64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10
Jednym z najlepszych powodów do rozmowy o szkole, jest zabawa. Zabawa w szkołę. Wówczas możemy przemycić dziecku wiele informacji. Warto aby następowała zamiana ról – tak aby dziecko było w roli ucznia, lecz także w roli nauczyciela. Takie zabawy są świetnym pretekstem do rozmów – o wyobrażeniach dziecka, jego obawach oraz rzeczywistości.
Można także w rozmowach z dzieckiem na temat szkoły, odwoływać się do własnych doświadczeń, opowiadając różnego rodzaju anegdoty. Tutaj warto odwoływać się zarówno do historii pozytywnych, jak o tych trudnych wskazując na to, jak udało się je rozwiązać. Dzięki temu, dorosły nie tworzy dziecku iluzorycznej wizji szkoły, jako miejsca, w którym dzieją się jedynie pozytywne zdarzenia. Opowiadając w rozmowie o rozwiązaniach, pokazuje także, że nawet gdy zdarza się coś trudnego, można temu zaradzić.
Warto wykorzystać pomoce edukacyjne – przykładowo czytać z dzieckiem bajki, których głównym tematem jest pójście jej bohatera do szkoły. Wówczas dziecko ma szansę identyfikować się z tą postacią i przekonać się, że nie tylko ono doświadcza tak dużej zmiany. Przykładowa książka to „Franklin idzie do szkoły”.
Zadbaj o kilka elementów:
Zdarza się, że dziecko ma obawy w związku z wejściem w nową rolę. Często ma to związek z tym co dzieje się w domu – jaka jest sytuacja rodzinna, jak dziecko jest traktowane i co słyszy o szkole. Jeżeli w domu dziecko spotyka się z brakiem zainteresowania ze strony dorosłych, nie rozmawia się z nim na tematy ważne, trudne lub bagatelizuje się emocje dziecka, może się to przerodzić w:
Czasami dziecko ma obawy z powodów doświadczeń w przedszkolu lub zwyczajnie dlatego, że pójście do szkoły, a jest to nowa sytuacja. Każda tak duża zmiana, z pewnym prawdopodobieństwem, może budzić obawy dziecka lub niechęć.
Wówczas bardzo ważny jest spokój i opanowanie rodzica. Takie reakcje dają dziecku poczucie bezpieczeństwa, nie powodując wzrostu natężenia przykrych emocji. Ważną rolą osoby dorosłej jest budowanie pozytywnego obrazu nowej sytuacji i poszukiwanie w niej, wraz z dzieckiem tego, co może być dla niego interesujące, wartościowe. Można także zapytać dziecko wprost jakie ma obawy i jeśli potrafi je określić, razem poszukać rozwiązań.
Pierwszy dzień w szkole ma ogromne znaczenie. Warto zadbać tutaj o właściwie pożegnanie z dzieckiem – czyli takie, które nie trwa zbyt długo. Jeżeli w klasie dziecka znajdują się znajomi (dzieci z osiedla, przedszkola), warto przypomnieć o tym dziecku i zachęcić do interakcji z nimi.
Tego typu działania, w znaczącym stopniu przyczyniają się do budowanie pozytywnego obrazu szkoły w oczach dziecka lub chociażby neutralnego.
W tym roku szkolnym z powodu pandemii nie mogliśmy odwiedzić szkoły, ani uczestniczyć w zajęciach szkolnych. Niemniej udało się nam wirtualnie zwiedzić Szkołę Podstawową nr2 dzięki kamerze internetowej i połaczeniu z naszą panią katechetką - Panią Gosią. Widzeliśmy świetlicę, szatnię, salę sportową, klasę a nawet przywitaliśmy się z dwójką nauczycieli.
Do Szkoły Podstawowej nr1 - klasy 1b, którą prowadzi pani Danuta Benrot wysłaliśmy list z mnóstwem pytań. Do tej klasy chodzi 6-tka dzieci, które ukończyły nasze przedszkole. Dzieci odpowiedziały nam na nasze pytania i załączyły zdjęcia ze swojej szkoły, klasy i ostatnich uroczystości - obejrzymy je raz jeszcze po powrocie do przedszkola ( niestety nie możemy ich załączyć).
Mamy nadzieję, że czas pandemii szybko minie i we wrześniu nasi absolwenci, dumnie z plecakami i uśmiechem rozpoczną szkolną przygodę.
W przygotowaniu dzieci do szkoły pomocne może być również wspólne przeglądanie z rodzicami strony internetowej szkoły. Serdecznie zapraszamy.
http://jedynka.czarnkow.pl
http://sp2.czarnkow.pl
Źródło: https://psychetee.pl
64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10