REKRUTACJA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

Poniedziałek 16.11.2020

Poniedziałek 16.11.2020

Witam wszystkie Kokoszki bardzo cieplutko!

Temat dnia: D jak dom.

Cele:

- rozpoznawanie i nazywanie litery d – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej

- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter: o,a,i,e,m,t,d

Potrzebne będzie: książka część 2, białe(8), czerwone ( 3)i niebieskie (5) cegiełki – kartoniki, załączniki

 

Wprowadzenie litery d – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

  1. Oglądanie zdjęć, obrazków (załącznik 1)
  • Nazwij obrazki, czyje to są domy. Jak możemy nazwać je jednym słowem – DOM
  • Obejrzyj różne domy ludzi. (załącznik 2)
  • Porównaj ich wygląd: określ czy zawsze tak wyglądały, z czego budowano je dawniej.
  1. Analiza i synteza słuchowa słowa DOM.
  • Podziel słowo DOM na sylaby. Ile jest sylab?
  • Podziel słowo DOM na głoski. Ile jest głosek?
  • Podaj przykłady słów rozpoczynających się na głoskę d (np. deska, domino, drabina, droga…) i mających ją w środku (np. lody, kredka, broda….)

Nie podajemy słów kończących się głoską d, bo często zamiast d słychać t!!!

 

  1. Budowanie schematu słowa DOM.

Jeszcze raz przegłoskuj słowo DOM, ile jest głosek? Czyli układasz trzy białe cegiełki.

  1. Określenie rodzaju głoski.
  • Wypowiedz głoskę d długo, dddyyyyyyy….
  • Wypowiedz głoskę d krótko, d, d, d, …
  • Co możesz powiedzieć o tej głosce? ( Jest to spółgłoska. Gdy wypowiadamy długo, to powstają dwie głoski d oraz y)
  1. Modelowanie struktury dźwiękowej słowa DOM.

Ułóż z niebieskich i czerwonych cegiełek model słowa  DOM. Jak będzie wyglądał model?

Niebieska cegiełka, czerwona, niebieska.

  1. Ułóż wyraz z wybranych głosek. Nazwij głoskę wskazaną liczbą. Podaj otrzymane imię.

droga              sowa               kret                 ogórek            lalka

  • (4)                  (2)                     (5)                 (4)

 

Powstało imię DAREK.

  1. Analiza i synteza słuchowa słowa DAREK.
  • Podziel imię DAREK na sylaby. Ile jest sylab?
  • Podziel imię DAREK na głoski. Ile jest głosek?
  • Ułóż tyle białych cegiełek ile jest głosek. (5)
  • Ułóż imię DAREK z czerwonych i niebieskich cegiełek, uwzględniając gdzie występują samogłoski, a gdzie spółgłoski. Przypomnij, dlaczego słowo Darek piszemy wielką literą.

Niebieska cegiełka, czerwona, niebieska, czerwona, niebieska.

  1. Pokaz litery d małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. (załącznik 3).
  • Popatrz na załącznik i zwróć uwagę w jaki sposób pisze się literę D, d.
  • W słowie dom, cegiełki jakimi literami możemy zastąpić? Jakie już znasz? (wszystkie d, o, m). W imieniu Darek nie znasz wszystkich liter, ale można zastąpić cegiełki literami……(D, a, e).
  1. Zabawa z czytaniem. (załącznik 4).
  • Spróbuj przeczytać wyrazy z kartki.
  1. Praca z książką.
  • Od 14 – 17.

-  Obejrzyj obrazek: określ, co się na nim dzieje. Wskaż to, co w swojej nazwie ma głoskę d

- Zaznacz na niebiesko okienka  - miejsca głoski d w nazwie obrazków. Połącz pierwszą głoskę z nazwą obrazków. Odczytaj wyraz, który powstał.

- Rozwiąż rebusy. Pokoloruj tak samo parasole, które mają takie same litery. Zaznacz w wyrazach litery d, D (na niebiesko).

- Pisz literę d, D po śladach, następnie samodzielnie.

 

Życzę miłej zabawy. Pani Agnieszka

 

Żródło: ilustracje zaczerpnięte z internetu. 

Data dodania: 2020-11-15 15:49:03
Data edycji: 2020-11-15 16:04:38
Ilość wyświetleń: 731
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej