64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10
DZIŚ WIELKI CZWARTEK…
Zajmiemy się budową jajka i jego właściwościami o także co można z niego przygotować…
Przypomnijmy sobie piosenkę z wczoraj o zajączku, rozruszamy się trochę …
https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc
Karta pracy, cz. 3, s. 76.
Oglądanie obrazka koszyczka wielkanocnego. Zaznaczanie kolejności jego przygotowania liczbami. Kończenie ozdabianie jajka według wzoru.
Zabawa badawcza – Poznajemy budowę jajka.
Potrzebne będą: jajka:
- kurze - dwa takie same jajka – z tym, że jedno ugotowane, a drugie – surowe
- przepiórcze
- strusie
Można zerknąć na ilustrację do dzisiejszych zajęć, na której są wszystkie trzy rodzaje jajek
Dziecko ogląda jajka (jajka: kurze, przepiórcze, strusie lub ich obrazki), porównuje ich wielkość i kolorystykę, wypowiada się na temat ich kształtu; podaje przykłady zwierząt, które wykluwają się z jajek.
Rodzic rozbija przed dzieckiem jajko i oglądają jego zawartość nazywając poszczególne części składowe: skorupka, białko, żółtko. Rodzic zwraca uwagę na zarodek i wyjaśnia, że kurczątka wykluwają się z jajek, w których są zarodki.
Następnie rodzic pokazuje dziecku dwa jednakowe jajka. Prosi, aby się zastanowiło, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane.
Rodzic lub dziecko wprawia w ruch obrotowy oba jajka. Dziecko obserwuje ich ruchy i określa, które z nich kręci się szybciej.
Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Powodem jest jego płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony, co hamuje szybkie poruszanie się jajka.
Zabawa badawcza – Jajka i woda.
Potrzebne będą: jajko surowe, jajko ugorowane, szklane naczynia, sól, łyżka.
I jeszcze kilka ciekawostek na temat pisanek.
Uważano, że pisanki mają magiczną moc, dlatego np. dotykano nimi grzbietów bydła, aby było zdrowe i płodne, toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić sobie dobry urodzaj. Były one darem, który miał zapewnić obdarowanej osobie wszelką pomyślność (także w sprawach sercowych). Pełniły one rolę wykupu w obrzędach wielkanocnych, np.:
dyngusa, chodzenia z barankiem lub kurkiem. Panna mogła dostać pisankę czekoladowo-marcepanową z pierścionkiem zaręczynowym w środku. Ludzie bogaci obdarowywali się drogimi pisankami, ze złota, przyozdobionymi szlachetnymi kamieniami. Francuski jubiler P. C. Fabergé wykonał takie drogie pisanki na zamówienie cara Rosji. Pisanki służyły do zabawy zwanej taczanką. Turlało się po stole malowane jaja, zderzając je ze sobą. Wygrywała ta osoba, której pisanka się nie potłukła.
Zabawy i ćwiczenia pod hasłem: Co można zrobić z jajka?
- Wypowiadanie się dziecka na temat: Co można zrobić z jajek?
np.: pomalować, ugotować, usmażyć itp.
- Wymyślanie przez dziecko przepisów na potrawy z jajek. Nadawanie im nazw.
Jajka dla smakoszy – przyrządzenie dowolnej potrawy z użyciem jaj ugotowanych na twardo. Np. jajka z groszkiem konserwowym w majonezie. Dziecko, po umyciu rąk, dzieli jajka na połowy a następnie kroi je drobno, wkłada do miseczki, dodaje odcedzony zielony groszek konserwowy, kładzie na wierzchu majonez i posypuje całość pokrojonym np.: szczypiorkiem Na koniec degustacja oraz porządkowanie miejsc pracy.
Karta pracy, cz. 3, s. 77.
Kolorowanie koszyczka zgodnie z kolorami kropek. Dzielenie nazw zdjęć na sylaby lub na głoski. Rysowanie pod każdym zdjęciem odpowiednią liczbę kresek, odpowiadajacą liczbie sylab (lub głosek).
Do jutra...
64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10