Czcionka:

A+
A-

Kontrast:

Środa - 17.06.2020

Środa - 17.06.2020

Witam słonecznie wszystkie dzieci. Zapraszam do zabawy. Dzisiaj pozwiedzamy zamki.

 

Temat dnia: Zamki małe i duże.

Cele:

  • poznaje różne znaczenia słowa ZAMEK
  • potrafi powiedzieć jak wygląda zamek (budynek), jakie ma charakterystyczne cechy
  • poznaje słowa i melodię piosenki
  •  buduje zamek z klocków

 

1. Znaczenie słowa ZAMEK.

Słowo zamek na kilka znaczeń. Ty na pewno znasz zamki z bajek, w których mieszka król, królowa i księżniczka. W Polsce też jest dużo zamków, zobaczysz przykłady w załączniku. Pomyśl chwilę, co jeszcze może być zamkiem?

Odpowiedzi:

- zamek w kurtce, spodniach

- zamek w drzwiach

- zamek z piasku, z klocków

- zamek – budowla

 

2. Rozmowa na temat zamków (załącznik karty pracy s 77).

    • Obejrzyj zdjęcia zamków znajdujących się w Polsce, są to obiekty muzealne obiekt muzealny czyli przedmiot, budowla, są bardzo stare, historyczne. Mają duże znaczenia dla historyków i dla nas).

Porównaj wygląd zamków:

- Jak są zbudowane zamki? Z jakiego materiału są zbudowane?

- Po czym poznajemy, że to zamki?

- Czy wszystkie zamki są takie same?

- Czy wszystkie zamki wyglądają tak ładnie jak na zdjęciach?

- Dlaczego po większości zamków zostały tylko ruiny?

- Czego możemy dowiedzieć się podczas zwiedzania zamku?

- Czy byłeś/łaś kiedyś w zamku?

- Czy chciałbyś/chciałabyś zwiedzić zamek?

 

    • Co oznacza słowo ZAMEK?

- Zamek składa się z zamkniętego obwodu obronnego – wałów lub konstrukcji drewniano- ziemnej, potem murowanej, powiązanych z nim elementów warownych (wieży i murów) i budynków mieszkalnych. Zamki powstały dawno temu i były siedzibą księcia, rycerza czy placówką militarną. Z czasem zamki zmieniały swoje funkcje oraz wygląd, stając się pałacami.

    • Zamek służył jako:

- siedziba władzy

- skarbiec

- więzienie

- miejsce sądów

- ochrona granic

- miejsce schronienia ludzi

 

    • Cechy charakterystyczne zamku:

- wysokie i grube mury ze strzelnicami

- wieże

- wejście często z kratami i mostem zwodzonym

- małe i wysokie otwory okienne

- kaplica

- dziedziniec

- mury i baszty

W skład zamku, oprócz pomieszczeń mieszkalnych, wchodziły także pomieszczenia specjalne np. magazyny, stajnie, warsztaty, kuźnie

 

Teraz chyba już więcej wiesz o zamkach. Na załączniku pokoloruj ramkę wokół każdego zdjęcia. Odszukaj w naklejkach rysunków z konturami górnych części zamków i wklej je w ramkach pod odpowiednim rysunkiem (s 76)

 

3. Piosenka „Ja lubię lato”

Posłuchaj piosenki https://www.youtube.com/watch?v=aybyEFc4Ais opowiedz o czym ona jest.

-O jakiej porze roku śpiewają?

- Dlaczego lubią lato?

- Co można robić latem?

- Czy piosenka jest wolna czy szybka?

- Wesoła czy smutna?

- Czy są w piosence fragmenty, które się powtarzają? Przypomnij jak się nazywa ta część piosenki?

 

Spróbuj, śpiewać piosenkę na sylabach: la, la, la. Oczywiście z podkładem melodii. Powtarzając za rodzicem wersy piosenki, naucz się pierwszej zwrotki i refrenu.

 

4. Na zakończenie zbuduj piękny zamek z klocków, starając się uwzględnić podstawowe elementy zamku.

 

Przypominam!!! Zawsze, jak jest ładna pogoda, spędzaj czas na świeżym powietrzu!!!! Do zobaczenia jutro.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=aybyEFc4Ais

Agnieszka Grolewska

Data dodania: 2020-06-16 19:13:23
Data edycji: 2020-06-17 16:11:00
Ilość wyświetleń: 42
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Twój Boks
Dowolna informacja
Przykładowy button