64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10
Witam słonecznie wszystkie dzieci. Zapraszam do zabawy. Dzisiaj pozwiedzamy zamki.
Temat dnia: Zamki małe i duże.
Cele:
1. Znaczenie słowa ZAMEK.
Słowo zamek na kilka znaczeń. Ty na pewno znasz zamki z bajek, w których mieszka król, królowa i księżniczka. W Polsce też jest dużo zamków, zobaczysz przykłady w załączniku. Pomyśl chwilę, co jeszcze może być zamkiem?
Odpowiedzi:
- zamek w kurtce, spodniach
- zamek w drzwiach
- zamek z piasku, z klocków
- zamek – budowla
2. Rozmowa na temat zamków (załącznik karty pracy s 77).
Porównaj wygląd zamków:
- Jak są zbudowane zamki? Z jakiego materiału są zbudowane?
- Po czym poznajemy, że to zamki?
- Czy wszystkie zamki są takie same?
- Czy wszystkie zamki wyglądają tak ładnie jak na zdjęciach?
- Dlaczego po większości zamków zostały tylko ruiny?
- Czego możemy dowiedzieć się podczas zwiedzania zamku?
- Czy byłeś/łaś kiedyś w zamku?
- Czy chciałbyś/chciałabyś zwiedzić zamek?
- Zamek składa się z zamkniętego obwodu obronnego – wałów lub konstrukcji drewniano- ziemnej, potem murowanej, powiązanych z nim elementów warownych (wieży i murów) i budynków mieszkalnych. Zamki powstały dawno temu i były siedzibą księcia, rycerza czy placówką militarną. Z czasem zamki zmieniały swoje funkcje oraz wygląd, stając się pałacami.
- siedziba władzy
- skarbiec
- więzienie
- miejsce sądów
- ochrona granic
- miejsce schronienia ludzi
- wysokie i grube mury ze strzelnicami
- wieże
- wejście często z kratami i mostem zwodzonym
- małe i wysokie otwory okienne
- kaplica
- dziedziniec
- mury i baszty
W skład zamku, oprócz pomieszczeń mieszkalnych, wchodziły także pomieszczenia specjalne np. magazyny, stajnie, warsztaty, kuźnie
Teraz chyba już więcej wiesz o zamkach. Na załączniku pokoloruj ramkę wokół każdego zdjęcia. Odszukaj w naklejkach rysunków z konturami górnych części zamków i wklej je w ramkach pod odpowiednim rysunkiem (s 76)
3. Piosenka „Ja lubię lato”
Posłuchaj piosenki https://www.youtube.com/watch?v=aybyEFc4Ais opowiedz o czym ona jest.
-O jakiej porze roku śpiewają?
- Dlaczego lubią lato?
- Co można robić latem?
- Czy piosenka jest wolna czy szybka?
- Wesoła czy smutna?
- Czy są w piosence fragmenty, które się powtarzają? Przypomnij jak się nazywa ta część piosenki?
Spróbuj, śpiewać piosenkę na sylabach: la, la, la. Oczywiście z podkładem melodii. Powtarzając za rodzicem wersy piosenki, naucz się pierwszej zwrotki i refrenu.
4. Na zakończenie zbuduj piękny zamek z klocków, starając się uwzględnić podstawowe elementy zamku.
Przypominam!!! Zawsze, jak jest ładna pogoda, spędzaj czas na świeżym powietrzu!!!! Do zobaczenia jutro.
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=aybyEFc4Ais
Agnieszka Grolewska
64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10