REKRUTACJA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

Pies - przyjaciel człowieka

Dzień dobry! W tym tygodniu pracujemy zdalnie. Zapraszam do wspolnej zabawy!

Listopad, tydzień 2 „Moje domowe zwierzątko”

 Poniedziałek 9 XI 2020

Temat dnia: Pies – przyjaciel człowieka.

 

Cel zajęć:

  •  rozwijanie mowy,
  •  zapoznanie z literą d: małą i wielką, drukowaną,
  •  zapoznanie z literą d: małą i wielką, drukowaną i pisaną.

Wypowiedzi dziecka na temat zwierząt hodowanych w swoim domu oraz wśród najbliższych.

  • Nazywanie zwierząt.
  • Określanie warunków, w jakich żyją.
  • Omawianie sposobu opiekowania się nimi.

Zabawa Dokończ zdanie.Rodzic rozpoczyna zdanie, a dziecko kończy. Np.

  • Pies jest...
  • Pies potrafi...
  • Pies pomaga...

Wprowadzenie do opowiadania:

  • Odszyfrowywanie imienia psa, o którym będzie opowiadanie.

Dzieci próbują określić pierwsze głoski w nazwach obrazków, łączą je i podają utworzone imię (Łatka).

 

                     

 

 

  • Czytanie całościowe wyrazu Łatka ( do pobrania z załącznika).

Rodzic czyta go, a dziecko powtarza.

 

Słuchanie opowiadania Anny Onichimowskiej Łatka.

  • Słuchanie opowiadania.

Zauważyłem go, kiedy wracaliśmy ze szkoły. Był nieduży, rudy, z podwiniętym ogonem. Zwykły kundelek, przywiązany jakimś drutem do płotu. Kiedy ktoś przechodził, podskakiwał, jakby chciał zwrócić na siebie uwagę. I zwracał, ale i tak nikt nic nie robił. Ja też nic nie zrobiłem, tylko nie mogłem przestać o nim myśleć, bo to nie było takie miejsce, gdzie się przywiązuje psa na chwilę, kiedy się idzie do sklepu, a poza tym nikt nie przywiązuje swojego psa drutem...

Kiedy mama wysłała mnie po zakupy, od razu tam pobiegłem. Ciągle był. Tylko teraz już nie podskakiwał. Leżał zrezygnowany. Kiedy podszedłem bliżej, uniósł łeb i popatrzył uważnie. Nagle wydał mi się taki ładny jak żaden inny. Miał brązowe, mądre oczy i biały krawacik, i małą łatkę za prawym uchem.

– Będziesz Łatka, chcesz? – spytałem, a on wstał i pomerdał ogonem w odpowiedzi.

Nie udało mi się odplątać mu drutu z szyi, tylko z płotu, więc przyprowadziłem go na ta- kiej dziwnej smyczy do domu, a mama, kiedy to zobaczyła, nawet nie spytała o zakupy ani nie gniewała się na mnie, tylko na tych drani, jak powiedziała, którzy tak traktują zwierzęta. Łatka wypiła dwie miseczki wody i zjadła kiełbasę, którą mieliśmy mieć na obiad. Potem pospała sobie trochę, a później zawieźliśmy ją do cioci Nusi. Ciocia ciągle ostatnio mówiła o nowym psie: jej suczka zmarła ze starości i ciocia Nusia płakała po niej pół roku.

Ciocia tak się ucieszyła, że koniecznie chciała mi coś dać w prezencie. I dostałem szachy: stare, drewniane, w dużym pudle zamykanym na haczyk.

Wieczorem zagrałem z tatusiem pierwszą partyjkę. A kiedy już szykowałem się do snu, zadzwoniła ciocia Nusia. Okazało się, że Łatka wybrała sobie dokładnie to samo miejsce do spania, gdzie spała poprzednia suczka, i też lubi miętowe cukierki.

Rozmowa na temat opowiadania.

  • Gdzie chłopiec spotkał psa?
  • Co zwróciło jego uwagę?
  • Jak postąpił?
  • Co mogłoby się stać, gdyby chłopiec nie pomógł psu?
  • Co to znaczy, że ktoś jest odpowiedzialnym właścicielem psa?

Zabawy i ćwiczenia z literą d.

  • Oglądanie obrazków: gniazda, budy psa, dziupli, ula, nory.

Nazywanie obrazków. Podawanie, czyimi są domami. Określanie ich jednym słowem – dom.

  • Analiza i synteza słuchowa słowa dom.
  • Dzielenie słowa dom na sylaby.

− Co słyszysz na początku słowa dom?

  • Podział na sylaby nazw obrazków, które rozpoczynają się głoską d.
    Obrazki przedmiotów/zwierząt/roślin, których nazwy rozpoczynają się głoską d.
  • Dzielenie słowa dom na głoski.
  • Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską d (deska, domino, drabina...), mających ją w środku (buda, kreda, lody...). Nie podajemy słów kończących się głoską d, bo często zamiast d słyszymy t.

− Z ilu głosek składa się słowo dom?

  • Budowanie schematu słowa dom.
  • Pokaz litery d: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.
  • Umieszczanie kartoników z literami: d, D, a, e, o, m, pod schematami słów dom.
  • Odczytanie wyrazu dom.

 

Odkrywam siebie. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 11.

  • Pokaz litery d, D drukowanej.
  • Ozdobienie liter d, D.
  • Odszukanie wśród podanych wyrazów wyrazu dom. Podkreślenie go. Policzenie podkreślonych wyrazów.

Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 13.

  • Odczytanie wyrazu z rodzicem. Odszukanie na końcu kart kartoników z literami tworzącymi wyraz dom. Wycięcie ich, ułożenie z nich wyrazu, a potem przyklejenie w okienkach. Pokolorowanie rysunku.
  • Odczytanie sylab.
  • Odczytanie sylab i wyrazów.
  • Pisanie liter d, D po śladach, a potem – samodzielnie.

Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 14.

  • Przeczytanie tekstów – nad obrazkiem i pod nim. Określanie, jak wygląda dom Idy.
  • Przeczytanie sylab i wyrazów.
  • Zaznaczenie w podanych wyrazach liter d, D.

Zatem do poznanych już wcześniej liter (A,E,O,M,T) dołączyła kolejna. Pamiętajcie, żeby utrwalać jej czytanie w poznanym już wcześniej towarzystwie:) 

                                                                                                       Z uściskiem - Pani Ewa

Na koniec możecie zaśpiewać nasza ulubioną piosenkę "Podajmy sobie ręce"

https://soundcloud.com/user-956760406

 

Źródło obrazów: pixabay.com

Data dodania: 2020-11-07 20:09:34
Data edycji: 2020-11-09 11:05:20
Ilość wyświetleń: 474
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej