Czcionka:

A+
A-

Kontrast:

WIELKANOCNE JAJKA (06.04.2020r.)

WIELKANOCNE JAJKA (06.04.2020r.)

„WIELKANOCNE JAJKA”

 

(06.04.2020r.)

Wielkanoc I

 

Dzień dobry!

W tym tygodniu krąg tematyczny, którym będziemy się zajmować to „Wielkanoc”.

 

1.Zabawy  z piosenką ZoZi – „Znaki Wielkanocy”:

https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U

Proszę zachęcić dzieci, aby z uwagą wysłuchały piosenki i postarały się zapamiętać najwięcej wymienionych w utworze znaków Wielkanocy (produktów lub zwyczajów związanych z Wielkanocą). Po wysłuchaniu utworu proszę, aby dzieci wymieniły nazwy wszystkich znaków Wielkanocy, które pamiętają.

 

2.Następnie proszę o zapoznanie dzieci z kilkoma ciekawostkami na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych:

(Źródło ilustracji: miesięcznik BLIŻEJ PRZEDSZKOLA, NR 3.222/2020)

 

 

  • Jajko to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed rozpoczęciem śniadania, życząc sobie pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego. W ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na choroby, chroniło przed pożarem, zapewniało urodzaj w polu i w ogrodzie, a nawet powodzenie w miłości. Z jajka wykluwa się
  • kurczątko, które jest symbolem nowego życia.

 

  • Pisanki dawano w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii.

 

  •  Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie jest od najdawniejszych czasów znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty.

 

 

  • Palemka miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem, czarami i złem tego świata. Niezwykłą moc daje jej gałązka wierzby – drzewa najwcześniej okrywającego się zielenią.

              

 

  • Chrzan, a także przyprawy – pieprz i sól, święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa. Dawniej śniadanie wielkanocne rozpoczynało się od zjedzenia całego korzenia chrzanu, żeby ustrzec się od bólu zębów i brzucha.

  

  • Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem symbolizuje Chrystusa Odkupiciela. Stawiano go pośrodku stołu, żeby podczas wielkanocnych biesiad i uciech wierni nie zapominali o religijnym charakterze świąt.

 

  • Kiedy gospodynie wypiekały baby drożdżowe, kuchnia musiała być zamknięta na klucz. Ktoś obcy bowiem mógłby zaszkodzić rosnącemu ciastu głośną rozmową albo złym wzrokiem. Wyjętą z pieca babę kładziono na poduszki i do chwili ostygnięcia przemawiano do niej szeptem.

 

 (Źródło ilustracji: https://pl. wikipedia. org/wiki/Mazurek _(ciasto))

  • Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane bakaliami, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki.

 

3.Zadania ze słowem jajka oraz Jagoda:

  • Dzieci dzielą słowo jajka na sylaby i na głoski.
  • Liczą sylaby i głoski w tym słowie.
  • Podają inne słowa rozpoczynające się głoską j (jagody, jogurt, jodła …) mające ją na końcu (kij, maj, tramwaj…) i w środku (bajka, fajka, lejek…).
  • Starają się znaleźć u siebie w domu jak najwięcej przedmiotów, które zawierają w swojej nazwie głoskę j.
  • Dzieci układają tyle klocków (lub innych przedmiotów), ile sylab słyszą w słowie jajka – rozsuwają przedmioty i mówią głośno sylaby.
  • Układają tyle klocków (lub innych przedmiotów) , ile głosek słychać w słowie jajka; wymawiają głoski głośno, dotykając przedmiotów.
  • Dzieci wypowiadają głoskę j

      długo: jjjyyyy…   

      krótko: j, j, j, j…

  • Określają, czy głoska j jest spółgłoską czy samogłoską.
  • Dzieci przypominają, kiedy używamy wielkiej litery.

 

Tak samo postępujemy ze słowem Jagoda.

 

 (Źródło: Tablice - Monografia liczb i liter na wesoło, wyd. MAC)

 

 

KARTY PRACY:

Kart Pracy Nowe Przygody Olka i Ady. Litery i Liczby, cz.2, s.52-55.

Karty Pracy, cz.3, s. 72-73.

 

 

Do jutra!

 

 

 

 

 

Data dodania: 2020-04-05 20:02:30
Data edycji: 2020-04-07 01:47:04
Ilość wyświetleń: 128
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Twój Boks
Dowolna informacja
Przykładowy button