64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10
Witamy Was w środę:)
Dzisiejszy temat:Muzykalna folia
Cele :
-przedstawianie i kojarzenie obrazów w wyobraźni
Zabawy folią – Folia i wydawane przez nią dźwięki.
• Szukamy dźwięków – dziecko chodzi swobodnie po pokoju, omijając folię rozłożoną na środku, następnie podchodzi i próbuje wydobyć z folii jakiś dźwięk.
• Co przedstawia ta muzyka? – słucha nagrania utworu muzyki poważnej, próbuje werbalnie wyrazić swoje wrażenia. Wypowiada się o tym, z czym kojarzy im się słuchana muzyka. Następnie ponownie słucha nagrania i próbuje przełożyć swoje wyobrażenia na ruch.
• Jaka jest folia? – rozmawiają rodzic z dzieckiem na temat właściwości folii; jej wykorzystywania – np. do okrycia mebli, podłogi podczas malowania.
• Z czym kojarzy się folia? – biorą folię do rąk i próbują nią poruszać – mówią, z czym im się kojarzy (powierzchnia wody).
Poruszają folią w górę i w dół, wolno i szybko – obserwują, jakie fale powstają i jaki dźwięk wydaje folia. Rodzic wrzuca na folię małe, miękkie piłeczki lub balony – dziecko tak porusza folią, aby one nie spadły. Tworzą jak największe fale.
• Inscenizujemy wiersz – dzieci siadają wokół folii; rodzic mówi wiersz Niedokończona bajka, a dziecko zastanawia się, w jaki sposób mogłoby go zainscenizować z wykorzystaniem folii. Przy powtarzaniu przez rodzica kolejnych wersów wiersza dziecko podaje swoje propozycje jego interpretacji z wykorzystaniem folii, realizuje swoje pomysły.
Na zakończenie samodzielnie wymyśla, co mogłoby się jeszcze zdarzyć w tej bajce, i ilustruje swoje opowiadanie z wykorzystaniem folii.
Wielkie morze, wielkie góry, W lśniącej zbroi? To królewicz
przymknij oczy – widzisz chmury. po księżniczkę w ciemność jedzie,
Wiatr się zrywa, dmucha lekko, jego serce go tu wiedzie.
coraz szybciej, bardzo prędko. A zza krzaków widać oczy:
Coś szeleści, coś furkocze, duże oczy, wielkie oczy.
jakby jakieś zianie smocze… Coraz głośniej, coraz szumniej,
Tam szeleści, tu podskoczy – coraz ciemniej, coraz smutniej…
ktoś spod ziemi wnet wyskoczy. Wiatr się zrywa, dmucha lekko,
A zza krzaków widać oczy: coraz szybciej, bardzo prędko…
duże oczy, wielkie oczy. Skąd te oczy? Skąd królewicz i królewna?
Kto tu na swym koniu bieży? Pomyśl sam – a bajka będzie piękna!
Zabawa ruchowa rozwijająca umiejętność współdziałania – Chodząca folia.
Dziecko chowa się pod folię, próbuje się poruszać po pokoju zgodnie z instrukcjami rodzica, np. Folia idzie do przodu, na prawo, do tyłu, na lewo… ale w taki sposób, aby folia z nich nie spadła i nie rozdarła się.
Zabawa matematyczna – W sklepie muzycznym.
1. Prosimy o obejrzenie obrazka przedstawiającego wystawę sklepu muzycznego, na której znajdują się różne rodzaje instrumentów. Rozpoznawanie i nazywanie ich; przeliczanie wszystkich instrumentów; liczenie instrumentów danego rodzaju.
2. Zabawa Duże skrzypce i małe skrzypce.
Dziecko porównuje wielkość sylwet, na których są duże skrzypce i małe skrzypce; posługuje się pojęciami: duże, małe, mniejsze, większe.
3. Zabawa Kupujemy instrumenty.
Rodzic przedstawia dziecku zadanie z treścią; dziecko dokonuje obliczeń na palcach, a
potem na liczmanach; podaje wynik swoich obliczeń. Np.:
W sklepie muzycznym na półce leżało dziewięć grzechotek. Dziadek kupił dwie grzechotki dla swoich wnuków. Ile grzechotek zostało na półce w sklepie?
Do sklepu muzycznego przywieziono osiem trąbek. Cztery trąbki schowano do magazynu, a resztę wyłożono na wystawie. Ile trąbek wyłożono na wystawie?
Karta pracy, cz. 4, s. 24.
Ćwiczenie graficzne Dorysuj lub skreśl.
Przeliczenie kropek w kołach i sprawdzenie, czy w kolumnie, przy której się one znajdują, jest taka sama liczba instrumentów. (Jeśli jest ich zbyt mało, należy je dorysować, jeśli zbyt dużo – skreślić).
Zdjęcie źródło:
https://dzieckotolubi.wordpress.com/2017/02/17/scenariusz-zajec-z-folia-malarska-w-tle/
Pozdrawiamy i zapraszamy jutro:)
64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10