Czcionka:

A+
A-

Kontrast:

Poniedziałek - 20.04.2020

Poniedziałek - 20.04.2020

Witam Wszystkich serdecznie! Zaczynamy kolejny tydzień!

 

Temat tygodnia: Dbamy o Ziemię.

Temat dnia: Ziemia, a przyroda.

 

Cele:

- wypowiada się na temat wiersza, odpowiadając całymi zdaniami

- poznaje sposób oczyszczania wody, wyciąga wnioski z doświadczenia

 

Pomoce: 6 słoików lub szklanek , trochę ziemi, piasku, żwirku, wata lub chusteczki higieniczne, szklanka, olej, wata, woda, płyn do naczyń, kakao, karty pracy

 

1. Wiersz D. Gellnerowej „Co to jest przyroda?”

 

To drzewa i kwity, i liście, i woda.

Motyl nad łąką, biała stokrotka.

Przyroda jest wokół, wszędzie ją spotkasz.

Ptak rozśpiewany, gadające świerszcze.

Powiedzcie, proszę, co jeszcze, co jeszcze.

Szanuj przyrodę, kochaj przyrodę.

Kwiatom w doniczkach nie żałuj wody.

Dbaj o trawniki! Niech koło domu

będzie wesoło, będzie zielono!

 

Rozmowa na temat wiersza:

- Co to jest przyroda?

- Jak należy o nią dbać?

- Co to znaczy: Szanować przyrodę?

- Kto jest ważniejszy w przyrodzie? Rośliny czy zwierzęta? (jedno i drugie)

- Czy mogłyby żyć na świecie zwierzęta, gdyby nie było roślin? ( Nie,

- Co jest potrzebne do tego, aby mogły rosnąć rośliny? (woda, słońce, ziemia)

 

Ciekawostka

Rośliny, tak jak ludzie i zwierzęta, oddychają: pochłaniają szkodliwe gazy (dwutlenek węgla), a wydzielają tlen, który jest potrzebny do oddychania ludziom i zwierzętom. Jeżeli ziemia, woda i powietrze są zanieczyszczone, to szkodzą ludziom, zwierzętom i roślinom, które wtedy chorują.

 

2. Zabawy badawcze z wodą.

Czy można oczyścić wodę?

Rozmowa:

- Czy woda jest potrzebna? Komu? Do czego?

- Co zanieczyszcza wodę?

- Czy dzieci mogą mieć jakiś wpływ na czystość wody? (nie zaśmiecać zbiorników wodnych – rzek, jezior, stawów)

- Czy wodę można oczyścić?

Co oznacza słowo FILTR – urządzenie, które zatrzymuje zanieczyszczenia)

Doświadczenie: do 3 słoików wlewamy wodę. Wsypujemy do każdego coś innego: ziemię, piasek, żwirek (mogą być małe koraliki itp.). Mieszamy. Dziecko porównuje wygląd wody w słoikach. Następnie na pozostałe trzy słoiki nakładamy „filtr” zrobiony z waty lub chusteczek (2,3 sztuki, żeby się nie przerwały), dzieci przelewają zawartość „brudnych” słoików do pustych słoików. Oglądają co się dzieje. Zwracają uwagę na zanieczyszczenia, które znajdują się na wacie. Następnie wyciągają wniosek: jakie znaczenie mają filtry w procesie oczyszczania wody.

 

Dla chętnych eksperymenty z wodą.

1. Do szklanki wlewamy ¾ wody, dodajemy 4 łyżki oleju, wsypujemy łyżkę kakao. Lekko mieszamy tylko na górze, na konie dodajemy szczyptę soli. Obserwujemy. Co jakiś czas można dodać szczyptę soli.

 

2. Pół szklanki wody, do której wsypujemy łyżeczkę cukru i dodajemy 2 łyżeczki płynu do naczyń. Mieszamy. Zwilżamy, nakładamy na stół powstały płyn. Dmuchamy bańki- przykładamy słomkę do płynu na stole i powoli dmuchamy.

 

3. Kart pracy cz 4 (w załączniku)

- s 3 – rodzic czyta wierszyk, dziecko mówi co jest na obrazku, rysunek

- s 4 – rysowanie linii

- s 5 – rysowanie po śladach

 

Miłej zabawy!!!!

Agnieszka Grolewska

Data dodania: 2020-04-19 19:39:51
Data edycji: 2020-04-19 19:43:38
Ilość wyświetleń: 126
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Twój Boks
Dowolna informacja
Przykładowy button