64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10
Dzień dobry Kokoszki,
Znowu spotykamy się na stronie naszej grupy. W tym tygodniu zapraszam Was wraz z Rodzicami do codziennego korzystania z zajęć udostępnionych na naszej grupie.
Dzisiaj poznacie nową literę. Przypominam, że znacie już 5 liter, są to: o. a, i, e, m. Ćwiczcie czytanie sylab oraz wyrazów z poznanymi literami.
Zaczynamy!
Temat dnia: T jak tata.
Cele zajęć:
- dziecko rozpoznaje i nazywa literę T,t – małą i wielką, drukowaną i pisaną
- rozpoznaje i nazywa poznane litery
- czyta wyrazy i sylaby składające się z poznanych liter
Pomoce dydaktyczne: książka część 2, małe kartki (cegiełki) białe - 9 szt, czerwone - 4 szt, niebieskie - 5 szt
1.Rozmowa na temat ojców dzieci, pod hasłem „Co wiecie o tatusiach?”
Odpowiedz na pytania, które zada ci rodzic:
Nasze dzisiejsze słowo to tata.
- Podziel słowo tata na sylaby – ile ma sylab? ta - ta
- Podziel słowo tata na głoski – ile ma głosek? t– a – t - a
- Co usłyszałeś/łaś na początku słowa? ( t)
- Poszukaj jak najwięcej słów, które rozpoczynają się głoską t: (torba, tor, tort, trawa ….), mających ją na końcu ( drut, krawat, tort, młot……) i w środku wyrazu ( mata, klatka, buty,….).
Z ilu głosek składa się słowo tata?
Dla Rodziców!!! Dziecko głoskuje nie widząc wyrazu.
Ułóż tyle białych cegiełek, z ilu głosek składa się słowo tata.
Dziecko układa 4 cegiełki.
Wypowiedz głoskę t krótko: t,t,t….
- Co możesz powiedzieć o tej głosce? Jest to samogłoska czy spółgłoska? (spółgłoska).
- Jak będzie wyglądał nasz model słowa tata?
Pierwsza głoska to….( dziecko odpowiada t), samogłoska czy spółgłoska…( spółgłoska), czyli jaki kolor cegiełki będzie (niebieski). Druga głoska to….(dziecko odpowiada a), samogłoska czy spółgłoska…(samogłoska), czyli jaki kolor cegiełki będzie (czerwony). Z drugą sylabą robi to samo.
Dla rodzica: dziecko po okresleniu każdej głoski kładzie cegiełkę w odpowiednim kolorze.
Prawidłowy model to:
niebieska cegiełka, czerwona, niebieska, czerwona
Rodzic czyta wyrazy, nie pokazując ich dziecku. Dziecko każdy wyraz dzieli na głoski. Rodzic może zapisać głoskę, która ma przypisaną liczbę. Z tych głosek powstanie słowo.
tulipan (1), kot (2), dom (3), ser (2), nurek (5)
Tomek
Jakie otrzymałeś/łaś słowo? (Tomek)
- dlaczego słowo Tomek piszemy wielką literą?
- podziel słowo Tomek na sylaby. Ile jest sylab? (2), na głoski (T-o-m-e-k 5).
Ułóż tyle białych cegiełek, z ilu głosek składa się słowo Tomek.
Dziecko układa 5 cegiełek.
Co słyszysz na początku słowa Tomek? Czy to jest samogłoska czy spółgłoska? Jaki będzie kolor cegiełki?
Dla Rodziców: dziecko określa każdą kolejną głoskę, czy jest samogłoską czy spółgłoską i jaki będzie kolor cegiełki.
Przegłoskuj słowo Tomek. Zastanów się przy każdej głosce czy jest to samogłoska czy spółgłoska. Ułóż słowo Tomek z cegiełek czerwonych i niebieskich.
Prawidłowy model to:
cegiełka niebieska, czerwona, niebieska, czerwona, niebieska
Spójrz na zdjęcie (załącznik nr 1). Widzisz podstawowy wyraz tata. Przypomnij ile ma sylab i głosek. Popatrz jak się pisze tą literę.
Dla rodziców: rodzic może pisać literę i przy pisaniu tłumaczy w jaki sposób to robi.
Małe t: Od góry piszemy laseczkę w dół, zawijamy ją w prawą stronę, następnie robimy kreskę troszkę nad linią.
Wielkie T: Także piszemy laseczkę w dół lecz zawijamy ją w lewą stronę. Następnie u góry piszemy zaokrągloną kreskę. Zwróć uwagę, w którą stronę pokazują strzałki.
Spróbuj napisać palcem litery na stole, dywanie, mamie na plecach itp.
Spójrz na zdjęcie. Powiedz, w którym miejscu znajduje się głoska w każdym obrazku.
tor (1), buty (3), tort (1,4), torba (1)
tata
Tome_
Tak. Masz rację, brakuje nam tylko ostatniej litery.
Teraz zrób sobie przerwę. Odpocznij troszeczkę. Gdy już odpoczniesz, możesz zrobić zadania w książce.
- str. 3 – rysowanie po śladach rysunków urządzeń elektrycznych. Rysowanie szlaczków po śladach, a potem samodzielnie.
- str. 4,5,6,7
głoskę t. Czytanie tekstu wyrazowo – obrazkowego.
Dużo dzisiaj mieliście zadań. Jestem z was dumna. Teraz macie czas dla siebie.
Jutro zapraszam Was ponownie – popracujecie z panią Asią.
Pozdrawiam. Pani Agnieszka
Żródło: załączniki pochodzą z wydawnictwa MAC i PWN
64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10