycji: 2021-04-15 20:08:24
Ilość wyświetleń: 121
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej