REKRUTACJA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

Poniedziałek 09.11.2020

Dzień dobry Kokoszki,

 

Znowu spotykamy się na stronie naszej grupy. W tym tygodniu zapraszam Was wraz z Rodzicami do codziennego korzystania z zajęć udostępnionych na naszej grupie.

Dzisiaj poznacie nową literę. Przypominam, że znacie już 5 liter, są to: o. a, i, e, m. Ćwiczcie czytanie sylab oraz wyrazów z poznanymi literami.

Zaczynamy!

Temat dnia: T jak tata.

Cele zajęć:

-  dziecko rozpoznaje i nazywa literę T,t – małą i wielką, drukowaną i pisaną

- rozpoznaje i nazywa poznane litery

- czyta wyrazy i sylaby składające się z poznanych liter

Pomoce dydaktyczne: książka część 2, małe kartki (cegiełki) białe - 9 szt, czerwone - 4 szt, niebieskie - 5 szt

 

1.Rozmowa na temat ojców dzieci, pod hasłem „Co wiecie o tatusiach?”

Odpowiedz na pytania, które zada ci rodzic:

  • Jak ma na imię tata?
  • Gdzie tata pracuje i czym się tam zajmuje?
  • Czy wiesz, ile tata ma lat?
  • Co lubi robić najbardziej?
  • Jakie są jego ulubione potrawy?
  1. Wprowadzenie litery t – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Analiza i synteza słuchowa słowa tata

Nasze dzisiejsze słowo to tata.

- Podziel słowo tata na sylaby – ile ma sylab? ta - ta

- Podziel słowo tata na głoski – ile ma głosek? t– a – t - a

- Co usłyszałeś/łaś na początku słowa? ( t)

- Poszukaj jak najwięcej słów, które rozpoczynają się głoską t: (torba, tor, tort, trawa ….), mających ją na końcu ( drut, krawat, tort, młot……) i w środku wyrazu ( mata, klatka, buty,….).

Z ilu głosek składa się słowo tata?

Dla Rodziców!!! Dziecko głoskuje nie widząc wyrazu.

  • Budowa schematu słowa tata.

Ułóż tyle białych cegiełek, z ilu głosek składa się słowo tata.

Dziecko układa 4 cegiełki.

  • Określenie rodzaju głoski.

Wypowiedz głoskę t krótko: t,t,t….

- Co możesz powiedzieć o tej głosce? Jest to samogłoska czy spółgłoska? (spółgłoska).

  • Model słowa tata.

- Jak będzie wyglądał nasz model słowa tata?

Pierwsza głoska to….( dziecko odpowiada t), samogłoska czy spółgłoska…( spółgłoska), czyli jaki kolor cegiełki będzie (niebieski). Druga głoska to….(dziecko odpowiada a), samogłoska czy spółgłoska…(samogłoska), czyli jaki kolor cegiełki będzie (czerwony). Z drugą sylabą robi to samo.

Dla rodzica: dziecko po okresleniu każdej głoski kładzie cegiełkę w odpowiednim kolorze. 

Prawidłowy model to:

niebieska cegiełka, czerwona, niebieska, czerwona

 

  • Wyszukiwanie głosek  wskazanych liczbą.

Rodzic czyta wyrazy, nie pokazując ich dziecku. Dziecko każdy wyraz dzieli na głoski. Rodzic może zapisać głoskę, która ma przypisaną liczbę. Z tych głosek powstanie słowo.

 

tulipan (1), kot (2), dom (3), ser (2), nurek (5)

Tomek

Jakie otrzymałeś/łaś słowo? (Tomek)

  • Analiza i synteza słowa Tomek.

- dlaczego słowo Tomek piszemy wielką literą?

- podziel słowo Tomek na sylaby. Ile jest sylab? (2), na głoski (T-o-m-e-k  5).

  • Budowanie schematu słowa Tomek.

Ułóż tyle białych cegiełek, z ilu głosek składa się słowo Tomek.

Dziecko układa 5 cegiełek.

  • Model słowa Tomek.

Co słyszysz na początku słowa Tomek? Czy to jest samogłoska czy spółgłoska?  Jaki będzie kolor cegiełki?

Dla Rodziców: dziecko określa każdą kolejną głoskę, czy jest samogłoską czy spółgłoską i jaki będzie kolor cegiełki.

Przegłoskuj słowo Tomek. Zastanów się przy każdej głosce czy jest to samogłoska czy spółgłoska. Ułóż słowo Tomek z cegiełek czerwonych i niebieskich.

Prawidłowy model to:

cegiełka niebieska, czerwona, niebieska, czerwona, niebieska

 

  • Pokaz litery t: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

Spójrz na zdjęcie (załącznik nr 1). Widzisz podstawowy wyraz tata. Przypomnij ile ma sylab i głosek. Popatrz jak się pisze tą literę.

Dla rodziców: rodzic może pisać literę i przy pisaniu tłumaczy w jaki sposób to robi.

Małe t: Od góry piszemy laseczkę w dół, zawijamy ją w prawą stronę, następnie robimy kreskę troszkę nad linią.

Wielkie T: Także piszemy laseczkę w dół lecz zawijamy ją w lewą stronę. Następnie u góry piszemy zaokrągloną kreskę. Zwróć uwagę,  w którą stronę pokazują strzałki.

Spróbuj napisać palcem litery na stole, dywanie, mamie na plecach itp.

  • Wyszukiwanie głosek w wyrazach (załącznik nr 2)

Spójrz na zdjęcie. Powiedz, w którym miejscu znajduje się głoska w każdym obrazku.

tor (1), buty (3), tort (1,4), torba (1)

  • Przeczytaj sylaby i wyrazy. Wiem, że ci się uda, ponieważ już znasz te litery.
  • Rebusy – z nimi też dasz sobie radę.
  • Czytankę możesz czytać z rodzicem, ale umówmy się, że rodzic mówi co jest na obrazku, a ty próbujesz przeczytać wyrazy.

 

  • Nasze dzisiejsze wyrazy to: tata, Tomek. W wyrazie tata możemy zamiast cegiełek wstawić wszystkie litery, ponieważ je znasz.

tata

  • A w wyrazie Tomek?

Tome_

Tak. Masz rację, brakuje nam tylko ostatniej litery.

 

Teraz zrób sobie przerwę. Odpocznij troszeczkę. Gdy już odpoczniesz, możesz zrobić zadania w książce.

 

  1. Praca z książką część 2.

- str. 3 – rysowanie po śladach rysunków urządzeń elektrycznych. Rysowanie szlaczków po śladach, a potem samodzielnie.

- str. 4,5,6,7

  • Określanie , co się dzieje na obrazku. Wskazanie tego, co w swojej nazwie ma

głoskę t. Czytanie tekstu wyrazowo – obrazkowego.

  • Rysowanie pod każdym obrazkiem tylu okienek, z ilu głosek składa się jego nazwa. Czytanie połączeń litery t z poznanymi literami. Zaznaczenie w wyrazach liter T, t.
  • Rozwiazywanie rebusów.
  • Kreślenie liter T, t po śladach, a potem samodzielnie

Dużo dzisiaj mieliście zadań. Jestem z was dumna. Teraz macie czas dla siebie.

Jutro zapraszam Was ponownie – popracujecie z panią Asią.

Pozdrawiam. Pani Agnieszka

 

Żródło: załączniki pochodzą z wydawnictwa MAC i PWN

Data dodania: 2020-11-08 16:51:21
Data edycji: 2020-11-11 16:04:35
Ilość wyświetleń: 985
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej