REKRUTACJA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

PONIEDZIAŁEK 29.03.2021r.

PONIEDZIAŁEK 29.03.2021r.

Witam Kokoszki!
Temat dnia: J jak jajka

Cele:
- rozpoznaje i nazywa literę j małą i wielką, drukowaną i pisaną,

- wykonuje zajączka według instrukcji.

1. Słuchanie ciekawostek na temat Wielkanocy.

  • Wielkanoc nazywana jest Świętem Zmartwychwstania Pańskiego. Chrześcijanie obchodzą ją na pamiątkę zmartwychwstania Chrystusa. Wierzą, że ofiarował swoje życie, żeby odkupić winy ludzi.
  • Zwierzęciem ofiarnym przez wiele, wiele lat był baranek, dlatego został on symbolem ofiary Chrystusa.
  • Jajka z czasem zaczęto święcić, traktując je jako symbol rodzącego się życia.
  • Zające traktowano jako symbol płodności, dostatku i wierzono, że to zając przynosi świąteczne jajka.
  • Ważnym symbolem zbliżających się świąt jest Niedziela Palmowa, podczas której święcone są palmy. To nawiązanie do witania Chrystusa wjeżdżającego do Jerozolimy.
  • Ważnym symbolem Wielkanocy są pisanki. Tradycja malowania jajek jest znana od starożytności. Do farbowania jaj używano: łupinek cebuli, wstążek owsa, szpinaku, kory drzew. W niektórych regionach Polski wydrapywano wzory na pomalowanych skorupkach lub oklejano jajka sitowiem, wycinankami z papieru, tkaniną…

    2.  Ćwiczenia poranne – zestaw XXVI.
    • Zabawa orientacyjno-porządkowa Kury. W wyznaczonym miejscu pomieszczenia– gnieździe – dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, z rękami złożonymi z tyłu – jest kurą. Na hasło rodzica „Kury na podwórku”, dziecko wstaje i spaceruje po pomieszczeniu, grzebiąc nogami w ziemi w poszukiwaniu jedzenia, a potem dziobie odnalezione ziarenko, uderzając palcem w podłogę.
    • Zabawa ruchowa z elementem skoku – Zajączki. Dziecko wykonuje przysiad podparty. Na hasło „Zajączek skacze” – naśladuje skoki zająca. Na hasło „Zajączek staje słupka” – w przysiadzie prostują tułów do pionu i układają ręce w skrzydełka.
    • Ćwiczenia równowagi. Dziecko maszerują z wysokim unoszeniem kolan. Na polecenie rodzica zatrzymuje się, staje na jednej nodze i opiera stopę wolnej nogi o kolano nogi, na której stoi.

    3. Słów kilka na temat jaj.
    - Obejrzyj zdjęcia różnych jajek (przepiórczych, kurzych, emu, strusich). Porównaj ich wyglądu.

    Źródło: Przedszkole nr 1 w Fałkowie - Od jajka do kury (szkolnastrona.pl)
    - Wymień potrawy przyrządzane z jajek.
    - Podaj nazwy zwierząt, które wykluły się z jajek (ptaki, węże, krokodyle, dinozaury...).

    4. Analiza i synteza słuchowa słowa jajko.
    Potrzebne będą: białe (10), czerwone (4), niebieskie (6)
    1. Analiza i synteza słowa JAJKO
    • Podziel słowo jajko na sylaby.
    • Podziel słowa jajko na głoski. − Co słyszycie na początku słowa jajko?
    • Podaj przykładów słów rozpoczynających się głoską j (jeleń, jagody, jogurt...), mających ją w środku (kajak, fajka, bajka...) oraz na końcu (kraj, maj, klej...).
    2. Budowanie schematu słowa jajko.
    Jeszcze raz przegłoskuj słowo JAJKO. Ile jest głosek? Czyli układasz pięć białych cegiełek.
    3. Określanie rodzaju głoski.
    • Wypowiadanie głoski j długo: jjjjyyy...
    • Wypowiadanie głoski j krótko: j, j, j, j, j...
    • Co możecie powiedzieć o tej głosce? (Jest to spółgłoska).
    4. Budowanie modelu słowa jajko.
    Ułóż z niebieskich i czerwonych cegiełek model słowa  JAJKO. Jak będzie wyglądał model?
    Niebieska cegiełka, czerwona, niebieska, niebieska, czerwona
    5. Podaj imiona rozpoczynające się głoską j (Jola, Janek, Justyna, Jowita...).

    6. Analiza i synteza słuchowa imienia Janek.
  • Podziel imię JANEK na sylaby. Ile jest sylab?
  • Podziel imię JANEK na głoski. Ile jest głosek?
  • Ułóż tyle białych cegiełek ile jest głosek. (5)
  • Ułóż imię JANEK z czerwonych i niebieskich cegiełek, uwzględniając gdzie występują samogłoski, a gdzie spółgłoski. Przypomnij, dlaczego słowo Janek piszemy wielką literą.
    Niebieska cegiełka, czerwona, niebieska, czerwona, niebieska.

    7. Pokaz litery j: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej (załącznik 1)
  • Popatrz na załącznik i zwróć uwagę w jaki sposób pisze się literę J,j.

    5. Praca z książką:
    Przebne będą Karty pracy, cz. 3, s. 72, 73, 74, 75, 76
    - Określanie, co dzieje się na obrazku. Wskazywanie tego, co w nazwie zawiera głoskę j. Czytanie tekstu.
    - Dzielenie nazw obrazków na głoski. Rysowanie pod obrazkami odpowiedniej liczby okienek. Czytanie połączeń litery j z poznanymi literami. Łączenie liniami rymujących się wyrazów.
    - Czytanie, jaki jest baranek, a jaka jest pisanka. Czytanie i kolorowanie odpowiednie jajek.
    - Pisanie liter j, J w powietrzu, na podłodze, na plecach kolegów. Potem pisanie liter po śladach i samodzielnie. Zabawy na placu przedszkolnym. 
    - Rysowanie po śladach ozdób pisanek. Samodzielne ozdabianie ostatniego rysunku pisanki. Kończenie rysowania szlaczków.

    6. Wysłuchaj ciekawostek na temat pisanek.
    • Pisanki stosowano do różnych zabiegów magicznych, np. dotykano nimi grzbietów bydła, aby było zdrowe i płodne; toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić urodzaj.
    • Traktowano je także jako dar, który miał przynieść wszelką pomyślność osobie obdarowanej.
    • Młode kobiety dostawały często pisanki marcepanowo-czekoladowe z pierścionkiem.
    • Ludzie bogaci obdarowywali się drogimi pisankami ze złota, przyozdobionymi kamieniami szlachetnymi (francuski jubiler Fabergé wykonywał takie na zamówienie cara Rosji).
    • Służyły też do zabawy zwanej taczankami – turlało się po stole malowane jajka, zderzając je ze sobą. Wygrywała osoba, której pisanka się nie potłukła.

    7. Jeśli dzieci będą miały ochotę na kreatywną zabawę, polecam zapoznać się z filmikiem, który znajduje się w serwisie YouTube pos nazwą "Zając z papierowej dłoni".

    Zdjęcia zająców mogą Państwo wysyłać na adres e-mail: moja.grupa@o2.pl lub za pomocą aplikacji Messenger. 
    Życzę udanej zabawy! Pani Asia

 

 

 

Data dodania: 2021-03-28 19:51:05
Data edycji: 2021-03-29 15:22:34
Ilość wyświetleń: 279
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej